Stuurhuis verwijderen

Alles over de wielophanging
TB
Moderator

Stuurhuis verwijderen

Bericht door TB » zo 8 jan, 2006 16:36

Omdat ik bezig ben met een complete restauratie wil ik ook de vooras geheel demonteren. Dus het hele stuurhuis eruit.

Op zich komt alles wel los, maar die spoorstangen blijven vast zitten. In de Haynes manual staat een foto met een speciale citroen trekker daarvoor. Niet echt zin omdat aan te gaan schaffen (vaak erg prijzig), maar heeft iemand een ander idee om de spoortangen van de as af te krijgen zodat ik alles kan demonteren?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » ma 9 jan, 2006 00:11

heet stoken en boos worden, lol.

als het blok eruit is, en je kan erbij is het wel te doen, let wel ff op dat je nieuwe moeren monteerd straks bij het weer vast zetten. Zijn van die zelfborgende moeren, met zon kunst-stof binnenwerkje, die kun je eigenlijk maar 1 keer aandraaien.

Succes,

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

TB
Moderator

Bericht door TB » ma 9 jan, 2006 18:36

Dus als ik die spoortstangen bij de stuurbuis heet maak, komen ze gewoon los? Kan ik vast ook een nieuw rubber aanschaffen dat erachter zit ;)

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Frank Munneke » ma 9 jan, 2006 18:57

gewoon goed ondersteunen en moer aan het eind van het draad, harde tik op de moer moet hij los komen.

groet frank

TB
Moderator

Bericht door TB » ma 9 jan, 2006 22:43

De moeren zijn eraf, dat was geen probleem. Maar die stangen blijven er lekker aan zitten....

Ik bedoel niet het binnenwerk, maar de buitenkant zegmaar.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » za 14 jan, 2006 10:23

draai er een moer op tot die ongeveer 4 mm vrij is van je spoorstang
neem een lang stuk ijzer (koevoet, breekijzer) of een stuk hout en plaats deze tussen je spoorstang en je stuurhuis, zo dicht mogelijk bij de bouten waar ze nu nog vast zitten.
zet spanning op je spoorstangen door ze richting je vooras te bewegen (let wel op dat je ze niet blijvend krom buigt!)
sla nu met een FLINKE hamer op de moer, en dan zouden ze los moeten komen (zo heb ik het al een paar keer gedaan) mocht dit nog niet lukken stook dan idd de spoorstangen warm. en een nieuw rubber kan toch al geen kwaad! ik heb het niet gedaan en heb daar nu al spijt van!

let ook goed op de speling van de geharde glijring in het huis (zit tussen de twee bouten van je spoorstengen) zit bij mij nu teveel speling op en moet eigenlijk weer het hele stuurhuis demonteren (lees: hele as eronderuit :cry: )

iig succes

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

TB
Moderator

Bericht door TB » zo 15 jan, 2006 11:06

Zo heb ik het ook geprobeerd. Nu heb ik t maar in de WD40 gezet. Maar even kijken wat dat uitmaakt...

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » ma 16 jan, 2006 19:58

TB schreef:Zo heb ik het ook geprobeerd. Nu heb ik t maar in de WD40 gezet. Maar even kijken wat dat uitmaakt...
heeft geen zin, is een conus die erg vast op elkaar zit, komt echt geen kruipolie tussen, het zal echt met meer geweld moeten (niet te bang zijn!!!)

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

TB
Moderator

Bericht door TB » wo 18 jan, 2006 23:05

rusty schreef:
TB schreef:Zo heb ik het ook geprobeerd. Nu heb ik t maar in de WD40 gezet. Maar even kijken wat dat uitmaakt...
heeft geen zin, is een conus die erg vast op elkaar zit, komt echt geen kruipolie tussen, het zal echt met meer geweld moeten (niet te bang zijn!!!)

greetz Rusty
De afgelopen week niks aan gedaan helaas. Erg druk en ook weer andere auto erbij gekocht dus dat vergt ook wat tijd en aandacht :) Komend weekend ga ik weer verder met de eend.

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jacobus_XIII » za 18 mar, 2006 15:01

TB schreef:
rusty schreef:

greetz Rusty
De afgelopen week niks aan gedaan helaas. Erg druk en ook weer andere auto erbij gekocht dus dat vergt ook wat tijd en aandacht :) Komend weekend ga ik weer verder met de eend.
Heb je ze al los? Ik had vandaag hetzelfde probleem. Mijn handige oom heeft een beitel tussen de stuurstang en het vierbakte plaatje gezet. Een paar keer flink slaan met een voorhamer en de stuurstangen schieten los.

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jacobus_XIII » za 18 mar, 2006 15:06

Hoe krijg ik trouwens, zonder de boel te slopen, de stuurkogel er uit? Op één of andere manier krijg ik ze er met geen mogelijkheid uit :?

Op de site van Jeroen Cats las ik de ze er vrij gemakkelijk er uit gehaald kunnen worden. Mij lukt het niet :oops: :oops:

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jacobus_XIII » za 18 mar, 2006 15:14

Haha! Ik ben er al uit!!

Door de stuurkogel vast te zetten in de bankschroef en het stuurhuis subtiel als hefboom te gebruiken is de stuurkogel er uit te krijgen.

TB
Moderator

Bericht door TB » wo 22 mar, 2006 01:14

Mensen, morgen weer een dag vrij, dan nog maar eens proberen!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 22 mar, 2006 09:10

ik ga binnenkort ook mijn stuurhuis verweideren. ik neem de spoorstangen en suurkogels gewoon mee er afdan hoef je die bouten niet los te maken!

wat ik wel zoek is een handleiding om het revisie setje te gebruiken om de boel te reviseren.

TB
Moderator

Bericht door TB » wo 22 mar, 2006 17:43

Alles is er af! Heb een nieuw revisiesetje liggen met alle onderdelen. En heb de spoortstangen er even door een eendenkenner eraf laten halen die net even wat zwaarder gereedschap had liggen :)

Plaats reactie