2cv's uit Vorst (België)

Alles over het heerlijke eendrijden.
Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

2cv's uit Vorst (België)

Bericht door Yannick » do 8 dec, 2005 17:27

Zoals gekend begon in '49 de werkelijke productie van de 2cv A met 375cc blok, goed voor 9 pk.

Afbeelding

Afbeelding


In '52 begon de Fabriek in Vorst, België ook 2cv's te bouwen, zoals de Fransen, roldak tot beneden maar wel met achterlichten, meestal buisvormig. Echter, in '54 bracht Citroën België de 2cv AL uit, AL voor "A luxe". De belangrijkste details waren een groot, metalen kofferdeksel, de trapeziumvormige achterruit en de aluminium bumpers.

Afbeelding

De AL heeft ook kleine ronde lampjes onder de voorruit, die stonden ook al op de Belgische A vanaf ergens in '53.

In November '54 wordt de AL aan de kant geschoven voor de AZL, identiek aan zijn voorganger, alleen met 425cc motor (AZL) Enkel de pinkers onder de voorrruit verdwenen ergens in '55 of '56

In '56 kreeg de AZL bakjes in z'n voordeuren en pinkers op de C-stijl:

Afbeelding

Even terug in de tijd: in '55 wordt de AZUL (AZU Luxe) geïntroduceerd in België, een AZL in de vorm van een AZU. Los van de aluminium details is de achterbank het meest opmerkelijke detail.

Afbeelding

De AZUL krijgt nieuwe motorkap in '61 en verdwijnt in '63..

Ook in '55 werd de AZC geïntroduceerd, een AZ met vlakke laadvloer en meeklappende achterruit zoals op sommige 2cv6 Club's. De AZC verdween in '61.

In Februari '58 moet de AZL plek maken voor de AZL2 met normaal kofferdeksel zoals iedereen dat kent. In Oktober '58 stopt de productie van de AZL2 en wordt deze vervangen door de zogenaamde AZS, een gelijkaardig product. de AZS is dan een soort semi-luxe 2cv tussen de gewone AZ en de in December '57 geïntroduceerde AZL3 in.

Afbeelding

De AZL3 had dit standaard, makkelijker om het reservewiel te nemen:

Afbeelding

Ook had de AZL 3 vanaf '59 licht uitgesneden spatborden zoals hierboven te zien is.

In '61 krijgt de AZL3 uiteraard de motorkap met 5 nerven. In de loop van '62 krijgen alle in Vorst gebouwde 2cv's rechthoekige pinkers (dit t.e.m. begin '70 voor de veranderen naar de ronde). In Frankrijk doen diezelfde pinkers hun intrede onder de vorm van een witte variant op de 2cv AZAM Export in '67 en later in het oranje op de allereerste 2cv4'tjes.

Afbeelding

In '63 komt Frankrijk met de AZAM op de markt: paperclip bumpers, ami 6 banken, wieldopjes...

Afbeelding

In hetzelfde jaar, maart komt België met de AZM3, identiek aan de Franse AZAM, enkel heeft de AZM3 een derde zijruit:

Afbeelding

(let ook op de typisch Belgische binnenbekleding van de deuren)

In '65 verandert er zowel in Frankrijk als België wat aan de 2cv: de zelfmoorddeuren vallen weg (December '64) en ook in Frankrijk (7 jaar na België!) komt er een 3de zijruit in de 2cv. In Frankrijk blijft de luxe 2cv AZAM heten en heeft ze nog steeds haar 425cc krachtbron) maar in België noemen ze hem Azam6, gebouwd op het chassis van de AMI 6 met 602cc motor. De AZM3 is nog wel gewoon leverbaar naast de AZAM 6.

Afbeelding

We gaan weer even terug in de tijd voor de AKL die in '63 werd geïntroduceerd door Citroën België om de AZUL te vervangen. Zelfde principe, enkel is het nu een AK350 met achterbank, enz...Deze had al een 602cc motor aangezien alle AK350's dit hebben. De AKL is dus wat vergelijkbaar met de AZAM 6.

Afbeelding

In '66 komt er een einde aan de productie van de de AKL.

