Probleem met vering/ophanging
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Probleem met vering/ophanging
Hallo,
Heb sinds deze week een vreemd probleem. Het begon met wanneer ik over een drempel rijd en de achterste wielen van de drempel afkomen en inveren dat ik links achter een krakend geluid hoor zoals van een krakend bed.
Nu lijkt dit probleem wat erger geworden en lijkt het net of mijn wiel links achter niet meer mee veert maar veel stroever te veren alsof ie een houte poot heeft. De auto gaat ook minder lekker door de bocht waarbij ik dan ook een tikkend geluid van links achter hoor komen (alleen bij een bocht naar rechts)
Wanneer ik de auto op en neer beweeg door op de bumper te trappen hoor ik niets vreemds. Echter wanneer ik de auto heen en weer beweegt dus aan de zijkant gaan staan en de auto naar links en dan rechts laat inveren hoor ik een soort gebonk.
Verder zie ik niets aan de ophanging of aan het wiel. Enig idee wat dit kan zijn heeft iemand het misschien eerder gehad. Ik denk zelf misschien aan een versleten wiellager
Heb sinds deze week een vreemd probleem. Het begon met wanneer ik over een drempel rijd en de achterste wielen van de drempel afkomen en inveren dat ik links achter een krakend geluid hoor zoals van een krakend bed.
Nu lijkt dit probleem wat erger geworden en lijkt het net of mijn wiel links achter niet meer mee veert maar veel stroever te veren alsof ie een houte poot heeft. De auto gaat ook minder lekker door de bocht waarbij ik dan ook een tikkend geluid van links achter hoor komen (alleen bij een bocht naar rechts)
Wanneer ik de auto op en neer beweeg door op de bumper te trappen hoor ik niets vreemds. Echter wanneer ik de auto heen en weer beweegt dus aan de zijkant gaan staan en de auto naar links en dan rechts laat inveren hoor ik een soort gebonk.
Verder zie ik niets aan de ophanging of aan het wiel. Enig idee wat dit kan zijn heeft iemand het misschien eerder gehad. Ik denk zelf misschien aan een versleten wiellager
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Veerpotten zijn oke anders zou ik het ook horen wanneer ik op de bumper trap. Heb er overigens pas wonderolie in gedaan toen is de "zeehond" ook verdwenen. Schokbrekers zijn nog perfectAndré Post schreef:Het zou een verroest draagarm lager kunnen zijn, maar eerst de veerpot
van wat wonderolie voorzien en en de kantelmessen smeren (wordt vaak vergeten)
kan je ook proberen.
Hoe kan ik zien of het om een verroest draagarm lager gaat moet ik de draagarm dan demonteren? en hoe gaat dat in zijn werk?
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Als je het deksel waar de remleiding in verdwijnt loshaalt kan je in ieder geval
kijken of er roest bij het buitenlager zit.
Het verwijderen is door die remleiding wel wat bewerkelijk.
kijken of er roest bij het buitenlager zit.
Het verwijderen is door die remleiding wel wat bewerkelijk.
Laatst gewijzigd door André Post op do 20 okt, 2005 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Zou die daar ook stroef door veren? Het verroeste lager lijkt mij waarschijnlijker. Misschien eens opkrikken kantelmes los en voelen of de arm soepel te bewegen is?Ramon2cv schreef:je schokbreken bout zit gewoon los waarschijnlijk kijk ze ff na
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 205
- Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Kan zomaar, APK is puur een momentopname en zegt over het algemeen weinig over hoe lang de auto nog meegaat enzo. Is puur een veiligheidskeuring. En zo een lager kan denk ook wel inene kapot gaan. Maar ja... ook niet alle keurmeesters kijken alles na.Delfosso schreef:Het probleem was een kapotte linker lager. Naast dat deze kapot was was ook de wielnaaf en de bout van het linker achterwiel aan gort.
Wat ik vreemd vind is dat begin oktober de eend zonder problemen door de apk is gekomen, kan zoiets zomaar ontstaan zonder dat je het merkt aankomen?
Dit lees ik vaker, vergeet de kantelmessen niet te smeren.André Post schreef:Het zou een verroest draagarm lager kunnen zijn, maar eerst de veerpot
van wat wonderolie voorzien en en de kantelmessen smeren (wordt vaak vergeten)
kan je ook proberen.
Wat zijn eigenlijk de kantelmessen, waar zitten ze?
In alle documentatie die ik heb heb ik ze nog niet kunnen vinden.
My name is Duck.... Ugly Duck!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 205
- Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Kantelmes zit aan het uiteinde van elke trekarm van de veerpot.
Zie item 6 op het plaatje
http://home.planet.nl/~zomer250/Wieloph ... g_2cv6.pdf
Zie item 6 op het plaatje
Zie item 6 op het plaatje
http://home.planet.nl/~zomer250/Wieloph ... g_2cv6.pdf
Zie item 6 op het plaatje