Menno2cv1964 schreef:Ik hoor vaak de tip om een kruis van pijp/betonijzer/oid te lassen tussen de deurstijlen, om de plaats van de stijlen vast te zetten.
Maar zie ik nu goed dat jij dat oplost door je deuren erin te laten zitten? En dat gaat OK?
Ik begin met te kijken hoe de deuren erin hangen en de afstand tussen de deurstijlen te meten. Normaal gezien hou ik die afstanden aan. Ik werk altijd van achter naar voren omdat de voetenbak altijd doorgezakt is.
Deze auto is erger als normaal, de voetenbak is reeds meermaals met popnagels en stukken plaat gerepareerd, maar is ook elke vorm en positie kwijt. Ik heb de B stijl (tussen de 2 deuren) afgesteld tov de C stijl (op maat Xcm) en toen de A stijl mbv de voordeur richting de B stijl getrokken om enigzins op een goeie afstand te komen. Rechts lukte dit prima, links was dit aanmerkelijk moeilijker, niet geholpen door het feit dat dat de spatbprd bevestigingspunt niet op de juiste plaats in de nieuwe dorpel zat (of de dorpel in z'n geheel te kort was), anyway, ik heb een beetje moeten schuiven en valsspelen, beetje op het oog en het past redelijk.
Belangrijk bij dit soort werk is dat je oplet wat het doel is. Bodemplaten moeten op chassis passen (dus vatsschroeven tijdens het lassen) en aansluiten aan de dorpels (dus tegelijekrtijd passen). Verder moeten de deuren goed passen(dus passen tijdens het lassen). Verder maakt het weinig uit hoe scheef je een en ander in elkaar bakt, als het goed past is er niks aan de hand. Ik werk altijd met de deuren in de auto omdat zelfs met zo'n kruis het nog helemaal mis kan gaan omdat je dan vertrouwt op het kruis maar het kruis is verder van geen belang. Als iets is gaan trekken of het kruis zit niet goed ben je mooi klaar als je de zaak weer inelkaar zet!
LET OP: omdat dit geen glimeend maar een "raid" eend wordt, worden alle naden doorgelast, dit kan omdat ik ook een stijver als normaal chassis gebruik. "Normaal" doe ik dit niet en gebruik ik meer de gaatje-proplas techniek, bijvoorbeeld om de bodemplaat op de dorpel te lassen. In dat geval wordt de naad van boven eerst gevuld met rls/meni+owatrol en als er dan teveel kier overblijft, afgekit, maar ik ben fel anti kit omdat je daarmee ruimtes creert waar ALS er vocht in komt, het alsnog gaat roesten.