http://www.rdw.nl/ned/02_diensten/03_pa ... x_0026.htm
APK: nieuws en actualiteiten
(16 maart 2004)
Onderzoek van RDW wijst uit:
Tot 80 procent sterkteafname bij beschadigde autogordels!
De keuringseisen van de APK stellen dat autogordels niet dermate beschadigd mogen zijn dat de sterkte ervan in gevaar komt. Die regel zorgde in het verleden voor enige onduidelijkheid. Want wanneer neemt de sterkte van een beschadigde autogordel nu precies af? En in welke mate? De RDW heeft onderzoek gedaan om antwoord op die vragen te kunnen geven. Voor alle duidelijkheid: een pluizende gordel hoeft niet gezien te worden als beschadigd.
In het onderzoek dat in opdracht van de RDW is uitgevoerd, zijn op een grote hoeveelheid autogordels achtereenvolgens twee trekproeven uitgevoerd. De eerste op een onbeschadigd deel, de tweede op het beschadigde deel. Daarna zijn de twee proeven naast elkaar gelegd om het verschil in sterkte te meten.
Voor een duidelijk en compleet beeld is een grote diversiteit aan beschadigingen getest, variërend van een klein gaatje in het midden van de gordel tot een volledig ingescheurd exemplaar.
Enorme sterkteafname
Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat beschadigingen een aanzienlijke sterkteafname als gevolg hebben. Ook bij kleinere beschadigingen of een kleine beschadiging in het midden van de gordel is al een sterkteafname van meer dan 30 procent te constateren. Bij meer gevarieerde beschadigingen kan een sterkteafname van 80 procent worden vastgesteld.
Gemiddeld bedraagt de sterkteafname over alle geteste gordels 33 procent. Het onderzoek wijst uit dat elke beschadiging, hoe klein die ook is, een duidelijke sterkteafname van de gordel tot gevolg kan hebben.
Conclusie
Omdat elke beschadiging van de gordel de sterkte ervan in gevaar brengt, is een beschadiging niet toegestaan. Het pluizen van een gordel wordt echter niet gezien als een beschadiging. Het is duidelijk niet de bedoeling dat tijdens de APK de autogordels met een vergrootglas bekeken worden.