In '67 wordt ook de productie van de AZAM 6 gestaakt in België wegens de introductie van de Dyane. Sindsdien is er eigenlijk niet veel speciaals meer gebouwd op Belgisch vlak. Al de speciale modellen die hierboven genoemd werden, werden enkel in Vorst gebouwd, het belangrijkste exportland voor de Belgische 2cv's was Nederland (Vanaf December '53). Duitsland, Zwitserland, Amerika en nog vele anderen werden in bepaalde periodes voorzien van in Vorst gebouwde 2cv's.

In België kon je ook gewone, standaard 2cv's verkrijgen die eveneens hun specifieke details hebben. Om veel "misschien" en "waarschijnlijk" te vermijden is dit niet echt een gedetailleerd verslag maar eerder een kort overzicht.

*Dank aan José B. voor de folders.
Laatst gewijzigd door Yannick op ma 8 jan, 2007 21:16, 7 keer totaal gewijzigd.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
inmijneendje
Moderator
Berichten: 1619
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door inmijneendje » do 8 dec, 2005 17:49

Heel mooi verslag, er staat veel in wat ik nog niet wist.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » do 8 dec, 2005 18:42

Dankjewel :)

@ moderators: is het misschien een idee dit topic een sticky te maken? :oops:
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » do 8 dec, 2005 20:33

mooie foto's, heeft die AL nooit een kenteken gehad?
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » do 8 dec, 2005 20:35

In België hoort de "nummerplaat" zoals wij dat noemen bij de persoon, niet bij de auto...Als dat over het ongeschonden kofferdeksel gaat, dat is een splinternieuw dat we ergens op de kop hebben kunnen tikken :wink:
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

hanzz
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 439
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 17:29
Locatie: wellen

Bericht door hanzz » vr 9 dec, 2005 17:04

Is misschien iets voor in "historie"?

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » vr 9 dec, 2005 17:16

Daar is de webmaster al hard mee bezig dacht ik :) Een "Belgenpagina"
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
Richard
Moderator
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 16:07
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Richard » vr 9 dec, 2005 18:20

hanzz schreef:Is misschien iets voor in "historie"?
inderdaad mooie aanvulling voor de http://historie.2cv.nl/ rubriek. Ik zal eens kijken of ik het stuk er zsm bij kan zetten. :D
2CV6 Transat 1985
Mehari 1971

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » vr 9 dec, 2005 18:30

Wat een eer :D Ben jij de webmaster? :)
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
Richard
Moderator
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 16:07
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Richard » vr 9 dec, 2005 18:45

Yannick schreef:Wat een eer :D Ben jij de webmaster? :)
eigenlijk de vormgever http://www.2cv.nl/interactief/info.html

als er nog aanvullingen en toevoegingen zijn mbt de "belgische" eenden, laat het maar weten...
2CV6 Transat 1985
Mehari 1971

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » vr 9 dec, 2005 19:34

Mooi verhaal maar helaas heb ik één puntje van kritiek, de AZAM 6 had (naar mijn weten) als eerste eend de grill met 3 "streepjes" en de chevrons op de motorkap dus een korte strip. De franse AZAM dat dit wel met de chevrons in de grill. Op deze maier dus...
Afbeelding

http://users.skynet.be/marc.depooter/2c ... t16p1.html
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » vr 9 dec, 2005 19:41

Fout, de Balkjesgrille kwam pas later, '66. Die foto die ik postte kwam namelijk recht uit de folder :wink:

die AZAM 6 ken ik trouwens, was van een vriend/huppellid :)
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » vr 9 dec, 2005 19:44

De allereerste AZAM 6'en hadden ook die chroom lat in de bumper i.p.v. de zwarte die later kwam :)
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Citroel als gast

Bericht door Citroel als gast » vr 9 dec, 2005 19:49

Weer wat geleerd... maar ik had wel een beetje gelijk :D

Het was mij niet bekend dat er verschil zat tussen de AZAM zessen door de bouwjaren heen.

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » za 10 dec, 2005 17:30

Leuk om een keertje te lezen Yannick! Is Vorst de enige plek geweest in Belgie waar ook eenden werden gebouwd?

Plaats reactie