Lopen op 1 cilinder

Gesloten
Rik Vernooij

Lopen op 1 cilinder

Bericht door Rik Vernooij » zo 7 sep, 2003 21:39

Enige tijd gelenden heb ik een vraag gesteld n.a.v het opbouwen van een 2cv blok met visa cilinders. De motor zit inmiddels in elkaar en heeft vanmiddag enige tijd gelopen. Ik zit alleen nog met het volgende probleem.

Als ik geen gas geef loopt de motor op de rechter cilinder. Pas wanneer ik het toerental op laat lopen of ga "pompen" gaat de andere cilinder mee doen.
Ik zou graag zo veel mogelijk theorieen willen hebben over dit probleem zodat ik er volgende week weer mee aan de slag kan.

P.S. Hoe pas ik mijn sproeiers van een gewone eend carburateur aan voor 652 cc cilinders.

BVD Rik Vernooij

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 7 sep, 2003 21:41

ik heb dat volgens mij aleen als ik mijn eend 3 dagen of langer niet gestart heb dan loopt hij als hij super koud is op maar 1 cil naar een paar keer gassen is het over

ik heb gewoon een originele motor met 123

Gebruikersavatar
BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 1 sep, 2003 01:23
Locatie: Utreg

Bericht door BlueDuck » ma 8 sep, 2003 01:18

Mijn auto liep bij lage toeren ook beroerd, bij beetje gassen liep ie beter. Het stellen van mn contactpunten heeft verbetering gebracht. Wat de puntafstand enzo moet zijn van zo'n opgefokt blokje.. ik zou t niet weten ik blijf gewoon met 602 cc rijden. Als ik snel wil doen pak ik mn ouwe escort wel.. :oops: Nu we t toch over t opvoeren van de eend hebben naar 652 cc.. Kijk eens op http://bosch.christian.free.fr/site2cv/gonfl.htm of op http://bosch.christian.free.fr/site2cv/prepa.htm . Leuke opvoerideeën :D. Kan volgens mij nooit goed zijn voor de techniek van je eend, maar goed, tis wel leuk om te zien dat er mogelijkheden zijn.. Mijn ervaring met brommertjes is in ieder geval dat t opvoeren ervan t begin van t einde is. Maar dat maakt het voor de echte sleutelfreaks alleen maar leuker denk ik... :P
Groetjes, Niels

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » ma 8 sep, 2003 08:17

Als je gaat,,gassen'' doe je 2 dingen : je voert het toerental op , en je levert meer benzine.
Door een van de twee gaat de motor dus beter lopen.
Door het opvoeren van het toerental , wordt de zuigersnelheid hoger , en tevens de eindcompressiedruk. is dit de reden van het beter gaan lopen , dan is er stationair een te lage druk in je cilinder,
Oorzaken : Lekke klep , te strakke kleppen , zuigerveren vast of gebroken, groef in cilinderwand ,
Wat je ook gaat doen bij toerentalverhoging , is de boordspanning verhogen ( dynamo gaat laden). Is dit de reden van het beter lopen , dan is waarschijnlijk de bobine kapot, maar kan bij een visa motor ,ook de massa van de regeleenheid ( computer) onvoldoende zijn. Ook kan er een bougie , of een bougiekabel inzitten , met een te hoge inwendige weerstand.( opvoeren toerental=verhoging vonkspanning).
Met het toevoeren van meer benzine: als dat de reden is van beter lopen , is er een goede mogelijkheid , dat de niet meelopende cilinder valse lucht trekt.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Daffy :roll:
Laatst gewijzigd door Daffy op ma 15 sep, 2003 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 8 sep, 2003 10:16

best leuk die site en de basis tuning dingen. ik vond die lucht inlaat van het luchtfilter wel gaaf maar ja ik denk dat het allemaal extra sluitage is van de moter. dan kan je beter zoals in het nieuwe 2pktje staat verhaal een eend V8 laten maken. echt een leuk verhaal over de mevrouw die hem nu gekocht heeft. ook dat spinnen van de voorwielen lijkt me niet zo goed voor de bak want als ik soms spin op een grasveld dan klinkt dat zo raar hoog gepiep in je bak is dat wel goed???????

