Stationair
Stationair
Ben ik toch mijn vraagbaak kwijt, ik wil stationair puntje hoger zetten, maar ben vergeten waar het schroefje zit. 2cv6 club 1987.
OOK NIET DE JUISTE METHODE, je stationair toerental regel je af met de stationairluchtregelschroef op de achterkant van de carburateur (een schroef met een veertje).
Op de site van Jeroen Cats vind je een beschrijving hoe je de carburateur af kunt stellen.
Eerder genoemd schroefje (met een moertje geborgen) moet je inderdaad van af blijven. E.e.a. hangt wel van het type en bouwjaar af.
Er zijn ook carburateurs die je wel met dat genoemde schroefje moet stellen.
Op de site van Jeroen Cats vind je een beschrijving hoe je de carburateur af kunt stellen.
Eerder genoemd schroefje (met een moertje geborgen) moet je inderdaad van af blijven. E.e.a. hangt wel van het type en bouwjaar af.
Er zijn ook carburateurs die je wel met dat genoemde schroefje moet stellen.
Achterkant carburateur?? Allebei hebben jullie het niet geheel bij het rechte eind.
Aan de voorkant van je carburateur zit je stationairluchtregelschroef. En daar moet je vanaf blijven als je niet over de juiste meetapparatuur beschikt. Is in de fabriek goed afgesteld.
Aan de zijkant zit bij de gasklepas de toerentalschroef. Daar mag je wat mij betreft naar hartelust aan draaien...
Aan de voorkant van je carburateur zit je stationairluchtregelschroef. En daar moet je vanaf blijven als je niet over de juiste meetapparatuur beschikt. Is in de fabriek goed afgesteld.
Aan de zijkant zit bij de gasklepas de toerentalschroef. Daar mag je wat mij betreft naar hartelust aan draaien...
Precies!
Van de CO schroef moet je afblijven, deze behoort ook met verf verzegeld te zijn, en ook wat betreft de luchtregelschroef is het handig als je weet wat je doet.
Het schroefje wat ik noemde is echter fool-proof. Het enige wat je doet is de aanslag van de gasklep een beetje verstellen, zodat ook wanneer je voet van het pedaal is er een beetje gas wordt gegeven.
Te hoog, dan draai je 'm terug, te laag dan draai je 'm omhoog. Met het mengsel heeft deze dus niks te maken.
Bullit
Van de CO schroef moet je afblijven, deze behoort ook met verf verzegeld te zijn, en ook wat betreft de luchtregelschroef is het handig als je weet wat je doet.
Het schroefje wat ik noemde is echter fool-proof. Het enige wat je doet is de aanslag van de gasklep een beetje verstellen, zodat ook wanneer je voet van het pedaal is er een beetje gas wordt gegeven.
Te hoog, dan draai je 'm terug, te laag dan draai je 'm omhoog. Met het mengsel heeft deze dus niks te maken.
Bullit
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
stationair
Het stationair toerental MAG alleen worden afgesteld met een CO meter in de uitlaat , en door het verstellen van ZOWEL het gasklepstelschroefje , als de CO ( luchttoelaat) schroef !!
Om het toerental te verhogen even vlug , kan dit met de gasklepstelschroef.
Het CO verandert hierdoor wel , maar minder dan wanneer de CO schroef wordt verdraait.
Met een micrometer werd er in de fabriek echt niets afgesteld.
Daffy
Om het toerental te verhogen even vlug , kan dit met de gasklepstelschroef.
Het CO verandert hierdoor wel , maar minder dan wanneer de CO schroef wordt verdraait.
Met een micrometer werd er in de fabriek echt niets afgesteld.
Daffy
Wat wel wat niet, en wanneer wel en wanneer niet.
Ten eerste. Voordat je met de CO-schroef aan de gang gaat dienen een aantal randvoorwaarden goed te zijn. Dit houdt in:
- GOED afgestelde puntjes
- Nieuwe bougies, of in ieder geval bougies met de juiste opening tussen stift en strip.
- Nieuwe olie
- V-snaar op de juiste spanning
- Juiste toerental (via de eerder genoemde schroef)
- Goede bougiekabels
- Chokeknop dicht = chokeklep dicht.
- Geen valse lucht. Dus je spruitstuk moet dicht zijn en je carb moet luchtdicht op het spruitstuk zitten. Alles wat voor je carburateur lucht aanzuigt (de slang van het luchtfilter zit los, bv) is geen valse lucht.
Of te wel: Na een grote beurt MAG je aan de CO-schroef zitten.
Je CO-gehalte maakt trouwens geen ene donder uit voor het milieu tenzij je heeeeeel veel in de file staat. Het is de meest onzinnige afstelling voor de APK. Want zodra je gas geeft heb je een heel ander percentage.
Bij een apk altijd van te voren vragen hoe ver ze aan de schroef hebben zitten draaien en welke kant op. Na een APK loopt elke eend belabberd (behalve als-die voor 1973 is want dan hoeft de CO-meeting niet!)
Goed. Alle randvoorwaarden zijn gesteld, nagekeken en goed bevonden.
We gaan aan het werk.
Zorg dat de motor warm is
Zorg dat de motor op 800 toeren draait, via de toerentalschroef.
800 toeren is net niet schudden van de motor, tenzij je compressieverhoudingen verkeerd zijn. Bij gelijke compressie op beide cylinders mag de motor heel lichtjes schudden bij 800 toeren. Hij mag dan zeker niet afslaan.
Slaat deze toch af, dan op een hoger toerental de CO afstellen, later het toerental terugbrengen naar 800 toeren en opnieuw de CO afstellen.
