fietscomputer
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
toch ff een vraagje...
heb al een tijdje een fietsteller liggen. Gaat nu eindelijk de eend in (als het beter weer wordt).
De vraag is, waarmee/hoe hebben jullie die losse sensor op de velg vastgemaakt, en hoegroot is de wielmaat (ja, ik kan wel de omtrek van de band/velg gaan berekenen, maar of dat dan de juiste is ..
Bedankt
heb al een tijdje een fietsteller liggen. Gaat nu eindelijk de eend in (als het beter weer wordt).
De vraag is, waarmee/hoe hebben jullie die losse sensor op de velg vastgemaakt, en hoegroot is de wielmaat (ja, ik kan wel de omtrek van de band/velg gaan berekenen, maar of dat dan de juiste is ..
Bedankt
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
Ramon2cv en ik hebben de wielafstand gezet op 1947Tom Duckpower schreef:toch ff een vraagje...
Bedankt
Zo komt hij bij ons het meest overeen met de kmteller in de auto zelf. voor de montage zie onderstaande foto:
En dan gewoon met een heel goede secondelijm. Zit echt super vast! De draad heb ik weggewerkt en via de versnellingspook door de koets naar mijn stuur toe.
Omdat het opzet stuk van de fietscomputer zo mooi rond loopt voor een fietsstuur paste hij bij mijn dashboard pecies over het ronde gedeelte van de lampen heen.
zie foto:
Succes!
Eendloos........ Wel een C4 Picasso
www.robdehaan.com
www.robdehaan.com
-
- Addicted user
- Contacteer:
je kunt hem ook op aandrijfas vastmaken en met beugeltje sensor er bij plaatsen. Wel op de as van de bak zelf natuurlijk, want de andere gaat nogal op en neer
Op die manier kun je de kabel netjes via je bak naar binnen laten lopen en hoeft deze niet via lange weg van de velg naar binnen toe.
Voor de juiste snelheidsmeting zou ik het doen via krijtstreep methode of met behulp van een touwtje.
1e is streepje op de band en op de grond. Naar voren of naar achteren rollen totdat streepje van de band rond is. Streepje op de grond en dan de afstand meten.
2e touwtje op de band plakken. wagen rollen totdat je weer bij het begin bent. Touwtje aftekenen met stift en deze vervolgens nameten met rolmaat.
Voordeel van deze methodes is dat indrukking van je band meegenomen wordt, als je de omvang van de band opvraagt (is wel via internet te vinden) is er geen rekening gehouden met vervorming door belasting.
PS je zult merken dat er een afwijking is tussen de vaste teller en de digitale. Om te ijken kun je ook een gps navigatie systeem lenen en daarmee je snelheid vergelijken.
Op die manier kun je de kabel netjes via je bak naar binnen laten lopen en hoeft deze niet via lange weg van de velg naar binnen toe.
Voor de juiste snelheidsmeting zou ik het doen via krijtstreep methode of met behulp van een touwtje.
1e is streepje op de band en op de grond. Naar voren of naar achteren rollen totdat streepje van de band rond is. Streepje op de grond en dan de afstand meten.
2e touwtje op de band plakken. wagen rollen totdat je weer bij het begin bent. Touwtje aftekenen met stift en deze vervolgens nameten met rolmaat.
Voordeel van deze methodes is dat indrukking van je band meegenomen wordt, als je de omvang van de band opvraagt (is wel via internet te vinden) is er geen rekening gehouden met vervorming door belasting.
PS je zult merken dat er een afwijking is tussen de vaste teller en de digitale. Om te ijken kun je ook een gps navigatie systeem lenen en daarmee je snelheid vergelijken.
Huh?? dus je calibreert je computer m.b.v. je kilometerteller? Dan ben je toch weer terug bij af?Rollo schreef:Ramon2cv en ik hebben de wielafstand gezet op 1947.
Zo komt hij bij ons het meest overeen met de kmteller in de auto zelf. voor de montage....
Beter lijkt me om de omtrek van je band te meten d.m.v. krijtstreepje op band en straat en dan ff duwen en een volle draai van het wiel maken..weer krijtstreepje op de straat en ff afstand opmeten.
De bandendruk zal er ook wel iets invloed op hebben.
Robert
Nee joh, ik heb ook echt de omtrek gemeten hoor. En dan rijden naar. Hij geeft alleen zo goed als precies hetzlefde aan als de km teller van de eend.Huh?? dus je calibreert je computer m.b.v. je kilometerteller? Dan ben je toch weer terug bij af?
Beter lijkt me om de omtrek van je band te meten d.m.v. krijtstreepje op band en straat en dan ff duwen en een volle draai van het wiel maken..weer krijtstreepje op de straat en ff afstand opmeten.
De bandendruk zal er ook wel iets invloed op hebben.
