Het beste chassis

Reparaties, modificaties en onderhoud
Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Het beste chassis

Bericht door Lelijke Eend » wo 28 dec, 2005 20:27

Als de RDW eindelijk een TuV gekeurd chassis toe zal staan, wil ik zo'n ding onder m'n Eend schroeven (duh!). Maar welk chassis is nou het beste ? Zowieso moet er naast de rest van de Eend een trekhaak (de 'stevige' versie waarbij de buis waar de kogel aan zit in een bocht nar de rechter chassispoot loopt) aan geschroefd worden. Verder is het fijn als het chassis goed gegalvaniseerd is (dus niet dat het zink er bij de eerste drempel af dondert), stevig is en dat allles goed past (dus dat ik niet alle gaten na hoef te boren ofzo).

Enneh, liever een duurder, maar beter chassis dan een goedkoop rotding. Dit keer wil ik eens iets goed doen !
Afblijven.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 30 dec, 2005 02:12

Na enige discussie is dit topic opnieuw geopend.

Wel wil ik iedreen vragen om te komen met concrete informatie en het te houden bij de technische eigenschappen en het dus niet over RDW, TUV en nummerinslag te hebben.
Denk hierbij dus aan: Pasvorm, stijfheid, kwaliteit staal, kwaliteit zinklaag, kwaliteit laswerk, etc.

Dus graag concrete informatie over de chassis.

Er werd al gesproken over de volgende chassis:
Wheels,
Franzose,
De Graaff,
Cassis,
Chassis de Paris
...

Wie kan er meer vertellen over deze chassis?

B.V.D.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 30 dec, 2005 10:50

Ik heb zelf een ..... chassis gekocht (met certificaat RDW even voor de duidelijkheid).

Toen ik dit aan de lokale eendenboer vertelde zei hij: beter dump je dat chassis en koop je een andere. Het zou een argentijns chassis zijn die ter hoogte van de asbevestiging uit 3 delen zou bestaan dat aan elkaar is gelast. Als je goed kijkt dan kun je dat ook wel zien. Hij zei: met 4 jaar is het beschuit, dus echt goed behandelen dan gaat t wel. Over hoe dit chassis een RDW goedkeuring heeft gekregen, zal ik niks zeggen.

Maar ja, ik eigenwijs en ik knal m er gewoon onder. Eerst goed behandelen :)
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » vr 30 dec, 2005 10:57

Bovenstaande reactie heb ik zojuist ge-edit. Niet om LE te zieken ofzo, maar om gezeik van ....te voorkomen.

De redenen om dit soort postings te censureren zijn inmiddels wel bekend.
Wij zijn niet tegen de waarheid, maar wel tegen gezeik van leveranciers onze richting op.

Als iemand wil weten over welk chasis het gaat, dan wil ik dat met alle plezier vertellen via een PB of email.

Marcel

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 30 dec, 2005 11:06

ik weet dat het wheels chassis veelvuldig wordt gebruikt voor off-road 2cv's vanwege de hogere stijfheid. Echter als je nu eens kijkt bij de diverse 2cv racing sites zul je 2 dingen opvallen.

1. het chassis van cassis (de citroen versie toch) is de lichste en stijf.
2. het wheels chassis is iets stijfer maar wel zwaarder.

Het orginele chassis wordt daarom nog steeds gebruikt bij 2cv racing in zowel UK als FR/BE. Dus als je een goed chassis wilt pak het wheels chassis als je off road wil en het org. chassis als je serieus hard wilt.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 30 dec, 2005 11:37

Helemaal mee eens dat de naam van de leverancier is verwijderd. Uiteraard wil ik dit via PB wel bekend maken. Ook de reden hoe dit chassis vermoedelijk door het RDW heen is gekomen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » vr 30 dec, 2005 11:44

TB schreef:Helemaal mee eens dat de naam van de leverancier is verwijderd. Uiteraard wil ik dit via PB wel bekend maken. Ook de reden hoe dit chassis vermoedelijk door het RDW heen is gekomen.
Perfect TB ! Dit is de manier zoals het moet gaan met dit soort discussies.

Vanzelfsprekend is die PB of email die jij dan stuurt een puur persoonlijk iets, dus niet de mening van 2cv.nl

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 30 dec, 2005 11:49

Duintje schreef:
TB schreef:Helemaal mee eens dat de naam van de leverancier is verwijderd. Uiteraard wil ik dit via PB wel bekend maken. Ook de reden hoe dit chassis vermoedelijk door het RDW heen is gekomen.
Perfect TB ! Dit is de manier zoals het moet gaan met dit soort discussies.

Vanzelfsprekend is die PB of email die jij dan stuurt een puur persoonlijk iets, dus niet de mening van 2cv.nl
Inderdaad, niet van 2cv.nl. Maar hetgeen dat ik van een eendenboer heb vernomen die dit soort chassis' al na 4 jaar vervangen moest.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 30 dec, 2005 11:52

kom op iedereen weet toch over wie wij het hier hebben? maar goed ik zeg niets, is niet de juiste weg. Ik vind dit meer iets voor de 2cv vereniging (eeec of zo)om daar eens via juridische weg achter aan te gaan.

