Stralen of afkrabben

Alles over de wielophanging
AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Stralen of afkrabben

Bericht door AK350 » za 26 nov, 2005 14:17

Na de verschillende topics over stralen en tectyl verwijderen zit ik toch nog met de vraag hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Met stralen kan ik grit tussen alle delen krijgen: lagers, fusee, stuurinrichting.

Kan ik het best de assen en draagarmen e.d. aan elkaar laten zitten, de tectiel afkrabben en alles weer netjes lakken.
Of is het toch beter alles te demonteren en te stralen?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2171
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 26 nov, 2005 22:13

Ik heb van alle 2 de auto's de draagarmen laten stralen.
De Mehari armen zijn grof gestraald bij een constructie werkplaats,
lagers afgedekt met plaatjes triplex, de achteras met een stuk buis.
De lagers hebben hier nog geen schade van opgelopen, gaat alweer
+70000km goed (totaal nu +300000km met de zelfde lagers en pennen).
De eend armen zijn fijner gestraald en daarna gepoedercoat, alles op de zelfde
manier afgedekt, maar die lagers hebben het al snel opgegeven, de fuseepennen
nog geen probleem mee gehad (+/-40000km).
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 27 nov, 2005 16:55

Had jij de armen ook van de asbuizen af gehaald ?
Afblijven.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2171
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 27 nov, 2005 16:57

Ja, gewoon de losse draagarmen weg gebracht.
De lagerschalen van de draagarm lagers afgedekt met op maat gezaagde
triplex plaatjes.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 27 nov, 2005 17:15

Ok :D

Waarom er eigenlijk niet uit gehaald voor de zekerheid ?

Stralen = zand en zand + lagers = dag lagers.
Afblijven.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2171
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 27 nov, 2005 22:55

Die grote lagerschalen er uit halen vond ik toch te bewerkelijk, bovendien
mag dat binnenwerk zowiezo niet gestraald worden lijkt mij.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 27 nov, 2005 23:18

Dat is waar ja. Ik zat ff vaag te denken dat er dan zand in je lagers komen, maar die zal je geheid schoongemaaakt hebben.
Afblijven.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 28 nov, 2005 00:28

Kun je ook een idee geven van het kostenplaatje van het stralen?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

burtonbouwer
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: do 7 apr, 2005 15:33
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door burtonbouwer » ma 28 nov, 2005 09:13

André Post schreef:Ja, gewoon de losse draagarmen weg gebracht.
De lagerschalen van de draagarm lagers afgedekt met op maat gezaagde
triplex plaatjes.
Ik heb er grote rubberenstoppen ingeduwd. Lager + straalzand = ellende. Dus altijd echt alles los als je de draagarmen en assen gaat stralen. Het wordt overigens wel als nieuw dan. Slijp ook van te voren de bakranden rond de twee schaaldelen van de draagarmen glad, daar wordt het ook een stuk beter van. Daar waar lagers horen te zitten of schroefdraad NOOIT stralen.
AS BUILT & IN OPERATION
Burton 590 hit the roads since 29 juni 2006
http://www.burtonbouw.nl

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » ma 28 nov, 2005 12:46

lijkt me toch dat je daarmee de draagarmen enigzins verzwakt, ik weet niet in hoeverre de armen goed doorgelast zijn en hoe erg je het verzwakt, maar toch een puntje van overweging?
Ami 8 break

burtonbouwer
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: do 7 apr, 2005 15:33
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door burtonbouwer » ma 28 nov, 2005 14:04

