draagarm verwijderen van de as?
draagarm verwijderen van de as?
Weet misschien iemand hoe ik de draagarm het beste van de as kan verwijderen. Ik ben vanmorgen begonnen om de tectyl eraf te krijgen, maar omdat de hele voortrein nog in elkaar zit, lukt het me niet om alle tectyl er goed af te krijgen.
Zag trouwens wel dat onder de tectyl op de as zich enkele roestplekken vertonen. Is dit normaal?
Zag trouwens wel dat onder de tectyl op de as zich enkele roestplekken vertonen. Is dit normaal?
Haal je schokbreker los. Aandrijfas los aan de wielzijde. Stuurstang los (twee boutjes boven de aandrijfas) Dan de drie bouten op de kopse kant van je vooras. Nu kun je aan de kopse kant in je as een grote kroonmoer zien zitten. Deze zit geborgd met een klein splitpennetje bovenin, als je dit verwijderd hebt kun je met een schroevendraaier en een hamer de kroonmoer lostikken.
Succes
Succes
Re: draagarm verwijderen van de as?
Of het normaal is laat ik maar in het midden, maar ook bij mij op de draagarmen en assen zat er roestvorming (oppervlakkig) onder de bodycoating.Jorg schreef: Zag trouwens wel dat onder de tectyl op de as zich enkele roestplekken vertonen. Is dit normaal?
Ik heb het als volgt gedaan:
Aan beide zijden van de vooras zitten die afdekplaten. Die haal je eraf (3 boutjes). Uiteraard is dan ook je schokbreker er eerst af en je trekstang.
Dan zie je een ring met allerlei inhammen. Ik heb daar voorzichtig een beiteltje ingezet en toen de ring langzaam losgetikt. Steeds een klein stukje. Er is ook een speciale sleutel voor te krijgen maar dit kost veel meer.
Je moet het stuurlevier, heet dat volgens mij, ook loshalen uiteraard. Dit zijn die 2 bouten op je fusee. Borgplaatjes ombuigen, dan de bouten losdraaien. Heeft me heel wat werk gekost omdat er 2 gewoon zo verroest waren dat de koppen helemaal dol waren, kwam dus nogal wat vijlwerk bij om er een kleinere sleutel op te zetten maar ja. Ook dat is gelukt.
Je moet het stuurlevier, heet dat volgens mij, ook loshalen uiteraard. Dit zijn die 2 bouten op je fusee. Borgplaatjes ombuigen, dan de bouten losdraaien. Heeft me heel wat werk gekost omdat er 2 gewoon zo verroest waren dat de koppen helemaal dol waren, kwam dus nogal wat vijlwerk bij om er een kleinere sleutel op te zetten maar ja. Ook dat is gelukt.
Het stuk metalen ding (levier noem ik m nog maar eens) zit ook wel lekker vast. Heb ik eraf gekregen door met een flink grote beitel van achteren ertussen te komen. Uiteindelijk schiet ook die eraf. En dan draai je zo de stuurkogel eruit.
Dan zit de draagarm nog behoorlijk vast, maar met een fiberhamer (kunststof) heb ik voorzichtig de draagarm eraf getikt. Rustig aan en soms wel even een flinke klap uitdelen maar hij komt er echt wel af!!
Succes en laat maar weten of t zo lukt.
Aan beide zijden van de vooras zitten die afdekplaten. Die haal je eraf (3 boutjes). Uiteraard is dan ook je schokbreker er eerst af en je trekstang.
Dan zie je een ring met allerlei inhammen. Ik heb daar voorzichtig een beiteltje ingezet en toen de ring langzaam losgetikt. Steeds een klein stukje. Er is ook een speciale sleutel voor te krijgen maar dit kost veel meer.
Je moet het stuurlevier, heet dat volgens mij, ook loshalen uiteraard. Dit zijn die 2 bouten op je fusee. Borgplaatjes ombuigen, dan de bouten losdraaien. Heeft me heel wat werk gekost omdat er 2 gewoon zo verroest waren dat de koppen helemaal dol waren, kwam dus nogal wat vijlwerk bij om er een kleinere sleutel op te zetten maar ja. Ook dat is gelukt.
