Eend gekocht!
- Voge
- Regelmatige poster
- Berichten: 162
- Lid geworden op: ma 2 jan, 2006 21:53
- Locatie: Zierikzee
- Contacteer:
Eend gekocht!
Hallo allemaal,
Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Serge, 21, en heb na 3 BXen vandaag mijn eerste Eend gekocht bij Martien Mooijman in Roosendaal.
De eend is een 2cv6 spècial van januari 1982. Het plaatwerk is niet zo heel mooi (wat roest en rolwerk) maar het chassis was zo goed als roestvrij, de bodemplaten waren netjes en de eend was droog van binnen ondanks het buiten staan.
Het is geen originele spècial meer. Er zit een laadstroommeter in, een binnensluitend dakje en de kleur is origineel niet geleverd in 1982 volgens Martien. Ondanks dit rijdt de eend lekker, schakelt 'ie soepel, stuurt 'ie soepel en ben ik er erg blij mee!!
Hier alvast een foto:
Ohja: hier moet loodvervanger in zeker? Welke raden jullie aan?
Donderdag krijgt 'ie een anti roestbehandeling, morgen APK (tot maart 2007 dan) dus volgens mij kan ik er voorlopig tegenaan!
Ben benieuwd naar de reacties hier! (ook bekenden van www.citroen-forum.nl zeker?)
Groeten,
Serge.
Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Serge, 21, en heb na 3 BXen vandaag mijn eerste Eend gekocht bij Martien Mooijman in Roosendaal.
De eend is een 2cv6 spècial van januari 1982. Het plaatwerk is niet zo heel mooi (wat roest en rolwerk) maar het chassis was zo goed als roestvrij, de bodemplaten waren netjes en de eend was droog van binnen ondanks het buiten staan.
Het is geen originele spècial meer. Er zit een laadstroommeter in, een binnensluitend dakje en de kleur is origineel niet geleverd in 1982 volgens Martien. Ondanks dit rijdt de eend lekker, schakelt 'ie soepel, stuurt 'ie soepel en ben ik er erg blij mee!!
Hier alvast een foto:
Ohja: hier moet loodvervanger in zeker? Welke raden jullie aan?
Donderdag krijgt 'ie een anti roestbehandeling, morgen APK (tot maart 2007 dan) dus volgens mij kan ik er voorlopig tegenaan!
Ben benieuwd naar de reacties hier! (ook bekenden van www.citroen-forum.nl zeker?)
Groeten,
Serge.
2cv6 club (tijdelijk buiten gebruik) 1982 - Xantia 1.9TD Tentation 1997
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
Welkom
Even motornummer checken, links langs luchtfilter naar beneden kijken. (Martien kan het je ook wel vertellen). Dan: http://www.2cv.nl/historie/motorbaklijst.html
motornummer opzoeken.... Op www.cats-citroen.net is ook veel info over motoren te vinden!
Je kunt overigens altijd 98 tanken, er zijn motoren (vanaf 87 pas) die op 95 kunnen.
Even motornummer checken, links langs luchtfilter naar beneden kijken. (Martien kan het je ook wel vertellen). Dan: http://www.2cv.nl/historie/motorbaklijst.html
motornummer opzoeken.... Op www.cats-citroen.net is ook veel info over motoren te vinden!
Je kunt overigens altijd 98 tanken, er zijn motoren (vanaf 87 pas) die op 95 kunnen.
Laatst gewijzigd door Tom Duckpower op ma 2 jan, 2006 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
ik was net mijn bericht aan het aanpassen. Linkje vergeten:Voge schreef:Als ik 't motornummer weet, weet jij dan of er loodvervanger in moet of niet? 98 tankte ik in de BX 1.4e ook, was niet van plan om deze 2cv te gaan mishandelen met 95 inderdaad!
Bedankt voor 't welkom Tom!!!
http://www.2cv.nl/historie/motorbaklijst.html
en
www.cats-citroen.net!
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
- Voge
- Regelmatige poster
- Berichten: 162
- Lid geworden op: ma 2 jan, 2006 21:53
- Locatie: Zierikzee
- Contacteer:
Ah, kijk, dan wordt 't al een stuk duidelijker!!!