Evan schreef:lijkt me toch dat je daarmee de draagarmen enigzins verzwakt, ik weet niet in hoeverre de armen goed doorgelast zijn en hoe erg je het verzwakt, maar toch een puntje van overweging?
Als je het goed doet verzwak je ze niet. Die braadresten geven geen enkele stevigheid. Had Citroen er natuurlijk gewoon vanaf moeten slijpen, maar daar was kennelijk geen tijd/geld voor. Bovendien geven deze resten meer kans op roest. Dus afslijpen en dan zo doen dat je ter plekke van de langslas net boven het hoogst liggende schaaldeel blijft; de schaaldelen zitten nooit evenhoog, je voelt altijd een verspringing in de hoogte van het oppervlak als je met je vinger van het ene schaaldeel over de las naar het andere schaaldeel gaat; het is ook veelal te zien. Ga je slijpen in het hoogst liggende schaaldeel, dan verzwak je de constructie wel, dus dat niet doen!! Ik heb het met een haakse slijper gedaan en gaf een mooi resultaat.
AS BUILT & IN OPERATION
Burton 590 hit the roads since 29 juni 2006
http://www.burtonbouw.nl

2cv6spécial
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 15 aug, 2005 02:23
Locatie: Ursel, Belgium

Bericht door 2cv6spécial » ma 28 nov, 2005 19:26

wat was ongerveer het prijskaartje van dat stralen???
In België een geit....In Nederland een eend...In Frankrijk een Deux cheveaux .MAN WA VOOR NEN BEESTENBOEL IS DA IER EIGENLIJK!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 3 jan, 2006 20:29

Ben ik dus ook heel benieuwd naar. Ik ben zojuist begonnen met het afkrabben, staalborstelen, schuren enzo van een draagarm. Nou echt geen doen, zit zoveel aangekoekte rommel op. Heb geen zin 2 weken lang daarmee bezig te zijn...

Is het stralen op de een of andere manier ook zelf te doen?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » di 3 jan, 2006 23:26

burtonbouwer schreef:Als je het goed doet verzwak je ze niet. Die braadresten geven geen enkele stevigheid. Had Citroen er natuurlijk gewoon vanaf moeten slijpen, maar daar was kennelijk geen tijd/geld voor. Bovendien geven deze resten meer kans op roest. Dus afslijpen en dan zo doen dat je ter plekke van de langslas net boven het hoogst liggende schaaldeel blijft; de schaaldelen zitten nooit evenhoog, je voelt altijd een verspringing in de hoogte van het oppervlak als je met je vinger van het ene schaaldeel over de las naar het andere schaaldeel gaat; het is ook veelal te zien. Ga je slijpen in het hoogst liggende schaaldeel, dan verzwak je de constructie wel, dus dat niet doen!! Ik heb het met een haakse slijper gedaan en gaf een mooi resultaat.
ben ik toch niet met je eens, je verzwakt t wel degelijk ook al slijp je niet in het schaaldeel. Een ander punt van discussie is natuurlijk of je t schadelijk is. Mijns inziens is het gewoon onzinnig om de naden af te slijpen. Je ziet het niet eens, t zit toch onder de auto. En om nou te gaan zeggen dat Citroën ze had moeten afslijpen :?
Als je bang bent voor roest, zet ze dan gewoon lekker dik in de UnderbodyCoat.
Ami 8 break

burtonbouwer
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: do 7 apr, 2005 15:33
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door burtonbouwer » wo 4 jan, 2006 08:59

TB schreef:Ben ik dus ook heel benieuwd naar. Ik ben zojuist begonnen met het afkrabben, staalborstelen, schuren enzo van een draagarm. Nou echt geen doen, zit zoveel aangekoekte rommel op. Heb geen zin 2 weken lang daarmee bezig te zijn...

Is het stralen op de een of andere manier ook zelf te doen?
Klopt is een K-werk maar moet toch want tectyl worden ze niet blij van bij het straalbedrijf. Ik was ong 70 euro kwijt voor het stralen van de 4 draagarmen en de 2 assen en nog wat kleiner spul. De echt kleine spulletjes zelf gedaan (via via op een zaterdag in een kleine straalcabine van een bedrijfje)
AS BUILT & IN OPERATION
Burton 590 hit the roads since 29 juni 2006
http://www.burtonbouw.nl

Plaats reactie