blauwe wolken bij starten
blauwe wolken bij starten
Het is weer eens mis.
Als ik koud start, loopt de motor met een slag of 3, maar staat dan eerst een halve minuut of zo een ontzettende hoeveelheid blauwe rook uit te blazen (olie dus). Deze rook blijft ook echt flink hangen en binnen no time staat echt de halve straat letterlijk blauw. Zodra ik uit de garage ben gereden ( die natuurlijk ook helemaal blauw staat ), moet de garage deur dicht, terug naar de auto, radio aan, gordel om(+/- een halve min verder). Ik rijd weg en geen blauwe walmen meer achter mij aan.
Wat kan dit zijn, want het olie verbruik is niet echt noemenswaardig, binnen 1000km van boven aan het streepje tot ergens halverwege. Iemand een ideetje??
Als ik koud start, loopt de motor met een slag of 3, maar staat dan eerst een halve minuut of zo een ontzettende hoeveelheid blauwe rook uit te blazen (olie dus). Deze rook blijft ook echt flink hangen en binnen no time staat echt de halve straat letterlijk blauw. Zodra ik uit de garage ben gereden ( die natuurlijk ook helemaal blauw staat ), moet de garage deur dicht, terug naar de auto, radio aan, gordel om(+/- een halve min verder). Ik rijd weg en geen blauwe walmen meer achter mij aan.
Wat kan dit zijn, want het olie verbruik is niet echt noemenswaardig, binnen 1000km van boven aan het streepje tot ergens halverwege. Iemand een ideetje??
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
Misschien dat de delen (zuiger/cilinder) zich enigszins zetten door warmte van een lopende motor. Als hij nog koud is laat de schraapveer misschien nog een film olie in de cil. hangen, als hij warmer is niet meer door minder speling. (?) Dan dus idd zuigerveren eens checken.
Is slechts een suggestie met dat kleine beetje wat mij is bijgebleven van verschillende natuurkundige wetten van 15 jaar geleden..
Is slechts een suggestie met dat kleine beetje wat mij is bijgebleven van verschillende natuurkundige wetten van 15 jaar geleden..
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
en ook een beetje inherent aan boxer motor, door liggende cilinders zakt de olie en komt er een beetje bij de kop terecht. Dit verbrand dan bij starten. Daarom dat je geen noemenswaardig olieverbruik hebt. Als dit steeds langer duurt dan wordt het tijd om cilinders even te flexen en nieuwe zuigerveertjes steken. Wel 1st opmeten of je zuigers nog binnen de tolerantie vallen.
hmmmzzz de xsara van m'n pa verbruikt 1 op 10.000 of zelfs meer en heeft 60.000 geredenEvan schreef:het gebied tussen de streepjes op je peilstok komt overeen met ongeveer een halve liter in je carter.
een gebruik van 1 liter olie op 2000 km is heel netjes, 1 op 1000 wordt voor huidige moderne wagens nog als OK gezien
Ik zat met m'n eend op 1 op 3 á 4000 en dat met 120.000 op de teller niet slecht dus. Ik heb geloof ik niets te klagen.
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
nou ik haal maar 2000 km op 4 beurten, dus nee, paar keer per jaar wel ja. Eend van mijn haalt ook 1:7000, maar mijn cb vebruikt 1:4000 en dat is voor een 30 jaar oude motor normaal.CitRoel schreef:Jemig, m'n AX gebruikt 1 : 6500 en daar baal ik al van... Ik ben benieuwd of iedereen met een moderne auto om de 3 a 4 tankbeurten z'n olie peilt.