Nieuw hier en op zoek naar eendje!
- Rens
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Nieuw hier en op zoek naar eendje!
Hallo eendenliefhebbers!
Ik ben Rens en helemaal nieuw in de eendenwereld. Ik ben sinds kort helemaal gek van de eend en dus ook op zoek naar een. Ik heb zelf een VW uit '61 die ik afgelopen jaren heb opgeknapt en perfect rijdt. Maar toch heb ik behoefte aan een schuifdak en iets voor meer voor dagelijks gebruik. (De kever komt alleen met mooi weer naar buiten).
Nou ben ik al op zoek geweest en heb nu eentje op het oog (een charleston). Alleen dient daar (eigenlijk) het chassis van te worden vervangen. Ik heb al gelezen dat dat niet heel moeilijk is, en nu lijkt me dit ook wel een uitdaging. Wanneer is een eend aan een nieuw chassis toe? En hoe werkt zoiets met een nieuw chassis? Heeft elk eend niet een uniek chassisnummer oid? (Bij kevers wel namelijk)
Verder heb ik al wat gelezen over 'kromme' eenden?? Wat houd dat in? Heeft dit effect op het weggedrag van de wagen?
Groeten,
Rens
Ik ben Rens en helemaal nieuw in de eendenwereld. Ik ben sinds kort helemaal gek van de eend en dus ook op zoek naar een. Ik heb zelf een VW uit '61 die ik afgelopen jaren heb opgeknapt en perfect rijdt. Maar toch heb ik behoefte aan een schuifdak en iets voor meer voor dagelijks gebruik. (De kever komt alleen met mooi weer naar buiten).
Nou ben ik al op zoek geweest en heb nu eentje op het oog (een charleston). Alleen dient daar (eigenlijk) het chassis van te worden vervangen. Ik heb al gelezen dat dat niet heel moeilijk is, en nu lijkt me dit ook wel een uitdaging. Wanneer is een eend aan een nieuw chassis toe? En hoe werkt zoiets met een nieuw chassis? Heeft elk eend niet een uniek chassisnummer oid? (Bij kevers wel namelijk)
Verder heb ik al wat gelezen over 'kromme' eenden?? Wat houd dat in? Heeft dit effect op het weggedrag van de wagen?
Groeten,
Rens
Ik ben nu ook bezig een eend compleet te restaureren. Onder andere een ander chassis. Ik heb 'm gekocht met werk aan het chassis zoals dat werd gezegd.
Vergis je niet en kijk veel verder dan alleen het chassis. Als het chassis gaar en doorgerot is dan is de koets veelal ook aangetast. Vooral de bodemplaten en de achterzijde (binnenkant zijschermen en koffervloer). Op zich niet moeilijk en deze delen zijn voor niet zo gek veel geld nieuw te krijgen.
Een nieuw chassis is niet moeilijk, maar de koets moet eraf en de eigenlijk alles moet los. Met een flinke gereedschapskist haal je 'm zo uit elkaar. Niet moeilijk, maar wel veel werk.
Het nieuwe chassis: beste neem je er een met een "verklaring van overeenstemming". Deze is namelijk door het RDW goedgekeurd en het is dan ook niet moeilijk om je chassisnummer opnieuw in te laten slaan. Ik heb afgelopen maandag gebeld met het RDW. Het voertuig hoeft niet geschouwd te worden. Je neemt het stuk chassis waar het nummer in staat mee naar het RDW samen met je verklaring van overeenstemming. Dan wordt het opnieuw ingeslagen.
Behandel wel je chassis goed tegen roest. Bij bijvoorbeeld Burton kun je er ook een kopen die al met tectyl behandeld is.
Motorisch stelt een eend niet zo veel voor en is allemaal vrij makkelijk te doen.
De veerpotten zitten weleens flink vastgerot aan het chassis. En zoals bij mijn eend had iemand de traversebouten van de assen maar even vastgelast samen met een plaatje op het chassis (lekker makkelijk maar ik ben 3 dagen bezig geweest alles af te slijpen).
Hou er rekening mee dat een Charleston een stuk duurder is om plaatwerk en stickers te verkrijgen. Daarom heb ik na een charleston nu gewoon een rode eend gekocht
Ik vergeet vast wel veel, maar anderen zullen me vast wel aanvullen.
Voor dagelijks gebruik heb ik een citroen AX 1.1 TGE uit 1993. Gekocht met een jaar APK en rijdt makkelijk 1:18. Beter koop je zoiets voor dagelijks gebruik, heb je namelijk nooit wat aan en doen t altijd!
Groeten Tom.
Vergis je niet en kijk veel verder dan alleen het chassis. Als het chassis gaar en doorgerot is dan is de koets veelal ook aangetast. Vooral de bodemplaten en de achterzijde (binnenkant zijschermen en koffervloer). Op zich niet moeilijk en deze delen zijn voor niet zo gek veel geld nieuw te krijgen.
Een nieuw chassis is niet moeilijk, maar de koets moet eraf en de eigenlijk alles moet los. Met een flinke gereedschapskist haal je 'm zo uit elkaar. Niet moeilijk, maar wel veel werk.
Het nieuwe chassis: beste neem je er een met een "verklaring van overeenstemming". Deze is namelijk door het RDW goedgekeurd en het is dan ook niet moeilijk om je chassisnummer opnieuw in te laten slaan. Ik heb afgelopen maandag gebeld met het RDW. Het voertuig hoeft niet geschouwd te worden. Je neemt het stuk chassis waar het nummer in staat mee naar het RDW samen met je verklaring van overeenstemming. Dan wordt het opnieuw ingeslagen.
Behandel wel je chassis goed tegen roest. Bij bijvoorbeeld Burton kun je er ook een kopen die al met tectyl behandeld is.
Motorisch stelt een eend niet zo veel voor en is allemaal vrij makkelijk te doen.
De veerpotten zitten weleens flink vastgerot aan het chassis. En zoals bij mijn eend had iemand de traversebouten van de assen maar even vastgelast samen met een plaatje op het chassis (lekker makkelijk maar ik ben 3 dagen bezig geweest alles af te slijpen).
Hou er rekening mee dat een Charleston een stuk duurder is om plaatwerk en stickers te verkrijgen. Daarom heb ik na een charleston nu gewoon een rode eend gekocht

