Nieuwe chassis-bodemplaat...
Nieuwe chassis-bodemplaat...
Hallo,
Ik heb momenteel een eendje op het oog, hartsikke tof ding. Op de chassis plaat na dan.
Voor de duidelijkheid: ik bedoek de plaat tussen de chassisbalken in, waar je vanonder tegenaan kijkt.
Deze moet vervangen worden. Volgens de verkoper is dit niet moeilijk en zijn hier standaard stukken voor te kopen. Klopt dit, of kun je er ook een willekeurig stuk metaal voor gebruiken?
Zijn voor de inwendige dwarstroken ook standaard delen te krijgen?Alvast bedankt!
Ik heb momenteel een eendje op het oog, hartsikke tof ding. Op de chassis plaat na dan.
Voor de duidelijkheid: ik bedoek de plaat tussen de chassisbalken in, waar je vanonder tegenaan kijkt.
Deze moet vervangen worden. Volgens de verkoper is dit niet moeilijk en zijn hier standaard stukken voor te kopen. Klopt dit, of kun je er ook een willekeurig stuk metaal voor gebruiken?
Zijn voor de inwendige dwarstroken ook standaard delen te krijgen?Alvast bedankt!
- Duintje
- Moderator
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
- Locatie: Westland
- Contacteer:
Zover ik weet (dat zegt dus ook niet alles) kan je die stukken niet apart krijgen. Maar daar kan je toch gewoon een standaard stuk plaat in lassen ?
Maar als die plaat al zo verrot is, dan zou ik de rest van het chassis ook niet meer vertrouwen.
Een chassis rot van binnenuit. ALs hij van buiten al zo rot is, dan is het binnenin meestal nog veel erger
Marcel
Maar als die plaat al zo verrot is, dan zou ik de rest van het chassis ook niet meer vertrouwen.
Een chassis rot van binnenuit. ALs hij van buiten al zo rot is, dan is het binnenin meestal nog veel erger
Marcel
-
- Gebruiker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:22
- Locatie: Eend in Delft, Aca in Maastricht
Klinkt inderdaad heel erg alsof ie vanbinnen erg rot is. Nou is het volgende niet een-twee-drie gedaan, maar je zou er van schikken als je het zou doen. Als je de koets van het chassis scheidt, zal je merken dat de voetenbak van onderen compleet doorgerot is. (dit is de eerste stap van het verrottingsproces.... een goede voetenbak is de beste bescherming voor je chassis). Hierna is de bovenste plaat van het chassis gaan rotten, vervolgens loopt er steeds meer vocht tussen de platen van het chassis, en uiteindelijk gaat de onderste plaat door, meestal ongeveer 50 cm van de voorkant en in het midden. Je balken (inwendig) zijn dan meestal ook al ver verrot.
Nou zou je zeggen dat een eend met verrot chassis waardeloos is, maar tegenwoordig zou ik eerder een eend kopen met een verrot chassis dan met een verrotte koets. Is veel makkelijker te vervangen, en goedkoper.
Dus als het eendje niet al te duur is en je hebt geld voor een nieuw chassis, en de koets is perfect, doen dan.
Mocht je het chassis echt nog op gaan knappen, regel dan gewoon plaatstaal, voorgemaakte stukken zijn niet te koop. Plaatstaal goed ontvetten, in de loodmenie zetten (owatrol RLS) en vastzetten. Holle ruimtes inspuiten met owatrol.
Binnenste balken zou je zelf kunnen zetten uit plaat. Moet niet moeilijk zijn
Nou zou je zeggen dat een eend met verrot chassis waardeloos is, maar tegenwoordig zou ik eerder een eend kopen met een verrot chassis dan met een verrotte koets. Is veel makkelijker te vervangen, en goedkoper.
Dus als het eendje niet al te duur is en je hebt geld voor een nieuw chassis, en de koets is perfect, doen dan.
Mocht je het chassis echt nog op gaan knappen, regel dan gewoon plaatstaal, voorgemaakte stukken zijn niet te koop. Plaatstaal goed ontvetten, in de loodmenie zetten (owatrol RLS) en vastzetten. Holle ruimtes inspuiten met owatrol.
Binnenste balken zou je zelf kunnen zetten uit plaat. Moet niet moeilijk zijn
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ik ga mijn 2cv dus binnekort opknappen. Nieuw chassis en bijna complete bodem in de koets.Pieter schreef:(dit is de eerste stap van het verrottingsproces.... een goede voetenbak is de beste bescherming voor je chassis).
Hoe kan ik het stuk bij de voetenbak het beste beschermen tegen roest???
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Marcel en Pieter bedankt voor reactie!!