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 8 sep, 2003 17:52

Soms laat ik de wielen ook wel eens spinnen in het gras, dan creëer ik een slipspoor van zo'n 2 a 3 meter. Daarbij houdt mijn bak zich netjes koest (geen gegier of ander geklier) dus ik geloof dat er iets niet helemaal in orde is met je versnellingsbak ...
Afblijven.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 9 sep, 2003 13:47

nou ja er zit net een nieuwe in dus ik denk dat dat wel oke is volgens mij is dat bij alle eenden maar ik vraag of dat normaal is. bij een gewone auto hoor je geen gesjoef.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 11 sep, 2003 17:57

Als je net een nieuwe (en dan bedoel ik ook echt een nieuwe, geen gereviseerde ofzo!!!) versnellingsbak hebt kan het zijn dat de tanden nog niet helemaal op elkaar ingesleten zijn. Daardoor 'giert' deze wat. Hetzelfde geldt voor de achteruit van 'moderne' auto's. Omdat je niet vaak achteruit rijdt, zullen de tandwielen voor de achteruitversnelling ook nooit helemaal goed op elkaar ingesleten zijn, waardoor de versnellingsbak 'giert' bij het achteruitrijden. Het kan zijn dat je dit bij slippen wel en bij hoge snelheden niet hoort omdat je bij hoge snelheden niet alleen het motorgeluid, maar ook het geluid van de wind hoort, wat het gegier van de versnellingsbak overstemt.
Afblijven.

Syntax
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: za 23 aug, 2003 09:14
Locatie: Uitgeest

Bericht door Syntax » vr 12 sep, 2003 13:36

Mijn versnellingsbak giert ook, in alle versnellingen, ook ststionair, maar als ik de koppeling in trap bij stationair dan is het weg. Ik weet niet hoeveel de bak gedraait heeft, motortje heeft 130000 gedraaid.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 12 sep, 2003 18:17

Syntax schreef:Mijn versnellingsbak giert ook, in alle versnellingen, ook ststionair, maar als ik de koppeling in trap bij stationair dan is het weg. Ik weet niet hoeveel de bak gedraait heeft, motortje heeft 130000 gedraaid.
Nogal wiedes, je koppeling zit tussen je versnellingsbak en je motor in. Koppeling in = geen kracht meer op je versnellingsbak = minder wrijving = geen gegier.
Afblijven.

Rik Vernooij

Bericht door Rik Vernooij » ma 15 sep, 2003 00:04

Nog even terug naar het begin van deze posting, het op 1 cilinder lopen van mn blok. Vrijdag compressie gemeten, waarbij mn voorgevoel al werd bevestigd, meteen zuigerveren vervangen en weer compressie gemeten. Niks! Kleppen dan. Andere kop gemonteerd, compressie gemeten, weer Niks?
Wat nu? De motor heel rustig rond gedraaid en toen dacht ik de uitlaatklep van de linker cilinder twee keer te zien bewegen en ja hoor. Tijdens de compressieslag word de uitlaatklep iets geopend, weg compressie!
De oorzaak van het probleem is in ieder geval achterhaald, ik weet alleen niet of ik hier nu echt vrolijk van moet worden. Volgende week de nokkenas maar eens nameten, maar ik denk dat er bij de productie wat mis is gegaan en ik dus een nieuwe zal moeten kopen. BALEN!!

Rik

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 15 sep, 2003 18:45

Kijk ook eens of je nokkenas in de goede stand staat. Je weet maar nooit ... Je kan altijd nog een nieuwe nokkenas kopen ten slotte.
Afblijven.

Rik Vernooij

Bericht door Rik Vernooij » ma 15 sep, 2003 23:20

De Nokkenas staat op tijd, het is gewoon niet al te best als de klep 1 keer open gaat per omwenteling van de krukas. Er was ook al iemand die had aangeboden de nokkenas bij te werken, maar ik denk dat niet goed gaan omdat de nokkenas een oppervlaktebehandeling heeft gehad.

Rik

Gesloten