knarsend geluid

Plaats reactie
Auke Gerrits

knarsend geluid

Bericht door Auke Gerrits » za 11 feb, 2006 21:01

Hallo,

Al een geruime tijd komt er uit de motor van mijn 2cv een ratelend geluid. Ik heb van alles gecontroleerd, maar ik kan de oorzaak van dit irritante geluid uit de motor niet vinden. Het lijkt net alsof er twee tandwielen uit het motorblok verkeerd over elkaar heenlopen. (het geluid lijkt sterk op het "verkeerd-in-de-versnelling-zetten" of het niet goed laten opkomen van de koppeling bij het schakelen.

Het vreemde is echter dat dit geluid continue aanwezig is zonder dat ik ook maar de koppeling of versnellingspook aanraak.

Ik vermoed dan ook niet dat dit geluid bij de versnellingsbak weg komt.

HET PROBLEEM HEEFT DE VOLGENDE KENMERKEN:

Ik start de motor. (Deze slaat zonder problemen gewoon aan)

Na ongeveer drie seconden komt er een knarsend geluid uit de motor. De motor blijft verder gewoon doorlopen zonder problemen, maar het geluid blijft aanwezig.

Als de motor meer omwentelingen maakt, neemt de snelheid van het krakende geluid ook toe.

Het geluid blijft bij het in de versnelling zetten van de motor hetzelfde.

De motor lijkt het geluid alleen te vertonen bij een stationair geluid

Na ongeveer 3 kilometer gereden te hebben (de motor is goed warm), is het geluid volledig verdwenen.

Laat ik de motor echter 5 minuten afkoelen, dan komt het geluid weer terug

De auto toont voor de rest geen mankementen. De topsnelheid is goed, de motor trekt goed op en loopt (afgezien van dit probleem) als een zonnetje.

WANNEER DEED DE MOTOR DIT NOG NIET?

Afgelopen zomer heb ik de koppelingsplaat vervangen. Omdat ik student ben en nogal van een low-budget moet rondkomen heb ik natuurlijk alleen de koppelingsplaat vervangen en niet de drukgroep of het druklager "Die waren nog wel goed".

Nadat ik de hele handel had geinstalleerd en de motor weer startte was er niets aan de hand. Na ongeveer 100 kilometer rijden liep de motor nog steeds goed.

Op een mooie avond startte ik de motor en toen hoorde ik dit afgrijselijke geluid. Gelijk de motor uitgezet en met een speciaal afluisterapparaat het geluid proberen op te zoeken. Het komt naar mijn mening echt uit de motor zelf, achter de ontstekingsplaat weg.

WAT (naar mijn bescheiden mening) NIET HET PROBLEEM IS:

De startmotor. Deze heb ik tijdens het draaien van de motor (linke actie) verwijderd. Het geluid nam niet af.

Het oliepeil. Dit is op normaal niveau en neemt ook niet af

De versnellingsbak. Als ik de motor in de versnelling zet, de koppeling intrap of laat opkomen, het maakt allemaal niet uit.

De dynamoriem of dynamo. Deze heeft een goede spanning en ratelt niet langs de koelvin. Ik heb de motor overigens zonder koelvin laten lopen, het geluid bleef echter aanwezig

De kleppen. Het geluid treedt niet gelijktijdig op met de beweging van de kleppen. Bovendien klinkt het geluid ook niet als een verkeerd afgestelde dan wel kapotte klep o.id. Bovendien was mijn motor dan na zeker 500 kilometer rijden al kapot geweest. Bovendien heb ik het kleppendeksel niet losgehad en kwam het geluid uit het niets op. Kleppen gaan niet zomaar van de één op de andere dag kapot .

Een of ander (krukas) lager. Versleten lagers maken meestal een ander (rommelend dan wel krijsend) geluid.

Het blokkeringspennetje van het vliegwiel vergeten te verwijderen. (zou wel een hele stomme actie zijn)

Een boutje of moertje dat mij tussen de starterkrans en een ander deel van de motor is gevallen.

WAT HET WEL KAN ZIJN, MAAR WAAR IK NIET ZEKER OVER BEN:

Benzinepomp

Druklager (lijkt me onwaarschijnlijk, klinkt niet als een versleten lager) maar is niet uitgesloten

Een veertje van het ontstekingsvervroegingstandwiel dat is losgeschoten en wellicht ergens tegenaan ratelt in het blok.

Ik heb een aantal citroengarages benaderd, maar die stonden ook voor een raadsel.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen, want ik krijg nu elke keer een onprettig gevoel in mijn maag als ik m'n eend start.

Bovendien krijg ik ook reacties van familie en vrienden in de trant van:

"Ben je hem an het opwinden of zo?"
"verkoop die leleke ente toch"
"vroeger knoopte ik een stuk karton aan m'n fietsvoorvork dat dan tegen de spaken aankwam, klinkt hetzelfde"

Vriendelijke groet,

Auke Gerrits.[/b]

Ealse
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Ealse » za 11 feb, 2006 23:07

Komt de bendix van de startmotor we goed los van de starterkrans?
Probeer eens een tikje met een hamer op de startmotor en kijk eens of het dan verdwijnt.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 12 feb, 2006 01:16

of priasas lagertje in de krukas

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door flusc » zo 12 feb, 2006 10:34

neem je ventilatieschroef er eens af en kijk eens of er niets tegen de fan zit...
vroem vroem

auke gerrits

Bericht door auke gerrits » zo 12 feb, 2006 13:19

De startmotor is het niet, omdat ik die er tijdens het stationair draaien van de motor eraf heb geschroefd. Het geluid bleef hetzelfde.