Nu zijn de voorwaarden gesteld en kunnen we aan de CO gaan knutselen.
LET OP! Een lekker draaiende STATIONAIRE motor komt niet door de APK wegens verkeerd CO-percentage, maar dat percentage voor de APK maakt toch geen reet uit als je het gaspedaal in drukt.
Onthoudt goed waar je schroef zich bevind. Elke halve draai onthouden.
De motor draaid op 800 toeren en nu draaien we de schroef dicht. De motor moet dan gaan stotteren en schudden.
Dit houdt in: Te rijk mengsel (te veel benzine, te weinig lucht)
Nu draai je langzaam de schroef weer open. Ook weer onthouden hoeveel je verdraaid. Dit doe je net zo lang tot het toerental oploopt. Verder opendraaien moet betekenen dat je motor weer slechter gaat lopen. Merk je geen verschil dan weer beginnen op het beginpunt voordat je de schroevendraaier ter hand nam. Dit punt dus ALTIJD ONTHOUDEN. Het is een soort fail-save.
Uiteindelijk moet je motor bij de juiste afstelling wat harder lopen en niet schudden. Draai de schroef niet te ver open. Maar tegen die tijd moet hij ook weer staan te schudden.
Kom je er niet uit, of hoor je geen verschil tijdens het draaien, dan altijd weer terug naar de oude instelling.
Nogmaals, slecht rijden van je eend heeft niks te maken met je CO-afstelling. Alleen bij stationair toerental heeft je CO-schroef invloed op het lopen van de motor. Als hij afslaat tijdens het nemen van bochten, stilstaan bij het stoplicht dan staat je CO niet goed.
Maar het kan ook andere oorzaken hebben. Check dus alles eerst voordat je aan die schroef gaat klooien. Onthoud altijd wat de beginstand was. Zodat je altijd naar een veilige stand terug kan.
Daniel
- GOED afgestelde puntjes
- Nieuwe bougies, of in ieder geval bougies met de juiste opening tussen stift en strip.
- Nieuwe olie
- V-snaar op de juiste spanning
- Juiste toerental (via de eerder genoemde schroef)
- Goede bougiekabels
- Chokeknop dicht = chokeklep dicht.
- Geen valse lucht. Dus je spruitstuk moet dicht zijn en je carb moet luchtdicht op het spruitstuk zitten. Alles wat voor je carburateur lucht aanzuigt (de slang van het luchtfilter zit los, bv) is geen valse lucht.
Of te wel: Na een grote beurt MAG je aan de CO-schroef zitten.
Je CO-gehalte maakt trouwens geen ene donder uit voor het milieu tenzij je heeeeeel veel in de file staat. Het is de meest onzinnige afstelling voor de APK. Want zodra je gas geeft heb je een heel ander percentage.
Bij een apk altijd van te voren vragen hoe ver ze aan de schroef hebben zitten draaien en welke kant op. Na een APK loopt elke eend belabberd (behalve als-die voor 1973 is want dan hoeft de CO-meeting niet!)
Goed. Alle randvoorwaarden zijn gesteld, nagekeken en goed bevonden.
We gaan aan het werk.
Zorg dat de motor warm is
Zorg dat de motor op 800 toeren draait, via de toerentalschroef.
800 toeren is net niet schudden van de motor, tenzij je compressieverhoudingen verkeerd zijn. Bij gelijke compressie op beide cylinders mag de motor heel lichtjes schudden bij 800 toeren. Hij mag dan zeker niet afslaan.
Slaat deze toch af, dan op een hoger toerental de CO afstellen, later het toerental terugbrengen naar 800 toeren en opnieuw de CO afstellen.
Nu zijn de voorwaarden gesteld en kunnen we aan de CO gaan knutselen.
LET OP! Een lekker draaiende STATIONAIRE motor komt niet door de APK wegens verkeerd CO-percentage, maar dat percentage voor de APK maakt toch geen reet uit als je het gaspedaal in drukt.
Onthoudt goed waar je schroef zich bevind. Elke halve draai onthouden.
De motor draaid op 800 toeren en nu draaien we de schroef dicht. De motor moet dan gaan stotteren en schudden.
Dit houdt in: Te rijk mengsel (te veel benzine, te weinig lucht)
Nu draai je langzaam de schroef weer open. Ook weer onthouden hoeveel je verdraaid. Dit doe je net zo lang tot het toerental oploopt. Verder opendraaien moet betekenen dat je motor weer slechter gaat lopen. Merk je geen verschil dan weer beginnen op het beginpunt voordat je de schroevendraaier ter hand nam. Dit punt dus ALTIJD ONTHOUDEN. Het is een soort fail-save.
Uiteindelijk moet je motor bij de juiste afstelling wat harder lopen en niet schudden. Draai de schroef niet te ver open. Maar tegen die tijd moet hij ook weer staan te schudden.
Kom je er niet uit, of hoor je geen verschil tijdens het draaien, dan altijd weer terug naar de oude instelling.
Nogmaals, slecht rijden van je eend heeft niks te maken met je CO-afstelling. Alleen bij stationair toerental heeft je CO-schroef invloed op het lopen van de motor. Als hij afslaat tijdens het nemen van bochten, stilstaan bij het stoplicht dan staat je CO niet goed.
Maar het kan ook andere oorzaken hebben. Check dus alles eerst voordat je aan die schroef gaat klooien. Onthoud altijd wat de beginstand was. Zodat je altijd naar een veilige stand terug kan.
Daniel
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen
Al je antwoorden op je vragen