Stralen + Straalgrit

Hoe pak je nou zo'n reparatie van je voorruitstijl aan? Of van je dorpel, of van je driehoekje of nog weer ergens anders van.
TB
Moderator

Bericht door TB » wo 23 nov, 2005 12:51

Jacobus_XIII schreef:
TB schreef:Motorblok maak ik gewoon schoon met WD40. Werkt goed, hoef ik m niet voor weg te brengen naar een bedrijf.
Precies, koudontvetter (of heel heel veel theelepeltjes dreft) en een goede hogedrukspuit doet wonderen :lol: :lol:
Zo vies is het blok ook weer niet. Met een oude lap met wd40 en poetsen maar.

De versnellingsbak is wel wat te vet om t zo aan te pakken inderdaad. Dat wordt afspuiten denk ik.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Teun » wo 23 nov, 2005 15:37

Jacobus_XIII schreef:
backfire schreef:officieel niet nee, maar goed normaal zet je wel ff goed masker op, ik heb een hele goeie (eigenlijk spuitmasker met koolstoffilter.

Desnoods rubber flap er om heen fabrieken om het meeste tegen te houden

Grid heeft als nadeel dat het roest, dus als er restanten in je chassis blijven dan roest dat lekker.
Mmm... ik denk dat ik het eerst maar eens met zand ga proberen. Had al even na grit zitten kijken maar kon zo geen zaak bij mij in de buurt vinden die het verkocht. Zand is overal wel op te scharrelen.

Is het aan te raden om een straal-pistool aan te schaffen of is het stralen ook te doen met de tool die hieronder (links boven) is weergegeven. Hier heb ik er namelijk nog 2 van bij m'n ouders liggen. Kan deze helaas nu (of voor het weekeind) niet testen en wil eigenlijk dit weekeind m'n draagarmen van een ander kleurtje voorzien hebben :roll:

Afbeelding
welk tooltje..

er staat een luchtpistool
verspuit
bandenspanningsding
vloeistof spuit.

geen straal spuit...
Wat brengt morgen.???

Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Teun » wo 23 nov, 2005 15:39

edit.. dat rode ding is een vloeistofspui..
en kun je niet mee stralen...

nou ja waterstralen dan wel....
Wat brengt morgen.???

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jacobus_XIII » wo 23 nov, 2005 21:42

Teun schreef:edit.. dat rode ding is een vloeistofspui..

Mijn opa gebruikde de vloeistofspuit altijd om te stralen. Hij heeft tig oude oldtimer tractoren gerestaureerd en deed het stralen toch echt met een vloeistofspuit. Ik zal hem van het weekeind eens vragen hoe hij dat precies deed. Ik weet wel dat hij toen altijd een mega lompe 380 volt compressor gebruikte. Misschien dat het hierdoor werkte.

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

straalgrit

Bericht door Le Patron » wo 23 nov, 2005 21:47

Ik heb nog 100 kg straalgrit liggen.

50 euro.

Ook kleinere hoeveelheden eventueel.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Teun » wo 23 nov, 2005 22:22

Jacobus_XIII schreef:

Mijn opa gebruikde de vloeistofspuit altijd om te stralen. Hij heeft tig oude oldtimer tractoren gerestaureerd en deed het stralen toch echt met een vloeistofspuit. Ik zal hem van het weekeind eens vragen hoe hij dat precies deed. Ik weet wel dat hij toen altijd een mega lompe 380 volt compressor gebruikte. Misschien dat het hierdoor werkte.

als je dat langwerpig ding erafschroefd zul je zien dat er een stuk kunstof inzit met straar grit ( als je er het al doorheen krijgt) gaat dat kapot..

6 bar is genoeg alleen het gaat om de hoeveelheid lucht...
Wat brengt morgen.???

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jacobus_XIII » wo 23 nov, 2005 22:30

Teun schreef:
Jacobus_XIII schreef:

als je dat langwerpig ding erafschroefd zul je zien dat er een stuk kunstof inzit met straar grit ( als je er het al doorheen krijgt) gaat dat kapot..