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » vr 30 dec, 2005 11:54

backfire schreef:kom op iedereen weet toch over wie wij het hier hebben? maar goed ik zeg niets, is niet de juiste weg. Ik vind dit meer iets voor de 2cv vereniging (eeec of zo)om daar eens via juridische weg achter aan te gaan.
Het gaat mij er niet om of iedereen het weet of niet.
Prima juist als iedereen het weet.

Het gaat erom dat 2cv.nl niet diegene is die het publiceert, dan kunnen ze ons ook niks maken.

Marcel

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 30 dec, 2005 11:56

Zoals hier al vaker is geschreven op dit forum en door sommige ook is bewezen, maakt het niet zoveel uit wat voor chassis je eronder zet. Elk chassis zou langer mee moeten gaan, mits goed behandeld en mits de rijstijl van de bestuurder er naar is. (dus geen drempels met 80, veel off-raodwerk of kleven om er maar even een paar te noemen).

Als je een chassis goed behandeld dan gaan ze jaren mee. Andre heeft hier al vaker over gepost en 2 van zijn chassis als voorbeeld aangehaald.

Daarnaast is ook al meerdere malen opgemerkt, dat een een stijver chassis, minder veilig kan zijn bij een aanrijding, omdat ze simpelweg gewoon niet verkreukelen. Of dat een gegalvaniseerd chassis eerder zal breken dan kreukelen. Dit laatste heb ik vernomen van een taxateur, die veel eenden door zijn bril voorbij ziet komen.

Verder gaan die gegalvaniseerde chassis op de duur ook rotten, omdat de zink niet overal kan komen en waar het niet komt het net de plekken zijn waar het hard nodig is.

Qua pasvorm is ook bekend dat imitatie altijd iets af zal wijken van het origineel.

Ik zou dus zelf gaan voor een gewoon origineel onverzinkt voor een dagelijkse weg eend. Dit vanwege de veiligheid. Deze chassis worden ook behandeld tegen roest (op een betere manier als in de jaren 80). Deze wel alsnog periodiek onderhouden en vol spuiten met de diverse middelen die op de markt zijn.

Een off-road eend zou ik voorzien van een stevig hekwerk, om de simpele reden dat ik dan geen tot weinig boodschap heb aan die kreukelzone en ik zo lomp mogelijk wil kunnen doen met de eend. Afscheurende koetsjes (ook en vaker gehoord fenomeen bij te sterke chassis) zal mij dan ook niet zo deren. Het gaat dan meer om de functionaliteit dan het uiterlijk.

Maar zoals ik al zei ben ik voor mijn eigen eend voor een origineel chassis gegaan zonder zinklaag. En het bevalt me goed. Heeft ook al de nodige klappen zonder pijn en moeite doorstaan. Enkele van jullie zullen mijn rijstijl wel kennen. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Elsjo
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 24 jul, 2005 09:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Elsjo » vr 30 dec, 2005 13:28

Punky schreef:Maar zoals ik al zei ben ik voor mijn eigen eend voor een origineel chassis gegaan zonder zinklaag. En het bevalt me goed. Heeft ook al de nodige klappen zonder pijn en moeite doorstaan. Enkele van jullie zullen mijn rijstijl wel kennen. :wink:
Ik begrijp dat dit weer een ander chassis is als van Club Cassis? En waar haal je een orgineel citroen chassis vandaan?

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 30 dec, 2005 13:30

Om die reden heb ik dus ook voor een 'normaal' niet verzinkt chassis gekozen. Dan wel een imitatie, maar het chassis dat ik nu heb staat wel bekend om de betere pasvorm en zal als het goed is geen problemen opleveren (heb hier al 10 bussen tectyl ML en bodysafe klaarstaan).
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 30 dec, 2005 13:38

Elsjo schreef:
Punky schreef:Maar zoals ik al zei ben ik voor mijn eigen eend voor een origineel chassis gegaan zonder zinklaag. En het bevalt me goed. Heeft ook al de nodige klappen zonder pijn en moeite doorstaan. Enkele van jullie zullen mijn rijstijl wel kennen. :wink:
Ik begrijp dat dit weer een ander chassis is als van Club Cassis? En waar haal je een orgineel citroen chassis vandaan?
Originele chassis zijn (bijna) niet meer te verkrijgen.

Club Cassis heeft wel de hele productielijn van Citroen Frankrijk overgenomen en maakt daarmee dus de chassis.

Ik kan uit eigen ervaring zeggen, dat deze qua pasvorm goed zijn. Verder zijn deze dus behandeld, weet alleen even niet meer hoe die behandelvorm heet. Wordt in iedergeval nog steeds bij meerdere automerken toegepast. Met een extra behandeling met ML ofzo, hoop ik dat ie jaren meegaat. Deze chassis hebben standaard ook de anti-knikplaten erin zitten.

Hoe andere chassis functioneren weet ik niet, ik werk altijd met de chassis van Cassis en ben daar tevreden over.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 30 dec, 2005 15:17

Duintje schreef:
backfire schreef:kom op iedereen weet toch over wie wij het hier hebben? maar goed ik zeg niets, is niet de juiste weg. Ik vind dit meer iets voor de 2cv vereniging (eeec of zo)om daar eens via juridische weg achter aan te gaan.
Het gaat mij er niet om of iedereen het weet of niet.
Prima juist als iedereen het weet.

Het gaat erom dat 2cv.nl niet diegene is die het publiceert, dan kunnen ze ons ook niks maken.

Marcel
dat zeg ik toch ook???

Plaats reactie