Hallo,
Om mijn 2cv door de APK heen te krijgen moet ik naar mij remmerij kijken Het rechterachterwiel loopt namelijk aan. Nu weet ik niet hoe ik de trommel loskrijg.
Als ik op mijn remtrommel kijk, zie ik een ring die je er met een speciale sleutel moet afhalen, met daar binnenin een stofkap. Nu denk ik dat er achter deze stofkap een wielmoer zit waarmee je de gehele trommel van het wiel kunt afpakken. Om deze stofkap zonder enige beschadigingen los te krijgen lijkt mij het belangrijk om die aparte ring (die je met die speciale sleutel moet losmaken) eraf moet zien te krijgen. Deze zit echter muurvast door een aantal kleine borgingen. Weet iemand hoe ik deze ring en stofkap er met zo weinig mogelijk beschadigingen afkrijg?
alvast bedankt.
het loskrijgen van de remtrommel
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Die stofkap moet er inderdaad met gepast geweld afgehaald worden.
De ring moet je laten zitten.
Bij de eendenboer zijn vervangende plastic kapjes te koop.
Achter het kapje zit een moer maatje 44 die geborgt zit in een uitsparing
in de as.
Het gereedschap om die moer los te draaien kan je misschien wel van
iemand lenen, de aanschaf van zo'n dop en bijpassende handel slaat best
een gat in je budget.
Is de moer er af, dan kan je de trommel er af wrikken met 2 schroevendraaiers,
of wat ook vaak goed gaat even het wiel er weer opzetten en met behulp van het wiel
de trommel er af te trekken.
De ring moet je laten zitten.
Bij de eendenboer zijn vervangende plastic kapjes te koop.
Achter het kapje zit een moer maatje 44 die geborgt zit in een uitsparing
in de as.
Het gereedschap om die moer los te draaien kan je misschien wel van
iemand lenen, de aanschaf van zo'n dop en bijpassende handel slaat best
een gat in je budget.
Is de moer er af, dan kan je de trommel er af wrikken met 2 schroevendraaiers,
of wat ook vaak goed gaat even het wiel er weer opzetten en met behulp van het wiel
de trommel er af te trekken.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 432
- Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
- Locatie: Ovezande (zeeland)
als je nog zo'n aluminium stofkap hebt moet je die er inderdaad gewoon afrukken en wegdonderen. Vaak donderen ze er bij hergebruik alsnog af, met alle gevolgen van dien.Die kunststof kapjes zijn 100x beter!
Die ring moet je laten zitten, want daar zit namelijk je wiellager mee vast.
De trommel lijkt er onmogelijk af te kunnen als je die moer (44) los hebt, maar als je er aan 2 kanten een schroevendraaier tussen zet, een beetje op spanning brengt, en een paar tikjes tegen de trommel geeft, komt ie wel los. Wrik niet te hard, want dan sloop je de boel.
Die ring moet je laten zitten, want daar zit namelijk je wiellager mee vast.
De trommel lijkt er onmogelijk af te kunnen als je die moer (44) los hebt, maar als je er aan 2 kanten een schroevendraaier tussen zet, een beetje op spanning brengt, en een paar tikjes tegen de trommel geeft, komt ie wel los. Wrik niet te hard, want dan sloop je de boel.
AZ A2 '70
AK400 '76
AK400 '76
loskrijgen remtrommel
Met bovenstaande berichten over het loskrijgen van de remtrommel achter ben ik het helemaal eens. Maar wat als je de remtrommel er dan nog niet afkrijgt? al te hard wrikken tussen remankerplaat en remtrommel zal niet goed zijn voor je remankerplaat! Als je kunt lassen heb ik nog een tip: ik heb een oude velg genomen, in het midden zit een gat en een moer tbv de sierdop. Aan de binnenzijde van de velg heb ik een M10 moer vastgelast, dus op de plek waar anders de moer van de sierdop zit. Vervolgens zet je de velg op de normale manier op de remtrommel: met de gewone wielmoeren weer vast, dan draai je een M10 boet in de moer. Die bout komt precies tegen de as aan en bij verder aandraaien trek je keurig de remtrommel naar buiten. (mits die asmoer al los was natuurlijk!)