Geel of "wit" licht???
Geel of "wit" licht???
Ik zie vaak Franse auto's met gele verlichting rijden, is dit echt nuttig? Zelf vind ik gele lichtbundels best mooi, de vraag aan jullie wat is het best of mooist?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
- inmijneendje
- Moderator
- Berichten: 1619
- Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
- Locatie: Kaatsheuvel
- Contacteer:
De gele koplampen zijn een tijd in Frankrijk verplicht geweest, maar waarom?
Het onderstaande vond ik op een ander forum:
De gele kleur is beter. In het licht van de Franse koplampen wordt alles dat wit is geel. Zo worden de witte lijnen op het asfalt geel. Voor het oog geeft de combinatie geel-zwart een hoger contrast dan wit-zwart. Dat komt doordat het oog het gevoeligst is voor geel. Dit is de reden dat ook in Nederland steeds meer auto's rondrijden met zogenaamde 'gold'-halogeenlampen.
Ron de Groot, Amsterdam
Een gele lamp is meestal een witte lamp met een geel glaasje ervoor dat andere kleuren tegenhoudt. Het nadeel is duidelijk: een gele koplamp geeft minder licht dan een even sterke witte. Maar daartegenover staat een belangrijk voordeel: geel licht is minder verblindend en vermoeiend voor de ogen.
Welke kleur het beste is, hangt af van de toepassing. Bij dimlicht vinden sommige automobilisten de gele verlichting prettiger, omdat het de ogen bij lange nachtelijke ritten minder vermoeit. Maar de meeste mensen geven de voorkeur aan de hogere lichtopbrengst van het witte licht. Nadeel is dat de tegenligger in bochten en op hellingen eerder verblind wordt. Bij dimlicht is er dus geen eenduidige keuze voor de beste kleur.
Bij groot licht is de keuze duidelijker: wit is daarvoor het beste. Het nadeel van verblinding speelt hier geen rol. Op het moment dat we een tegenligger zien, moeten we het licht immers dimmen.
Voor aparte mistlampen valt de keuze weer anders uit. Deze lampen geven een stralenbundel die breed en aan de bovenkant scherp afgesneden is. Dit om de 'witte muur' te voorkomen, die ontstaat wanneer het licht van de koplampen door de mist wordt gereflecteerd. Geel licht is daarbij de beste keus. Het gevaar van zelfverblinding wordt erdoor verminderd.
Django Mathijsen, Geleen
Menselijke ogen zijn het gevoeligst voor geel licht. Maar daar heeft de gele kleur van koplampen niets mee te maken. Door het gele filter geven Franse koplampen als geheel minder licht dan de Nederlandse.
Ook is er geen verschil tussen geel en wit in de doordringing van mist. De mistdruppeltjes zijn zo groot dat alle kleuren licht even effectief worden tegengehouden. Alleen bij heel kleine deeltjes, zoals bij luchtverontreiniging, weet geel licht beter door de rook heen te dringen. In de andere gevallen is geel licht even goed zichtbaar als wit.
Wel is er een belangrijk psychologisch verschil bij mist. De afwijkende gele kleur steekt beter af tegen het witte daglicht. Wie iets geels ziet, weet daardoor dat het een auto is. Voor de politie is het handig om de nationaliteit van een auto te kunnen herkennen aan de kleur van de koplamp.
Leon Poels, Maastricht
De invoering van gele koplampen had niets te maken met beter zicht of - zoals mijn vader me vroeger vertelde - een betere doordringing van de mist.
De achtergrond was de spanning aan de Frans-Duitse grens in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog. De Fransen stelden aan het eind van de jaren dertig de gele lampen verplicht. Als men dan 's nachts voertuigen met wit licht uit het oosten zag komen, zou men direct weten dat het de vijand was die Frankrijk binnenreed. Een dubieuze maatregel, want het effect is averechts als Duitsers bij wijze van verrassing gele filters voor hun koplampen zouden monteren.
Toen ik vijf jaar geleden tijdens een vakantie in Frankrijk was, las ik hierover een krantebericht met een intrigerende kop: Feu vert pour phares blancs (Groen licht voor witte koplampen). Vanaf het najaar van 1991 zouden gele koplampen officieel niet meer verplicht zijn.
