koets restauratie (en de rest)

Alles in, over, rond en op de koets.
catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Contacteer:

Bericht door catscit » do 2 feb, 2006 08:39

nadeel van vertinnen is het vloeimiddel. Da's een zuur en zuur + staal = roest... Ik las liever.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

delfossogast

Bericht door delfossogast » do 2 feb, 2006 09:11

catscit schreef:nadeel van vertinnen is het vloeimiddel. Da's een zuur en zuur + staal = roest... Ik las liever.
Het ROEST absoluut NIET

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » do 2 feb, 2006 09:19

Sorry Jeroen maar vertinnen wordt net juist gedaan om roest te voorkomen. Een vertinde auto zal absoluut niet gaan roesten. Dat is ook de reden waarom porche altijd de naden deed vertinnen, totdat het milieutechnisch niet meer verantwoordelijk was.

Het grote voordeel van vertinnen t.o.v. plamuur is ook nog eens dat het flexibel blijft en niet scheurt of krimpt net zoals plamuur.

catscit
Contacteer:

Bericht door catscit » do 2 feb, 2006 10:37

Tin roest niet.
Maar als ik iets vertin dan gebruik ik of harskern tin OF een vloeimiddel.
Vloeimiddel (s39 anyone) is een zuur.
Giet maar es s39 over een staalplaat en leg die een weekje buiten.

Als je denkt dat vertinde dingen niet roesten, moet je eens een traction gaan restaureren. Daar is ook flink aan vertint. En onder de tin is vaak een hoop staal verdwenen. Dus dat iets vertint niet roest is echt onzin.

Eric Clemens
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Eric Clemens » do 2 feb, 2006 11:28

catscit schreef: Vloeimiddel (s39 anyone) is een zuur.
Dat vloeimiddel altijd zuur bevat is niet meer waar. S39 is al lang geen produktnaam meer maar een merknaam. Onder de noemer S39 worden diverse produkten verkocht. Één daarvan is S39 'Tin-it'. Ik hoorde hiervan tijdens de lascursus bij Rustbuster.

S39 'Tin-it' is een vloeimiddel met hele fijne tindeeltjes daarin opgelost.
S39 'Tin-it' is niet zuur en ideaal voor het vertinnen van gelast plaatwerk.

Ik gebruik het zelf ook. Vloeit echt mooi in alle hoeken en gaten. Het trekt ook tussen plaatwerk. Ok het zal vast wel willen roesten maar het vertraagd het proces wel. Denk maar aan een conservenblikje buiten. Uiteindelijk roest het wel maar dat duurt erg lang.
Zwarte 2cv6 Club '87 en Beige Dyane 6 '78

catscit
Contacteer:

Bericht door catscit » do 2 feb, 2006 15:13

Kijk, dat klinkt al beter. Ik ken alleen nog vloeimiddel van "vroeger" en dat was echt niks. Ik kan ondertussen dusdanig lassen dat ik gemakkelijk platen kops kan lassen en dan blijft er weinig over om te vertinnen...

Eric Clemens
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Eric Clemens » ma 27 feb, 2006 10:25

Ik denk dat deze post hier wel thuis hoort. Zo niet graag verplaatsen.

Ik ben begonnen met de voetenbak reparatie. De voetenbak zelf is in redelijke staat. Alleen de eerste 2 cm van de onderste en 1 cm van de bovenste plaat waren rot. Helaas blijkt ook de bovenste plaat van het chassis linksvoor langs de felsrand tot onder de voetenbak doorgeroest.
Vreemd genoeg ziet het chassis er van binnen wel goed uit (voorzover ik nu kan zien). Maar dit moet dus gelast worden (plaatje erin).
Ik heb de bouten van de vloerplaten losgemaakt en ik kan de koets nu 2 à 3 cm opkrikken. Daarna blijft ie volgens mij hangen op de stuurstang.
Mijn vraag is: wat is de handigste manier (zo min mogelijk werk) om de koets voldoende te lichten zodat ik ruimte krijg hier te lassen?
Ik wil zo min mogelijk los halen.

Is het bijv voldoende de klembout van de stuurstang los te maken?

@catscit: Nog verder gegaan met de reparatie?

TB
Moderator

Bericht door TB » ma 27 feb, 2006 15:42

Eric Clemens schreef:Ik denk dat deze post hier wel thuis hoort. Zo niet graag verplaatsen.