En gebruikte ze vroeger (25 jaar geleden) ook kunstof in een vloeistofspuit?

Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Teun » do 24 nov, 2005 08:35

Jacobus_XIII schreef:
Teun schreef:
Jacobus_XIII schreef: Mijn opa gebruikde de vloeistofspuit altijd om te stralen. Hij heeft tig oude oldtimer tractoren gerestaureerd en deed het stralen toch echt met een vloeistofspuit. Ik zal hem van het weekeind eens vragen hoe hij dat precies deed. Ik weet wel dat hij toen altijd een mega lompe 380 volt compressor gebruikte. Misschien dat het hierdoor werkte.

Ja hoor ...
een straalpistool os gewoon een heel ander soort gereedschap.....
leg ze maar naast mekaar dan zul je het verschil zien....
Wat brengt morgen.???

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jacobus_XIII » do 24 nov, 2005 09:01

Teun schreef:
Jacobus_XIII schreef:
Teun schreef:

Ja hoor ...
een straalpistool os gewoon een heel ander soort gereedschap.....
leg ze maar naast mekaar dan zul je het verschil zien....
Ik geef toe dat het een ander apparaat is, maar waarom zou een vloeistofspuit niet gebruikt kunnen worden. Als het zand er doorheen past en er geen plastic in zit zou deze toch ook in staat kunnen zijn zand te spuiten.

Maar na het weekeind meer info hierover!

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » do 24 nov, 2005 09:31

Het grappige met stralen is dat zachte materialen minder aangetast worden dan harde.
Tectyl krijg je er met stralen vrijwel niet van af.
Dat fijne zilverzand werkt wel voor kleine delen maar is snel uitgewerkt.
Koop het wel in een papieren zak, in plastic is het altijd vochtig.
Ik heb zelf zo'n goedkoop kinzo straal pistooltje, maar de straal mond is al snel versleten.
Ik denk dat echt straalgrit wel effectiever is.
Er bestaan ook zandstraal hulpstukken voor de hogedrukreiniger, ik heb het
liggen maar nog niet geprobeert.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » wo 1 mar, 2006 18:08

heb 2 weken geleden een straalcabine gebouwd van een oude archiefkast/werkplaatskast, je weet wel zo'n grijs metalen ding.

afzuiging erin, tl balk erin, 2 gaten met grote rubber handschoenen eraan.

maar nu komt het: ik heb een straalpistool gekocht met 3 nieuwe spuitmonden erbij, 3 m rubber aanzuigslang, etc.. voor maar liefst €5.95!! ja echt waar! en een zak straalgrit (ik dacht 25 kg) voor €6,95

en dit straalpistool werkt veeeeeeeeeel beter dan eentje van kinzo, die had ik al, maar is veel minder aggressief, en zuigt het straalgrit erg slecht op

ik heb er later nog 4 zakken bijgehaald omdat bij het stralen de straalgrit langzaam opgaat in stof (het zijn kleine stukjes glas)

een dezer dagen staan er foto's van de cabine en het resultaat bij restauraties en verbouwingen, 2cv pick-up (hoe plaats je hier ook alweer een link??)

ben uiteindelijk heel erg tevreden met het resultaat, met een staalborstel op een slijptol krijg je het nooooooooit zo goed schoon, je haalt er alleen maar wat losse delen mee weg en polijst de rest! je mooie laklaag valt er dan in no-time weer af!

een nadeeltje zit er wel aan, je hebt wel een grote compressor nodig om genoeg lucht te hebben om te stralen.......

o ja, nog ff de website van de winkel waar ik het gekocht heb (vestiging schijndel, van de andere vestigingen weet ik het niet) www.vancranenbroek.nl

greetz Rusty (o ja nu niet meer :lol: )
Laatst gewijzigd door rusty op do 2 mar, 2006 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 1 mar, 2006 21:54

dus die zakken bi cranenbroek kosten maar 6,95? ik stond er al bij te kijken maar kon geen prijs vinden.

Plaats reactie