Ik vergeet vast wel veel, maar anderen zullen me vast wel aanvullen.
Voor dagelijks gebruik heb ik een citroen AX 1.1 TGE uit 1993. Gekocht met een jaar APK en rijdt makkelijk 1:18. Beter koop je zoiets voor dagelijks gebruik, heb je namelijk nooit wat aan en doen t altijd!
Groeten Tom.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
De Charleston-serie van de 2cv komt uit de jaren 80. Deze bouwjaren staan inderdaad niet bekend als de beste bouwjaren, d.w.z vaak slecht chassis en slecht plaatwerk. Let maar eens op; van jaren '80 eenden die nu nog rijden is vaak het chassis vervangen (zo ook van mijn Dyane).
Zoals 'TB' al schreef is wsl ook het plaatwerk van een charleston moeilijker te vinden dan van een gangbaardere kleur eend (blauw, rood). Verder kun je inderdaad het vervangen van het chassis als een uitdaging zien, maar wanneer een chassis in slechte staat verkeert is dit meestal niet een goede voorbode voor de rest van de staat van de 2cv; aan jou de keus. Ook slechte eenden zijn namelijk mooi te herstellen / restaureren. In ieder geval veel plezier en succes gewenst met je zoektocht, aankoop en kluswerkzaamheden.
Zoals 'TB' al schreef is wsl ook het plaatwerk van een charleston moeilijker te vinden dan van een gangbaardere kleur eend (blauw, rood). Verder kun je inderdaad het vervangen van het chassis als een uitdaging zien, maar wanneer een chassis in slechte staat verkeert is dit meestal niet een goede voorbode voor de rest van de staat van de 2cv; aan jou de keus. Ook slechte eenden zijn namelijk mooi te herstellen / restaureren. In ieder geval veel plezier en succes gewenst met je zoektocht, aankoop en kluswerkzaamheden.
- Rens
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Ik ben gewoon student dus echt 'nodig' heb ik hem niet. Daarvoor heb ik mijn luchtgekoelde fiets nog altijd!
In de winter zal het beestje veel in de schuur staan naast de kevert. En qua gebruik zal het niet veel meer zijn dan naar mijn ouders tuffen oid. En natuurlijk een ritje naar la France! 
Wat betreft die veerpoten, kun je die makkelijk inspecteren? En waarom is plaatwerk duurder van een charleston? Het is toch dezelfde eend
Zjin er meer bijzonderheden van een charleston?
Groeten,
Rens