Een krukaslager sluit ik niet uit, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. (het geluid kwam pas opzetten na het herplaatsen van de motor en het vervangen van de koppelingsplaat.

Ook is het de ventilatorschroef niet, omdat ik de motor ook zonder dit onderdeel heb laten lopen. Het geluid bleef hetzelfde

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 12 feb, 2006 17:04

priseas lager is het lager welke aan de buitenkant in je krukas zit, daar waar je as waar de koppeling over heen beweegt wordt ondersteund. Dus als die niet goed zit kan het dus heel goed onstaan zijn na montage van nieuwe koppelingsplaat. snapt :D

Auke Gerrits

Bericht door Auke Gerrits » zo 12 feb, 2006 18:12

Bedankt voor de tip!

Ik denk dat ik de motor er maar weer uithaal en de gehele handel opnieuw installeer.

Meer tips zijn echter nog steeds welkom!

Auke Gerrits

Bericht door Auke Gerrits » zo 12 feb, 2006 18:19

Kunnen jullie me echter ook een verklaring geven voor het verdwijnen van het geluid als de motor warm is?

(uitzetten van metalen of de tussenkomst van olie o.i.d.?)

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 13 feb, 2006 07:54

dit heeft naar mijn mening niks met de prise as keering/lager te maken, want als is warm is zo het niet beter moeten worden juist slechter!

ik heb dit ook gehad bij een blok ik heb toen alles overgeschroeft op een ander basis blok omdat ik de boel ging reviseren,
want ik dacht dat het daar aan lag, nu doet ie het iddd niet meer, zat waarschijnlijk ergens in dat oude basis blok een fout

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 13 feb, 2006 14:13

start de motor zonder fan en met het dunne draadje van de dynamo los.
Dan weet je of het iets vooraan is wat aanloopt.
Als dat het niet is kan het enkel nog de vliegwiel kant zijn of intern.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Auke Gerrits

Bericht door Auke Gerrits » ma 13 feb, 2006 15:11

Het probleem doet zich niet voor aan de voorkant van de motor, omdat de beschreven test al had uitgevoerd.

Zou het echt niet een veertje zijn van het ontstekings-vervroegingstandwiel, dat is losgeschoten?

(het tandwiel met schuine vertanding dat 3 veertjes bevat en wordt aangedreven door de krukas)

Mijn 2cv heeft namelijk bij het starten nogal lang de choke nodig. Dit kan misschien de oorzaak zijn van een niet goed werkende vervroeging

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 13 feb, 2006 15:15

veertjes waar jij over praat zijn niet voor vervroeging maar om de speling op te heffen tussen krukas en nokkenas.

Ealse
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Ealse » wo 15 feb, 2006 20:55

Die veertjes kun je rustig uitsluiten. Ik heb zowel bij een Eend als in 1982 bij een toen gloednieuwe Visa problemen mee gehad. Als die veertjes loszitten dan maakt de motor bij stationair toerental een zodanig hard tikkend geluid dat voetgangers en fietsers spontaan het hoofd omdraaien om te zien wat er aan de hand is. Geef je echter een beetje gas dan hoor je er niets meer van.

auke gerrirs

Bericht door auke gerrirs » do 16 feb, 2006 18:28

dat is dus precies het probleem dat ik heb. Het geluid neemt af als de motor meer toeren draait, en als deze warm is neemt het geluid ook af.

Is dit tikkende geluid ook niet een ratelend geluid te noemen?

Ealse
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Ealse » zo 19 feb, 2006 22:25

De veertjes zitten in een dubbel uitgevoerd tandwiel. De veertjes zorgen ervoor dat de tanden nokkenas en krukas spelingsvrij in elkaar grijpen.
Als de veertjes hun werk niet doen rammelt de nokkenas min of meer in de krukas omdat de nokkenas de kleppen moet lichten en dus sterk wisselende belasting heeft. Hoe je dit zou moeten bschrijven? Ik zou meer zeggen tikkend dan schrapend. Alsof er met een hamer op het motorblok wordt geslagen. Het geluid is ZEER luid. Het komt moeiteloos boven het geluid van een stationair draaiende motor uit. Zoals ik al zei, mensen draaien op straat hun hoofd om om te zien wat er aan de hand is.
Als je met een koker op je oor luister hoor je dat het geluid uit het hart van de motor komt.
Het goede nieuws is dat je motor niet gelijk de geest geeft. Ik heb met de Visa meer dan 50.000 km probleemloos gereden voordat Citroën het probleem verhielp. (De auto was 10 dagen/ 1500 km oud toen het probleem optrad, maar Citroën vond het geen garantie kwestie. Pas na juridische stappen brak het gezond verstand bij hen door.)
Bij mij was het zo dat het pas optrad als de olie wat warmer werd. Zoals gezegd als je maar even gas gaf hoorde je het geluid niet meer.

Plaats reactie