Hoe start je zo'n ding trouwens het best als 'ie koud is?
Zonder 't gaspedaal te gebruiken lukte 't mij de eerste 2 pogingen niet.
Daarna: Half choke, beetje gas en aan 't lopen houden.
Warme start ging perfect, wel wat gasgeven maar direct aanslaan.
Hoe start je zo'n ding trouwens het best als 'ie koud is?
Zonder 't gaspedaal te gebruiken lukte 't mij de eerste 2 pogingen niet.
Daarna: Half choke, beetje gas en aan 't lopen houden.
Warme start ging perfect, wel wat gasgeven maar direct aanslaan.
2cv6 club (tijdelijk buiten gebruik) 1982 - Xantia 1.9TD Tentation 1997
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
koud heeft een eend altijd moeite, maar ze slaan wel aan.Voge schreef:Ah, kijk, dan wordt 't al een stuk duidelijker!!!
Hoe start je zo'n ding trouwens het best als 'ie koud is?
Zonder 't gaspedaal te gebruiken lukte 't mij de eerste 2 pogingen niet.
Daarna: Half choke, beetje gas en aan 't lopen houden.
Warme start ging perfect, wel wat gasgeven maar direct aanslaan.
Beetje choke, en dan door blijven starten.
Alledag op deze site schreef:Hoe start ik dat ding eigenlijk?
Ook als alles in orde is kan het zijn dat ie het niet doet. Het starten van een eend gaat ietsje anders dan van zo'n modern koekblik. Dit stukje helpt je ook die vernederende momenten te vermijden, dat ie net niet start als iedereen kijkt.
Koud
Koud start je de eend met een beetje choke, nooit meer als de halve slag van de choke knop. Je geeft nauwelijks gas want dat heft het effect van de choke op. Doorstarten, tot ie het doet, dus niet na een paar slagen stoppen en opnieuw proberen! Wel stoppen als de startmotor langzamer gaat, want dan gaat de accu eraan.
Warm
Zeker GEEN choke! Als je eend moeite heeft met warm starten helpt het volgende vast en zeker. Trap het gaspedaal tot de bodem in. Wacht even. Draai de sleutel om en start door tot ie loopt. Je zult zien, dat doorstarten doet het um! De meeste eenden starten wat moeilijker warm, als je niet doorstart zal ie het nooit doen. Wel stoppen als de startmotor langzamer gaat, want dan gaat de accu eraan.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Gewoon, zelf ondervinden, beetje mee spelen...Of zoals Tom het aanraadtVoge schreef:Ah, kijk, dan wordt 't al een stuk duidelijker!!!
Hoe start je zo'n ding trouwens het best als 'ie koud is?
Zonder 't gaspedaal te gebruiken lukte 't mij de eerste 2 pogingen niet.
Daarna: Half choke, beetje gas en aan 't lopen houden.
Warme start ging perfect, wel wat gasgeven maar direct aanslaan.
Welkom overigens
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
- Voge
- Regelmatige poster
- Berichten: 162
- Lid geworden op: ma 2 jan, 2006 21:53
- Locatie: Zierikzee
- Contacteer:
Zo heb 'k 't ook ongeveer gedaan inderdaad, alleen het koud blijven lopen na de 1e keer aanslaan was wat lastig, daarvoor moest ik wat gas blijven geven. Misschien dat er donderdag nog iets wordt afgesteld ofzo, zal 't eens navragen.
Eventueel op de lange duur maar eens elektronische ontsteking erop...
Eventueel op de lange duur maar eens elektronische ontsteking erop...
2cv6 club (tijdelijk buiten gebruik) 1982 - Xantia 1.9TD Tentation 1997
- Voge
- Regelmatige poster
- Berichten: 162
- Lid geworden op: ma 2 jan, 2006 21:53
- Locatie: Zierikzee
- Contacteer:
Ik las net bij de buren (www.citroen-forum.nl) toevallig een post van Gerard Maas. Die zei dat de 602CC motortjes eigenlijk altijd op 98 ongelood konden, noemde er niet eens een jaartal bij. Ik hoop dat je gelijk hebt!
2cv6 club (tijdelijk buiten gebruik) 1982 - Xantia 1.9TD Tentation 1997