Wat betreft die veerpoten, kun je die makkelijk inspecteren? En waarom is plaatwerk duurder van een charleston? Het is toch dezelfde eend

Groeten,
Rens
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Lees je hier eens in:
http://members.lycos.nl/eend2cv/aankooptips.html
Op www.2cv.nl staan ook nog diverse aankooptips en artikelen die de moeite waard zijn.
Koop een eend met een origineel chassis. Deze is herkenbaar aan sluitingstekens voor en achter het chassisnummer
Als je een chassis koopt. Tectyleer hem dan zelf, dan weet je zeker dat het goed gebeurt is.
Als je na het lezen nog vragen hebt, zijn deze altijd welkom.
Suc6 met zoeken.
P.S.: Misschien is er wel iemand bij je in de buurt die mee wil kijken als je een eend op het oog hebt.
Voor mij is groningen helaas te ver weg.
http://members.lycos.nl/eend2cv/aankooptips.html
Op www.2cv.nl staan ook nog diverse aankooptips en artikelen die de moeite waard zijn.
Koop een eend met een origineel chassis. Deze is herkenbaar aan sluitingstekens voor en achter het chassisnummer
Als je een chassis koopt. Tectyleer hem dan zelf, dan weet je zeker dat het goed gebeurt is.
Als je na het lezen nog vragen hebt, zijn deze altijd welkom.
Suc6 met zoeken.
P.S.: Misschien is er wel iemand bij je in de buurt die mee wil kijken als je een eend op het oog hebt.
Voor mij is groningen helaas te ver weg.

PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Rens
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
@Punky: Dankjewel voor de eerste link, deze had ik nog niet gezien!
De andere van 2cv.nl had ik al gezien.
Dat een origineel chassis erg belangrijk is, had ik al gezien, maar waar het chassisnummer nou precies zit is mij nog niet echt duidelijk. Dat is neem ik aan makkelijk te checken? En wat als er geen origineel chassis meer onder zit?
Rens

Dat een origineel chassis erg belangrijk is, had ik al gezien, maar waar het chassisnummer nou precies zit is mij nog niet echt duidelijk. Dat is neem ik aan makkelijk te checken? En wat als er geen origineel chassis meer onder zit?
Rens
-
- Heavy user
Zonder orgineel chassis zou je wel eens een probleem kunnen gaan krijgen wanneer je door de RDW opnieuw je chassisnummer in wil laten slaan.
Het chassisnummer vind je onder de rechter aandrijfas/cylinder. Er zijn gevallen bekend dat het chassisnummer in de rechter bodemplaat staat. Ik meende naast de meest rechtse stoel/bankrail, maar iemand anders moet dat maar even voor mij bevestigen.
Als ik me niet vergis, stampt de RDW bij een chassiswissel het nummer in het chassis ergens achter de schokdemper rechtsvoor. Ook hier is bevestiging welkom
Het chassisnummer vind je onder de rechter aandrijfas/cylinder. Er zijn gevallen bekend dat het chassisnummer in de rechter bodemplaat staat. Ik meende naast de meest rechtse stoel/bankrail, maar iemand anders moet dat maar even voor mij bevestigen.
Als ik me niet vergis, stampt de RDW bij een chassiswissel het nummer in het chassis ergens achter de schokdemper rechtsvoor. Ook hier is bevestiging welkom

Afblijven.
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Hangt helemaal van de keurmeester af.Lelijke Eend schreef:Als ik me niet vergis, stampt de RDW bij een chassiswissel het nummer in het chassis ergens achter de schokdemper rechtsvoor. Ook hier is bevestiging welkom
Ik wilde hem aan de binnenkant van de eend op het chassis, maar de keurmeester vond de onderkant van de rechtervoorpoot beter. Al is ie wel verder naar achteren gemoeten ivm de afdekplaat die eronder hangt.
Maakt dus geen zak uit, als het maar wel goed in je kenteken staat.

