Keerring krukas lekt

Gesloten
Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Keerring krukas lekt

Bericht door TB » di 8 nov, 2005 19:08

Ik heb het idee dat de keerring van de krukas lekt. De koppeling hortte en stootte af en toe met weg rijden. Ook is het motorblok aan de onderzijde behoorlijk vet van de olie.

Nu ik toch met het opknappen bezig ben, wil ik uiteraard deze ook gaan vervangen.

Is er hier iemand die dit eerder heeft gedaan. Misschien wat tips ofzo?

Groeten Tom.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 8 nov, 2005 22:53

of ontluchtingsgaatje vernellingsbak verstopt, gevolg olie wordt uit je bak geperst

wat ook kan is dat je carterontluchting niet goed meer is (zit in je vulpijp en is prijzig)

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 8 nov, 2005 22:55

horten en stoten -> vliegwiel laten afdraaien zodat ie weer mooi egaal is. Is maar klein beetje maar scheelt veel

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 9 nov, 2005 16:32

backfire schreef:of ontluchtingsgaatje vernellingsbak verstopt, gevolg olie wordt uit je bak geperst

wat ook kan is dat je carterontluchting niet goed meer is (zit in je vulpijp en is prijzig)
Zit er een ontluchtingsgaatje in je versnellingsbak? waar dan?

en hoe kan een lekke bak voor een nat blok zorgen? :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 9 nov, 2005 16:47

zit klein gaatje boven het deksel als ik me niet vergis aan de voorzijde (kant waar koppelingshuis zit).

Olie wordt via de as naar buiten geperst (de as van vliegwiel je bak in) sijpelt naar onder kruipt dan overal waar het maar kruipen kan. Met een beetje pech ook zo je platen op.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 9 nov, 2005 16:49

maar zoals ik al zei, kan ook zijn carterontluchting zijn.

Maar keerring krukas vervangen is altijd goed plan als je toch de boel open hebt liggen.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 9 nov, 2005 16:58

piccie van bak, zie rode cirkeltje voor t gaatje

Afbeelding[/img]

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 9 nov, 2005 18:32

Daarom wordt mijn bak altijd zo smerig aan de bovenzijde.

bedankt voor de tip. Misschien handig om af en toe eens te reinigen. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

raceeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 2 mei, 2005 22:52

Bericht door raceeend » wo 9 nov, 2005 23:55

makkelijkste oplossing, gaatje uitboren, schroefdraad in tappen, en een mooi slangetje naar een opvangtankje maken :D voortaan een schoon blok en geen olie op je platen... overigens. als daar veel olie uit komt duid het vaak op slijtage aan cylinderwanden, zuigers of kleppen.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 10 nov, 2005 23:31

Bak was inderdaad wel smerig maar niet nat. Het blok is echt aan de onderzijde nat.

Als ik in wat technische boeken van de 2cv kijk dan spreekt men elke keer over de krukaskeerring. Het horten en stoten is niet elke keer. Wanneer je gewoon iets meer gas geeft is het weg.

Ealse
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 12 mar, 2003 23:01
Locatie: Almere

Bericht door Ealse » vr 11 nov, 2005 19:36

Wat je beschrijft is typisch een te hoge carterdruk.
Je kunt vast wel meten of dat het geval is, maar ik weet niet hoe.
Als je een oude olievulpijp hebt dan is dat meestal de oorzaak. Het probleem meestal over als je die vervangt.
Let op: Zo'n ding kost om onbegrijplijke redenen meestal een bom duiten.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 12 nov, 2005 20:53

Ik zie inderdaad wel wat olie in t luchtfilter liggen. Maar het stoten is niet altijd. Met iets meer toeren wegrijden dan heb je er geen last van. Blijft dat het blokje behoorlijk nat is aan de onderkant.

Dus maar even goed bekijken waar t vandaan komt! Blok ligt er nu toch uit omdat er een ander chassis onder komt.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gesloten