Gee van Duin, Amsterdam
Tijdens de vroegere Monte Carlo rally's reden de auto's vaak in sneeuw en mist. Men plakte de lampen wel eens af met kranten om het licht meer te spreiden, zoals bij mistlampen. Vergeelde kranten leken een beter zicht te geven dan nieuwe, witte exemplaren. De gele lampen zijn dus bedoeld om in de mist te rijden.
Jan Willem Broekema, Leiden
Het onderstaande vond ik op een ander forum:
De gele kleur is beter. In het licht van de Franse koplampen wordt alles dat wit is geel. Zo worden de witte lijnen op het asfalt geel. Voor het oog geeft de combinatie geel-zwart een hoger contrast dan wit-zwart. Dat komt doordat het oog het gevoeligst is voor geel. Dit is de reden dat ook in Nederland steeds meer auto's rondrijden met zogenaamde 'gold'-halogeenlampen.
Ron de Groot, Amsterdam
Een gele lamp is meestal een witte lamp met een geel glaasje ervoor dat andere kleuren tegenhoudt. Het nadeel is duidelijk: een gele koplamp geeft minder licht dan een even sterke witte. Maar daartegenover staat een belangrijk voordeel: geel licht is minder verblindend en vermoeiend voor de ogen.
Welke kleur het beste is, hangt af van de toepassing. Bij dimlicht vinden sommige automobilisten de gele verlichting prettiger, omdat het de ogen bij lange nachtelijke ritten minder vermoeit. Maar de meeste mensen geven de voorkeur aan de hogere lichtopbrengst van het witte licht. Nadeel is dat de tegenligger in bochten en op hellingen eerder verblind wordt. Bij dimlicht is er dus geen eenduidige keuze voor de beste kleur.
Bij groot licht is de keuze duidelijker: wit is daarvoor het beste. Het nadeel van verblinding speelt hier geen rol. Op het moment dat we een tegenligger zien, moeten we het licht immers dimmen.
Voor aparte mistlampen valt de keuze weer anders uit. Deze lampen geven een stralenbundel die breed en aan de bovenkant scherp afgesneden is. Dit om de 'witte muur' te voorkomen, die ontstaat wanneer het licht van de koplampen door de mist wordt gereflecteerd. Geel licht is daarbij de beste keus. Het gevaar van zelfverblinding wordt erdoor verminderd.
Django Mathijsen, Geleen
Menselijke ogen zijn het gevoeligst voor geel licht. Maar daar heeft de gele kleur van koplampen niets mee te maken. Door het gele filter geven Franse koplampen als geheel minder licht dan de Nederlandse.
Ook is er geen verschil tussen geel en wit in de doordringing van mist. De mistdruppeltjes zijn zo groot dat alle kleuren licht even effectief worden tegengehouden. Alleen bij heel kleine deeltjes, zoals bij luchtverontreiniging, weet geel licht beter door de rook heen te dringen. In de andere gevallen is geel licht even goed zichtbaar als wit.
Wel is er een belangrijk psychologisch verschil bij mist. De afwijkende gele kleur steekt beter af tegen het witte daglicht. Wie iets geels ziet, weet daardoor dat het een auto is. Voor de politie is het handig om de nationaliteit van een auto te kunnen herkennen aan de kleur van de koplamp.
Leon Poels, Maastricht
De invoering van gele koplampen had niets te maken met beter zicht of - zoals mijn vader me vroeger vertelde - een betere doordringing van de mist.
De achtergrond was de spanning aan de Frans-Duitse grens in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog. De Fransen stelden aan het eind van de jaren dertig de gele lampen verplicht. Als men dan 's nachts voertuigen met wit licht uit het oosten zag komen, zou men direct weten dat het de vijand was die Frankrijk binnenreed. Een dubieuze maatregel, want het effect is averechts als Duitsers bij wijze van verrassing gele filters voor hun koplampen zouden monteren.
Toen ik vijf jaar geleden tijdens een vakantie in Frankrijk was, las ik hierover een krantebericht met een intrigerende kop: Feu vert pour phares blancs (Groen licht voor witte koplampen). Vanaf het najaar van 1991 zouden gele koplampen officieel niet meer verplicht zijn.
Gee van Duin, Amsterdam
Tijdens de vroegere Monte Carlo rally's reden de auto's vaak in sneeuw en mist. Men plakte de lampen wel eens af met kranten om het licht meer te spreiden, zoals bij mistlampen. Vergeelde kranten leken een beter zicht te geven dan nieuwe, witte exemplaren. De gele lampen zijn dus bedoeld om in de mist te rijden.
