Hello allemaal,
Sinds een maandje of 2 rijd ik ook een eend.
Een oudje, nog niet gerestaureerde, met het originele chassis uit 1984 eronder.
Door wat ik hier op het forum allemaal lees, en wat ik op meetings hoor, ben ik me er constant van bewust dat mijn chassis niet de beste is
dat er op dit moment rondrijdt. De onderkant is hard, maar binnenin het chassis??
Van meerdere mensen heb ik al tips gehad:
Let op de driehoekjes bij de motorkap, of ze bol gaan staan
Let op de naad bij de driehoekjes, hoeveel de ruimte is tussen de plaatdelen.
Let op of je eend zwaarder gaat sturen
Let op de koplampsteunopeningsgaten in de motorkap.
Maar goed,
*mijn driehoekjes staan niet bol,
*de naad bij de driehoekjes is aan de bestuurderskant netjes, aan de bijrijderskant iets minder netjes maar wel constant qua 'breedte'
*de koplampsteunopeningsgaten.. tja, de steunen zitten niet meer in het midden van het gat, maar juist richting de voorkant van de auto, terwijl ik van anderen hoor dat bij een geknakt chassis, ze naar de voorruit bewegen..
*zwaar sturen... tja.. pfff.. als je er elke dag in rijdt, dan heb je dat denk ik niet zo door, of ie zwaarder gaat sturen.. alles wat geleidelijk gaat, zie je toch niet? en m'n alfa, DIE stuurt pas zwaar.. dus IK vind de eend reuze makkelijk.
Maar goed, het "spookverhaal" heb ik gehoord, en blijft in mijn hoofd rondspoken.. En ik wil NIET opeens op weg naar werk op de grond zitten..
Ik voel regelmatig aan het chassis of er welvingen in zitten, ik meet de kieren bij de driehoekjes met m'n pink op.. en voor de rest??
Wat kan ik doen?
Binnen wat voor termijn knikt een chassis ECHT door?
Zijn er andere dingen waar ik op moet letten?
T is m'n allerleukste auto, tot nu toe, maar ik rijd er wel elke dag mee, en de grote "make over" staat voor ergens in 2006 geplanned, dus van mij mag het chassis BEST nog een jaar of 2 mee!
Tips?
Ciao
Basss
Hoe herken je een geknakt chassis?
-
- De Forumbelg
Als het chassis er hard uitziet langs de buitenkant en de naden van de achterbalken staan niet open van de roest dan mag je er zeker van zijn dat het chassis wel goed is...Spuit het vanbinnen vol met tectyl en behandel het langs de buitenkant als dit nog niet gedaan is, dan blijft het wel goed...
Als je geen vreemde dingen gaat merken moet je ook geen schrik hebben dat het knikt. Kijk bv. ook naar de vloerplaten of deze nog mooi recht zijn. Maar als ik het zo hoor zal je chassis nog wel recht staan hoor, dat de koplampsteun niet in het midden staat of dat er wat meer of minder ruimte is tussen driehoekjes en ander plaatwerk wil nog niet zeggen dat je chassis het begeeft, geen enkele 2cv is gelijk en staat 100% "recht" in elkaar, het blijft handwerk en na al die jaren kan er wel eens iets krom staan.
Als je geen vreemde dingen gaat merken moet je ook geen schrik hebben dat het knikt. Kijk bv. ook naar de vloerplaten of deze nog mooi recht zijn. Maar als ik het zo hoor zal je chassis nog wel recht staan hoor, dat de koplampsteun niet in het midden staat of dat er wat meer of minder ruimte is tussen driehoekjes en ander plaatwerk wil nog niet zeggen dat je chassis het begeeft, geen enkele 2cv is gelijk en staat 100% "recht" in elkaar, het blijft handwerk en na al die jaren kan er wel eens iets krom staan.

Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Giet anders van achter naar voor lijnolie in het chassis, dat stagneerd het roesten! (wel buiten doen) je zult zien dat op den duur uit elk gaatje die rommel uitkomt... dit houd op den duur wel op, het wordt iets dikker (stroperig)
Als het chassis is geknikt dan is het echt gebeurd....dan hangt de moter alleen nog maar aan de versnellingsbak steun, die aan je vooras zit gekoppeld. bij mij was het zover, dat als je voor de auto ging staan, hing de moter aan een kant bijna aan de grond!! (schuin)
Doordit alles word het sturen ook zwaarder, wat tot gevolg kan hebben dat je stuurpen afbreekt.. dus pas op!!
als het goed is moet je moeiteloos kunnen sturen, met een handje (rijdend)
Succes!!
Als het chassis is geknikt dan is het echt gebeurd....dan hangt de moter alleen nog maar aan de versnellingsbak steun, die aan je vooras zit gekoppeld. bij mij was het zover, dat als je voor de auto ging staan, hing de moter aan een kant bijna aan de grond!! (schuin)
Doordit alles word het sturen ook zwaarder, wat tot gevolg kan hebben dat je stuurpen afbreekt.. dus pas op!!
als het goed is moet je moeiteloos kunnen sturen, met een handje (rijdend)
Succes!!
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
Probeer ook eens op de bumper te gaan staan en de eend te laten dansen, als ie alleen op de veren beweegt is het nu wel goed maar als je motorkap e.d. anders beweegd dan is het foute boel.
Ik heb eens op de sloop een eend gezien die "fris" op de wielen stond totdat ze 'm met een heftruck op beurde toen hing het neusje naar beneden.
Ik heb eens op de sloop een eend gezien die "fris" op de wielen stond totdat ze 'm met een heftruck op beurde toen hing het neusje naar beneden.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Toch nog erg aan het twijfelen over je chassis.
Ik ken het hoor, had het bij de mijne ook. Heb daarom toen voor de apk mijn chassis al vervangen.
Zoals je al vaker gehoord hebt zou je chassis wel even meekunnen, mist goed bereden en met wat knikplaten zal het probleem helemaal minder zijn.
Ik denk dat het ook meer zit in vertrouwen van jou dan staat van je chassis. Om dit gevoel te veranderen, kun je denk ik maar 2 dingen doen. Of het huidige chassis eens goed bekijken en lassen. Dit houdt in koets liften of ander chassis eronder. Anders zul je denk ik altijd met dit gevoel blijven zitten.
Ik weet niet hoe je financieele situatie op dit moment is, anders ken ik wel iemand die dit voor je zou kunnen doen voor een leuke prijs misschien.
Ik ken het hoor, had het bij de mijne ook. Heb daarom toen voor de apk mijn chassis al vervangen.
Zoals je al vaker gehoord hebt zou je chassis wel even meekunnen, mist goed bereden en met wat knikplaten zal het probleem helemaal minder zijn.
Ik denk dat het ook meer zit in vertrouwen van jou dan staat van je chassis. Om dit gevoel te veranderen, kun je denk ik maar 2 dingen doen. Of het huidige chassis eens goed bekijken en lassen. Dit houdt in koets liften of ander chassis eronder. Anders zul je denk ik altijd met dit gevoel blijven zitten.
Ik weet niet hoe je financieele situatie op dit moment is, anders ken ik wel iemand die dit voor je zou kunnen doen voor een leuke prijs misschien.

PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Hey hoi,
Nou, op m'n voorbumper dansen, dat durf ik nog best aan,
en heb het ook een keer gedaan. Afgezien van dat ze kreunt (wonderolie zou wonderen doen) gebeurt er weinig.
Dus zoals Punky zegt zal het ook voor een groot deel tussen de oren zitten. En met dat gaatje in de bovenkant van het chassis.. mwah..
Maar goed, maybe inderdaad er es spul in mieteren zodat ie van binnen weer een extra laagje heeft, de buitenkant zit nog netjes in het tectyl.
Een ander chassis gaat er pas onder als het ECHT nodig is.
Ik vind het "autentieke" eendenrijden wel lollig. Gewoon lekker tuffen, en niet knakken aub
We shall see.. was eigenlijk benieuwd of er afgezien van de bekende dingen ook nog andere signalen te bemerken zijn. (zodat ik DAAR OOK op kan letten)
Bassssss
Nou, op m'n voorbumper dansen, dat durf ik nog best aan,
en heb het ook een keer gedaan. Afgezien van dat ze kreunt (wonderolie zou wonderen doen) gebeurt er weinig.
Dus zoals Punky zegt zal het ook voor een groot deel tussen de oren zitten. En met dat gaatje in de bovenkant van het chassis.. mwah..
Maar goed, maybe inderdaad er es spul in mieteren zodat ie van binnen weer een extra laagje heeft, de buitenkant zit nog netjes in het tectyl.
Een ander chassis gaat er pas onder als het ECHT nodig is.
Ik vind het "autentieke" eendenrijden wel lollig. Gewoon lekker tuffen, en niet knakken aub

We shall see.. was eigenlijk benieuwd of er afgezien van de bekende dingen ook nog andere signalen te bemerken zijn. (zodat ik DAAR OOK op kan letten)
Bassssss
Punky schreef:Toch nog erg aan het twijfelen over je chassis.