Bediening koppeling niet soepel

Gesloten
Eric Clemens
Gebruiker
Gebruiker

Bediening koppeling niet soepel

Bericht door Eric Clemens » di 1 nov, 2005 16:56

hallo allemaal, Ik heb op dit forum al lange tijd niets gepost maar nu ga ik mijn leven echt beteren :D Afgelopen weekend een Dyane gekocht met wat werk. O.a. de koppeling loopt niet echt soepel. Het voelt aan alsof de koppelingsbinnenkabel niet soepel in de buitenkabel loopt (schokkering en schurend gevoel). De werking van de koppeling zelf is verder oké. Ik heb geprobeerd de binnenkabel te smeren maar dit helpt niet echt. Verder is de buitenmantel beschadigd op het punt waar de kabel langs de 1e uitlaatpot loopt (of dit de oorzaak is weet ik niet, lijkt me dat zo'n kabelmantel niet 1 2 3 doorschuurt). Maar goed, ik denk dat het verstandig is de koppelingskabel te vervangen. Nou vraag ik me af hoe je het handigst de kabel vervangt. Volgens mij kom je niet echt makkelijk bij de koppelingshefboom en daar zul je de nieuwe kabel toch in moeten haken. Of moet de motor hiervoor uitgebouwd worden? Misschien dat iemand een tip heeft. Zou er afgezien van de kabel nog iets anders aan de hand kunnen zijn? Hefboom die niet soepel loopt o.i.d.

Eric.
Zwarte 2cv6 Club '87 en Beige Dyane 6 '78

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 1 nov, 2005 19:48

kabel kom je redelijk goed bij als je onder de auto ligt.
Toevallig gisteren bij mijn eend de kabel in de hevel moeten hangen...

Leg m wel goed om, ander kom je beetje kabel te kort ;)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Eric Clemens
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Eric Clemens » wo 2 nov, 2005 11:02

Bedankt voor de reactie, van het weekend kabeltje halen en erin hangen. (meteen wintertijd maar even ingesteld)

Eric Clemens
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Eric Clemens » za 5 nov, 2005 17:29

Gisteren de nieuwe koppelingskabel gemonteerd. Zoals gezegd een eenvoudig klusje. Ouwe kabel was helemaal opgezwollen na 27 jaar. Nu koppelt ze weer lekker soepel :D Ik heb wat druppeltjes olie op de binnenkabel gedaan. Achteraf bedacht ik me dat dat misschien niet de bedoeling omdat de kunststof hoes waar de kabel in loopt daar misschien niet tegen kan. Iemand een idee?

Gesloten