Jan Willem Broekema, Leiden
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
sja, lastig.
Hier staan 2 eenden, de een heeft wit (mijn eend) en de andere geel (eend van mn vader).
Geel is mooi op een oude franse auto, maar op mijn eend vind ik het niet uitzien..
Hangt van de eend af dus, als ik een mooie originele eend had, zat er ook geel licht in, denk ik.
Hier staan 2 eenden, de een heeft wit (mijn eend) en de andere geel (eend van mn vader).
Geel is mooi op een oude franse auto, maar op mijn eend vind ik het niet uitzien..
Hangt van de eend af dus, als ik een mooie originele eend had, zat er ook geel licht in, denk ik.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Wit, want volgens mij zie je daar meer mee.
Gister reed ik in Patje74 z'n GS met gele lichten. Een beetje meer verlichting was welkom geweest.
Maar ik moet er bij zeggen dat ik nog maar 1 keer in een auto met geel licht heb gereden, en dat was dus gister. Ik kan dus (nog) geen goede vergelijking trekken.
Gister reed ik in Patje74 z'n GS met gele lichten. Een beetje meer verlichting was welkom geweest.
Maar ik moet er bij zeggen dat ik nog maar 1 keer in een auto met geel licht heb gereden, en dat was dus gister. Ik kan dus (nog) geen goede vergelijking trekken.
Afblijven.
-
- Gebruiker
- Berichten: 83
- Lid geworden op: vr 26 nov, 2004 00:53
- Locatie: oldenzaal
Ik reed gister in mijn Dyane op de snelweg in het donker. Achter mij reed een vriend van mij in zijn CX - met gele koplampen. Toen viel mij erg duidelijk op dat ik het een stuk prettiger vond om die gele koplampen achter mij te zien dan de overige witte / blauwachtige (Xenon?)koplampen. De gele koplampen waren duidelijk minder scherp - minder vermoeiend aan mijn ogen. Ik geef daarom om twee redenen de voorkeur aan gele koplampen. Ten eerste is het rustiger aan de ogen en ten tweede vind ik het gewoon bij een Franse klassieker horen!
Volgens mij is het toch de gedachte dat je beter zicht hebt met geel.
lees dat stukje:
Pearle opticiëns schrijven het volgende:
lees dat stukje:
Je hebt toch ook van die zogenaamde Nightvision brillen bij de optciën? Deze hebben gele glazen voor minder verblinding!De gele kleur is beter. In het licht van de Franse koplampen wordt alles dat wit is geel. Zo worden de witte lijnen op het asfalt geel. Voor het oog geeft de combinatie geel-zwart een hoger contrast dan wit-zwart. Dat komt doordat het oog het gevoeligst is voor geel.
Pearle opticiëns schrijven het volgende:
Ik zie wel een verband....Nightview: voor de automobilist in het donker. Felle lichten van tegenliggers kunnen uw zicht, vooral in het donker, aanzienlijk verminderen. Met de gele Nightview-glazen heeft u 56% minder last van verblinding.
Eendloos........ Wel een C4 Picasso
www.robdehaan.com
www.robdehaan.com
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 172
- Lid geworden op: zo 5 jun, 2005 19:01
- Locatie: Delfgauw
Toevallig heb ik vorige week gele lampen geplaatst. Vind het gewoon mooier op een klassieke fransman. Het voordeel is dat je in het donker van een afstand al kunt zien dat er waarschijnlijk een mooie franse auto aankomt
In bestelling: Citroën ë-C4 Shine in Elixer Red
Ford Puma ST-Line 2022
Citroën C1 Feel Pack 2019
Hymer B654 camper 2001
Yamaha XT1200Z Super Tenere 2013
Ford Puma ST-Line 2022
Citroën C1 Feel Pack 2019
Hymer B654 camper 2001
Yamaha XT1200Z Super Tenere 2013
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 846
- Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
- Locatie: Valkenburg ad Geul
verlichting
zelf heb ik gele lampen in de koplampen zitten. Ik vind het ook typisch iets voor een Franse auto. Je zag ze in Frankrijk ook meer dan in ander landen. Ik meen dat beweerd werd dat je met geel licht beter zicht had en ook beter opviel tijdens mist.....
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.