PuNk RoCK LosEr
-
- Veelvuldig poster
Hallo Rens,
Ik ben ook druk op zoek naar een eend, en ik ga dagelijks de volgende sites langs:
www.2cv.nl/markt
www.marktplaats.nl
www.eendenmarkt.nl
en af en toe kijk ik eens bij de eendengarages (te vinden onder alledag van deze site).
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Frank
Ik ben ook druk op zoek naar een eend, en ik ga dagelijks de volgende sites langs:
www.2cv.nl/markt
www.marktplaats.nl
www.eendenmarkt.nl
en af en toe kijk ik eens bij de eendengarages (te vinden onder alledag van deze site).
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...
-
- Veelvuldig poster
Helaas.....niet altijd het geval. Op het kentekenbewijs van de auto staat precies waar je het chassisnummer kunt vinden.Rens schreef:Origineel moet het chassisnummer dus rechtsvoor staan met tekentjes voor en achter! Mooi!![]()
Bekijk het chassisnummer goed. Bij twijfel niet doen. Bljjkt dat er gekloot is met het nummer haal je je een hoop ellende op de hals.
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.
Let bij een charleston ook goed op de staat van de stoelen en banken. Zijn moeilijk te krijgen en ook behoorlijk prijzig. Is van dat grijze blokmotief. Ook de stickerset van een charleston is best prijzig (maar eventueel kun je met verf ook wat uitrichten).
Probeer echt heel goed te kijken, laat je niet afschepen. Vaak zit veel ellende verborgen.
Probeer echt heel goed te kijken, laat je niet afschepen. Vaak zit veel ellende verborgen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
- Rens
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Is voor mij ook nog wel een optie hoor, ... een rode eend oid. Maar een Charleston geeft toch net even wat meer charme aan de eend. En omdat ik van origine een VW-liefhebber ben, moet de eend natuurlijk wel iets bijzonders zijn, maar toch goed te gebruiken zijn. 
Maar het doel is ook niet om vooraan te staan bij een concour ofzo, maar gewoon lekker rijden!
Kapje open, en knallen maar! 
Ik neem aan dat het zwarte gedeelte van een charleston een sticker is? Is dat altijd zo geweest, of is het ook wel eens gespoten geweest? Moet kunnen volgens mij.
Bedankt voor de tip van de bekleding, ga ik zeker even op letten!
Rens

Maar het doel is ook niet om vooraan te staan bij een concour ofzo, maar gewoon lekker rijden!

Ik neem aan dat het zwarte gedeelte van een charleston een sticker is? Is dat altijd zo geweest, of is het ook wel eens gespoten geweest? Moet kunnen volgens mij.
Bedankt voor de tip van de bekleding, ga ik zeker even op letten!

Rens
2cv6 club '80, klik voor meer info over de eend!
- Rens
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Dit las ik op 2cv.nl bij speciale modellen:

Is het nou wel of niet een sticker? En heeft het nou een ruitjesmotief of niet???De Charleston was het volgende actiemodel. In 1982 geintroduceerd in de kleur zwart/rood. Speciale aan deze uitvoering is dat de bekleding niet het mooie ruitjes motief had en dat er een rode koets is gebruikt waar rode stickers op zijn geplaatst. In 1983 kwam de geel/zwarte charleston. Deze heeft in 1984 toen de Charleston een regulier model werd, in Nederland, het veld moeten ruimen voor een grijs/grijze Charleston. De Charlestons werden van een gelimiteerde editie reguliere modellen.

2cv6 club '80, klik voor meer info over de eend!
-
- Gebruiker
- Contacteer:
Volgens mij hebben Charleston's stickers.Rens schreef:Dit las ik op 2cv.nl bij speciale modellen:
Is het nou wel of niet een sticker? En heeft het nou een ruitjesmotief of niet???De Charleston was het volgende actiemodel. In 1982 geintroduceerd in de kleur zwart/rood. Speciale aan deze uitvoering is dat de bekleding niet het mooie ruitjes motief had en dat er een rode koets is gebruikt waar rode stickers op zijn geplaatst. In 1983 kwam de geel/zwarte charleston. Deze heeft in 1984 toen de Charleston een regulier model werd, in Nederland, het veld moeten ruimen voor een grijs/grijze Charleston. De Charlestons werden van een gelimiteerde editie reguliere modellen.![]()
Zie hier een hele mooie Charleston

Laatst gewijzigd door Edwin op wo 23 nov, 2005 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.