Olieschraapveer terugplaatsen

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Olieschraapveer terugplaatsen

Bericht door TB » ma 5 dec, 2005 21:07

Het volgende: Ik heb de cilinder eraf gehad. Nu wil ik de zuiger met de bovenste zuigerveer, de compressieveer en de olieschraapveer weer terugplaatsen.

De eerste twee zuigerveren (metalen) krijg ik er met een beetje induwen en wat pielen weer in. Echter, de olieschraapveer krijg ik er met geen mogelijkheid meer terug in de cilinder.

Het lijkt wel alsof ie gewoon een te grote omtrek heeft. Nu is ie er ook uit gekomen, dus het moet kunnen. Maar de vraag is hoe??

Is hier een speciaal foefje voor?? Wie helpt me verder, want op dit moment ligt alles even stil...

Groeten Tom.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

dyane_ac078
Beginner
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 17:10
Locatie: Hoofddorp

Bericht door dyane_ac078 » ma 5 dec, 2005 21:18

met vloebare stikstof de cilinder met schraapveer goed koud maken.
Dan past ie een stuk beter (tijdelijk)

Tenminste dat soort verhalen hoor ik van mijn werkgever altijd. Hij zat een vroeger in de reparatie van scheepsdiesels

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 5 dec, 2005 21:54

er is gereedschap voor, soort klembus welke je om de zuigerveren een spant.

Of met hele pijnlijke vingers, das dan meer mijn methode, ja het lukt. Bij mij waren het zelfs nieuwe veren.

Nu ben ik ff kwijt of de 2cv een enkele schraapveer heeft anders kun je er een bindtouwtje omheendraaien en langzaam met een schroevendraaier opwinden, totdat ie strak genoeg zit om de zuiger er in te friemelen en net niet te strak zodat het touwtje knapt

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 5 dec, 2005 22:07

backfire schreef:er is gereedschap voor, soort klembus welke je om de zuigerveren een spant.

Of met hele pijnlijke vingers, das dan meer mijn methode, ja het lukt. Bij mij waren het zelfs nieuwe veren.

Nu ben ik ff kwijt of de 2cv een enkele schraapveer heeft anders kun je er een bindtouwtje omheendraaien en langzaam met een schroevendraaier opwinden, totdat ie strak genoeg zit om de zuiger er in te friemelen en net niet te strak zodat het touwtje knapt
Het is inderdaad een dubbele. Dus kan een touwtje tussen. Zo dacht ik dus in eerste instantie ook, maar nog niet geprobeerd. Ga ik toch uitproberen. Het is ook een soort veertje met tussenstukjes die op zich naar elkaar toe te drukken zijn.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 5 dec, 2005 22:26

tb, neem aan dat je de zuiger er afgehaald hebt?

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 6 dec, 2005 06:08

Als je nu een metalen strip neemt met een breedte van een cm of 5, en die
om de zuiger buigt, dusdanig dat je hem aangeknepen kan houden, heb je
ook een zuigerverenklem.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 6 dec, 2005 10:34

backfire schreef:tb, neem aan dat je de zuiger er afgehaald hebt?
Nee alleen de cilinder, zuiger heb k laten zitten.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 6 dec, 2005 11:19

je weet dat het wel een heel stuk makkelijker gaat als je even de zuiger losmaakt. Zie ook manual.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 6 dec, 2005 19:58

Misschien bij elkaar knijpen met een slangenklem van grote diameter ? Je kan ook meerdere slangenklemmen aan elkaar koppelen.

En daarna gebruik je die slangenklem om dat orginele metalen bandje wat het rubbber tussen luchtfilter en carburateur vasthoudt vast te zetten. Allen niet te strak draaien, anders knijp je je luchtfilter aan gort.
Afblijven.

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » di 6 dec, 2005 23:12

je zou voor t makkelijke idd gewoon een daar-voor-bedoeld klemgereedschap moeten gebruiken,

tis mij ook een keer (meerdere keren eigenlijk) gelukt door m stukje voor stukje met de kopse kant van een (stevig) afbreekmes op zijn plek te duwen (die olieschraapveer dus). wel uitkijken dat je t mesje niet buigt zodat er een stuk van af springt, en wel merk-mesjes gebruiken, die zijn steviger.

eigenlijk zou dit dus vallen onder het hoofdstuk "don't try this at home" maar het werkt ;)
Ami 8 break

Sjaak

olieschraapveer terugplaatsen

Bericht door Sjaak » wo 7 dec, 2005 00:13

een tie rip over de onderste helft van de olieschraapveer, dan kun je de cilinder over de bovenste helft laten zakken. als de cilinder zover is dan kun je de tie-rip doorsnijden en de cilinder verder schuiven. Wat de backfire bedoelt met: "de zuiger even los" begrijp ik niet, los van de drijfstang misschien?

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Re: olieschraapveer terugplaatsen

Bericht door TB » wo 7 dec, 2005 00:34

Sjaak schreef:een tie rip over de onderste helft van de olieschraapveer, dan kun je de cilinder over de bovenste helft laten zakken. als de cilinder zover is dan kun je de tie-rip doorsnijden en de cilinder verder schuiven. Wat de backfire bedoelt met: "de zuiger even los" begrijp ik niet, los van de drijfstang misschien?
Denk het ook. Zoiets staat ook in het werkplaats handboek. Maar dan spreken ze meer over niet-originele veren. Ik moet deze week lange dagen werken, dus het weekend ga ik het weer even proberen.

Groeten Tom.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 7 dec, 2005 09:14

ja los van de drijfstang is echt stukken makkelijker dan peielen met de veertjes als ie nog op je blok zit. Zo heb ik de zuigers en zuigerveren met de blote handjes in de cilinders gekregen. Je hebt dan veel meer controle

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 7 dec, 2005 11:47

backfire schreef:ja los van de drijfstang is echt stukken makkelijker dan peielen met de veertjes als ie nog op je blok zit. Zo heb ik de zuigers en zuigerveren met de blote handjes in de cilinders gekregen. Je hebt dan veel meer controle
Die eerste 2 gaan makkelijk met de hand. Alleen de olieschraapveer lijkt wel veel groter qua omtrek dan wat de binnenkant van de cilinder is. Dat vind ik nou zo vaag. Mja het komt er uit, dus kan er ook weer in natuurlijk!

Ik denk dat ik met de tips hier gegeven al wel een heel eind ga komen.

Groeten Tom.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 7 dec, 2005 19:31

Evan schreef:je zou voor t makkelijke idd gewoon een daar-voor-bedoeld klemgereedschap moeten gebruiken,

tis mij ook een keer (meerdere keren eigenlijk) gelukt door m stukje voor stukje met de kopse kant van een (stevig) afbreekmes op zijn plek te duwen (die olieschraapveer dus). wel uitkijken dat je t mesje niet buigt zodat er een stuk van af springt, en wel merk-mesjes gebruiken, die zijn steviger.

eigenlijk zou dit dus vallen onder het hoofdstuk "don't try this at home" maar het werkt ;)
Beschermbril op dus ;)
Afblijven.

Plaats reactie