Ik zal de keuze opknappen/ vervangen laten afhangen van hetgeen ik zie wanneer de oude plaat eraf wordt geslepen...dat wordt spannend!
Pieter: de koets is inderdaad nog super gaaf, motorisch perfect, interieur echt netjes (voor een eend...)
A.s. zaterdag gaat hij de brug op, de afloop zal ik laten weten.
(Natuurlijk kunnen we ook toyota gaan rijden, maar dit is toch veel leuker!)
GRTN,
Maurits
Ik zal de keuze opknappen/ vervangen laten afhangen van hetgeen ik zie wanneer de oude plaat eraf wordt geslepen...dat wordt spannend!
Pieter: de koets is inderdaad nog super gaaf, motorisch perfect, interieur echt netjes (voor een eend...)
A.s. zaterdag gaat hij de brug op, de afloop zal ik laten weten.
(Natuurlijk kunnen we ook toyota gaan rijden, maar dit is toch veel leuker!)
GRTN,
Maurits
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
Kijk ook of de lasnaden onder de twee van voor naar achter lopende balken van je chassis nog netjes aansluiten of dat deze door roest uit elkaar worden gedrukt!Maurits schreef: A.s. zaterdag gaat hij de brug op, de afloop zal ik laten weten.
Maurits
Bijvoorbeeld vlak achter je voorwielen en vlak voor de achterwielen (daar waar de armen van het chassis net iets naar boven knikken). Hiervoor hoeft je eend niet perse de brug op. Duik er gewoon naast bij de voorwielen en ga achter je eend door de knieen.
Zie je hier deze roest? Dat is een slecht teken. Ik zou dan een nieuw chassis (ongeveer 800 euro) nemen als je wilt knutselen (en ding dan ook maar gelijk wat van de prijs af want je hebt er een hoop werk aan en dat weet de verkoper ook drommels goed) of anders gewoon doorzoeken tot je wel een goede eend vindt.
Ik ben wel benieuwd waar de eend te koop is en wat deze moet kosten (maak je geen zorgen, ik ga hem niet voor je wegkapen, ik ben al heel gelukkig met de mijne!)
Succes!
Hanzzl, Utrecht
2cv6 club, botergeel
-
- Beginner
- Berichten: 2
- Lid geworden op: do 3 jan, 2008 00:04
- Locatie: Maasmechelen
Voetenbak compleet blank maken en in de Epoxi primer spuiten. Vooral de naden goed inspuiten met b.v. hogedrukbeker spuitpistool. Aan de binnenzijde zie je onderaan links en rechts twee kleine gaatjes, via deze gaatjes kun je ook Epoxi inspuiten. Na het lakken de holle ruimte onderaan met Mike Sanders wax inspuiten. op deze wijze ben je voor altijd van de roest verlost. Voorwaarde is natuurlijk wel dat het een gezonde voetenbak betreft. Een door roest aangetaste voetenbak kun je beter vervangen door een nieuwe.Punky schreef:Ik ga mijn 2cv dus binnekort opknappen. Nieuw chassis en bijna complete bodem in de koets.Pieter schreef:(dit is de eerste stap van het verrottingsproces.... een goede voetenbak is de beste bescherming voor je chassis).
Hoe kan ik het stuk bij de voetenbak het beste beschermen tegen roest???
Groetjes Jo Beucken
-
- Beginner
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma 30 jun, 2008 02:55
- Locatie: almere
Hallo,
Wij hebben al heel lang een eend maar er is al lang niet meer mee gereden. nu gaan we hem opknappen en door het lange stilstaan zijn er scheurtjes in het dak ontstaan en was de voorband leeg gelopen waardoor er regenwater naar binnen is gekomen. dit heeft als gevolg dat nu de voetenbak aan bijdekanten vervangen moet worden . weet een van jullie misschien een adres in de omgeving van amsterdam of almere? en wat ongeveer de kosten zijn als ik ze erin laat maken als ik zelf de oude er wel uithaal ?
met vriendelijke groet,
gregory meijer
Wij hebben al heel lang een eend maar er is al lang niet meer mee gereden. nu gaan we hem opknappen en door het lange stilstaan zijn er scheurtjes in het dak ontstaan en was de voorband leeg gelopen waardoor er regenwater naar binnen is gekomen. dit heeft als gevolg dat nu de voetenbak aan bijdekanten vervangen moet worden . weet een van jullie misschien een adres in de omgeving van amsterdam of almere? en wat ongeveer de kosten zijn als ik ze erin laat maken als ik zelf de oude er wel uithaal ?
met vriendelijke groet,
gregory meijer