Robert
Heb het laatst met de tomtom nagekeken en die komt ook ongeveer op hetzelfde uit.
Laatst gewijzigd door Rollo op do 16 mar, 2006 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
www.robdehaan.com
www.robdehaan.com
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Ff dit ouwe topic weer nieuw leven inblazen: ik heb (eindelijk) ook een computertje in de Transat! Omdat ie net achter één van m'n spaken van het Special stuur zat, heb ik 'm op aanraden van Jeroen-Citroen linksboven boven de airco-klep geplaatst. SUPERplek! Net als die jaren 50 Eenden, maar dan moderner
Topsnelheid (tot nu toe 116.70 km/h), gemiddelde snelheid, dagteller, klok; allemaal leuke informatie!
Maar nu dit: volgens mij is de omtrek van m'n voorwielen 1855 mm en zeker geen 1947 mm zoals Rollo en Ramon hebben/hadden ingesteld! Ik heb gemeten door met een krijtje op de grond aan te geven waar ik stond en dan het wiel één rondje laten maken, weer krijten, en opmeten. Scheelt toch doodleuk 5 km/h, in mijn nadeel Hebben jullie gewoon de band opgemeten of zo?
(Foto komt nog wel, maar 't is een Sigma BC906 geworden:
Topsnelheid (tot nu toe 116.70 km/h), gemiddelde snelheid, dagteller, klok; allemaal leuke informatie!
Maar nu dit: volgens mij is de omtrek van m'n voorwielen 1855 mm en zeker geen 1947 mm zoals Rollo en Ramon hebben/hadden ingesteld! Ik heb gemeten door met een krijtje op de grond aan te geven waar ik stond en dan het wiel één rondje laten maken, weer krijten, en opmeten. Scheelt toch doodleuk 5 km/h, in mijn nadeel Hebben jullie gewoon de band opgemeten of zo?
(Foto komt nog wel, maar 't is een Sigma BC906 geworden:
Transat,
Sorry voor de late reactie, maar gisteren koninginnedag en kinderen en veel speelgoed he......
Ik heb gemeten en ik heb met de TomTom Gps gekeken naar de snelheid. En dan maar kijken. Echt heel precies is het niet, maar Ramon zat inderdaad zo goed als op dezelfde diameter als ik.
Vandaar.....
(heb hem er trouwens alweer uitgesloopt en kijk nu op mijn TomTom.)
Sorry voor de late reactie, maar gisteren koninginnedag en kinderen en veel speelgoed he......
Ik heb gemeten en ik heb met de TomTom Gps gekeken naar de snelheid. En dan maar kijken. Echt heel precies is het niet, maar Ramon zat inderdaad zo goed als op dezelfde diameter als ik.
Vandaar.....
(heb hem er trouwens alweer uitgesloopt en kijk nu op mijn TomTom.)
www.robdehaan.com
www.robdehaan.com
Hello all.
I am new on this fantastic forum and I would like to apologize for writing in English.
I would like to ask something regarding odometers and tachometers on our cars.
I am participating on regularity rallies where you have to measure a specific speed. for that reason the drivers need odometers to count every 100 meters. That's something I don't have as long as my ami8 meters every 1 km!
I would put one of these digital SIGMA computers but they are not allowed as well. What they accept is the mechanical HALDA odometers for example but they cost over 300 euros.
Could you please think of any other idea?
p.s. Please inform me if there is any problem to post English messages. Thanks for understading.
I am new on this fantastic forum and I would like to apologize for writing in English.
I would like to ask something regarding odometers and tachometers on our cars.
I am participating on regularity rallies where you have to measure a specific speed. for that reason the drivers need odometers to count every 100 meters. That's something I don't have as long as my ami8 meters every 1 km!
I would put one of these digital SIGMA computers but they are not allowed as well. What they accept is the mechanical HALDA odometers for example but they cost over 300 euros.
p.s. Please inform me if there is any problem to post English messages. Thanks for understading.
Ops! Had never seen a 2cv odometer!backfire schreef:No problem SirGus, what about the odometer from 2cv, isn't this the same but with a 100 meter digit?
Do they count every 100 meters?
If yes, I must install one but using an adaptor so that I will use both ami (just to have the correct kms on my car) and 2cv tacho.
any adapter available then? (something like a "T" shape adaptor)
-
- Gebruiker
In all FIVA favoured classic car events everything that only sounds like having digital components is strictly forbidden.SirGus schreef: I would put one of these digital SIGMA computers but they are not allowed as well. What they accept is the mechanical HALDA odometers for example but they cost over 300 euros.
An analog speedmaster will cost you a lot.
We use a concealed bike computer with great success.(great for average speed and covered distance)
Calibration with GPS and the 10 wheel turns method with chalkstripes both work fine.
Different brands of tyres have different wheel circumferances.