Ik ben begonnen met de voetenbak reparatie. De voetenbak zelf is in redelijke staat. Alleen de eerste 2 cm van de onderste en 1 cm van de bovenste plaat waren rot. Helaas blijkt ook de bovenste plaat van het chassis linksvoor langs de felsrand tot onder de voetenbak doorgeroest.
Vreemd genoeg ziet het chassis er van binnen wel goed uit (voorzover ik nu kan zien). Maar dit moet dus gelast worden (plaatje erin).
Ik heb de bouten van de vloerplaten losgemaakt en ik kan de koets nu 2 à 3 cm opkrikken. Daarna blijft ie volgens mij hangen op de stuurstang.
Mijn vraag is: wat is de handigste manier (zo min mogelijk werk) om de koets voldoende te lichten zodat ik ruimte krijg hier te lassen?
Ik wil zo min mogelijk los halen.

Is het bijv voldoende de klembout van de stuurstang los te maken?

@catscit: Nog verder gegaan met de reparatie?
Stuurbuis loshalen bij de as is inderdaad mogelijk. Loshalen bij dat rondsel. Op zich is het het makkelijkst de koets eraf te halen. Op zich is dat wel te doen, maar moet je met een paar man even eraf tillen. Dan kun je gelijk het chassis goed inspecteren en evt. behandelen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door CitRoel » ma 27 feb, 2006 16:48

Ik denk dat je opzich best alleen het voorste stuk van de koets los kan halen en de rest laten zitten. Maarja bij het oplichten ontstaat er wel een rare kracht op bodemplaten e.d. ik weet niet of ie daar beter van wordt.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Eric Clemens
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Eric Clemens » di 28 feb, 2006 20:39

Probleem: krijg de stuurstang niet gedemonteerd. Ik heb wel ergens gevonden hoe dat bij een 2cv werkt (inbusboutje 5 mm losmaken en vergrendelring valt naar beneden) maar blijkbaar werkt het bij een Dyane anders. Iemand die kan helpen????

Eric Clemens
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Eric Clemens » wo 1 mar, 2006 12:31

volgens de vraagbaak heb ik het stuurslot eruit. Het lijkt erop dat het stuurhuis ook verwijderd moet worden. Ik denk dat het stuurhuis en stuurstang bij een Dyane als één geheel moeten worden verwijderd. Nou zit dat stuurhuis vast met een soort conische bouten waar je met geen mogelijkheid een tang op kan zetten. In de vraagbaak staat iets over speciaal gereedschap maar dat heb ik dus niet. Wie weet raad??? Help!

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 1 mar, 2006 12:54

beugeltje doorzagen met babyzaag (kleine ijzerzaag) straks bij montage stuk draadeind pakken, rondbuigen en 2 moeren er op. Die konische dingen zijn breekmoeren, de moer breekt na t aandraaien af waardoor je hem zonder speciaal gereedschap niet los kunt krijgen.

Eric Clemens
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Eric Clemens » wo 1 mar, 2006 13:06

backfire schreef:beugeltje doorzagen met babyzaag (kleine ijzerzaag) straks bij montage stuk draadeind pakken, rondbuigen en 2 moeren er op. Die konische dingen zijn breekmoeren, de moer breekt na t aandraaien af waardoor je hem zonder speciaal gereedschap niet los kunt krijgen.
Bedankt voor snelle antwoord backfire. Waarom hier nou speciale breekmoeren worden gebruikt is me een raadsel. Alleen maar lastig met demonteren.
Maar de manier zoals jij beschrijft is de enige manier om de stuurstang te demonteren bij een Dyane? (ik wil 't graag zeker weten voordat ik ergens een zaag inzet :D ) Stuurhuis en stang zijn 1 niet demonteerbaar geheel bij een dyane?

Bij een 2cv schijnt het namelijk zonder zaagwerk mogelijk te zijn.

Eric.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 1 mar, 2006 16:59

oh? ook een eend zit met dezelfde beugel vast hoor. En die breekmoeren zijn handig, want anders steel je de auto heel erg makkelijk door 2 moertjes los te draaien en je stuurslot valt er bijna letterlijk uit.

Eric Clemens
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Eric Clemens » wo 1 mar, 2006 18:02

backfire schreef:oh? ook een eend zit met dezelfde beugel vast hoor. En die breekmoeren zijn handig, want anders steel je de auto heel erg makkelijk door 2 moertjes los te draaien en je stuurslot valt er bijna letterlijk uit.
huh, snap niet? bij een eend schijn je een opsluitring te kunnen loshalen door een inbusbout los te draaien. Daarna kun je de stuurstang er naar boven toe uit het stuurhuis schuiven. Tenminste dat is wat ik gelezen/begrepen heb uit vraagbaak en internet kan natuurlijk onjuist zijn.Vreemde is dat ik het stuurslot al lang los heb. kwestie van 1 soort champignonboutje aan de zijkant linksom los draaien en slot eruit schuiven naar boven toe. Volgens de vraagbaak moet ik wat uitboren om dat voor mekaar te krijgen maar dat klopte dus (ook) niet.

Plaats reactie