Je moet het stuurlevier, heet dat volgens mij, ook loshalen uiteraard. Dit zijn die 2 bouten op je fusee. Borgplaatjes ombuigen, dan de bouten losdraaien. Heeft me heel wat werk gekost omdat er 2 gewoon zo verroest waren dat de koppen helemaal dol waren, kwam dus nogal wat vijlwerk bij om er een kleinere sleutel op te zetten maar ja. Ook dat is gelukt.
Het stuk metalen ding (levier noem ik m nog maar eens) zit ook wel lekker vast. Heb ik eraf gekregen door met een flink grote beitel van achteren ertussen te komen. Uiteindelijk schiet ook die eraf. En dan draai je zo de stuurkogel eruit.
Dan zit de draagarm nog behoorlijk vast, maar met een fiberhamer (kunststof) heb ik voorzichtig de draagarm eraf getikt. Rustig aan en soms wel even een flinke klap uitdelen maar hij komt er echt wel af!!
Succes en laat maar weten of t zo lukt.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Nee dat is dat stuur geval..... ben de exacte naam ff kwijt. Zegmaar die zorgt dat je wielen sturen.
Ben er ook nog niet uit hoe die eraf moet!! Daardoor ligt t project al bijna 3 maanden stil (en door t koude weer uiteraard). Kan op zich wel met een poulietrekker heb ik begrepen. Maar moet je net de juiste maat hebben.
Ben er ook nog niet uit hoe die eraf moet!! Daardoor ligt t project al bijna 3 maanden stil (en door t koude weer uiteraard). Kan op zich wel met een poulietrekker heb ik begrepen. Maar moet je net de juiste maat hebben.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Misschien dat iemand ons hiermee kan helpen....
Het stuurlevier (als dat het gedeelte is dat op de vooras zit) heb ik nog niet losgekregen. Moet is dit met enig geweld loswrikken?
Heeft iemand een suggestie??Ben er ook nog niet uit hoe die eraf moet!! Daardoor ligt t project al bijna 3 maanden stil (en door t koude weer uiteraard). Kan op zich wel met een poulietrekker heb ik begrepen. Maar moet je net de juiste maat hebben.
-
- Gebruiker
- Berichten: 78
- Lid geworden op: di 1 nov, 2005 16:28
- Locatie: Vianen
Nee, dat ding duid ik altijd maar aan als stuurlevier.
Ik bedoel die stuurstangen die vanaf je stuurbuizen naar je stuurkogels gaan... die voorop vastzitten met 2 moeren (die zijn eraf met perslucht) Maar die stangen zitten dus vast aan een konische bout die in t stuurhuis gaat....
Ik bedoel die stuurstangen die vanaf je stuurbuizen naar je stuurkogels gaan... die voorop vastzitten met 2 moeren (die zijn eraf met perslucht) Maar die stangen zitten dus vast aan een konische bout die in t stuurhuis gaat....
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Gebruiker
- Berichten: 78
- Lid geworden op: di 1 nov, 2005 16:28
- Locatie: Vianen
Ben ik nou gek Je wilt toch alleen de draagarm verwijderen?Jorg schreef:Precies, die bedoel ik dus ook. Ik heb de twee grote bouten al losgehad en ook de boutjes die in de vooras zitten (schuifmechanisme) heb ik er al af gehad,. maar ik krijg het gehele zwikkie er niet uit. Geweld of beleid van toepassing? Ik weet het niet...
Dan is het losmaken van de 2 bouten op de 'stuurlevier' voldoende. Stuurstang en schuifmechanisme hoef je niet los te halen om de draagarm te verwijderen!
Zwarte 2cv6 Club '87 en Beige Dyane 6 '78
Omdat ik alle tectyl wil verwijderen (dus ook van de vooras), zal ook het schuifmechanisme eraf moeten. Als alles los en schoon is, dan gaat het hele gebeuren naar de straler. Het moet worden gestraald en gescopeerd. Daarna alles in de RX5 en RX10 en dan weer monteren.
Helaas ben ik nog niet zover en blijf ik 'steken'bij de demontage ervan.
Als iemand mij hiermee verder kan helpen, graag!
Helaas ben ik nog niet zover en blijf ik 'steken'bij de demontage ervan.
Als iemand mij hiermee verder kan helpen, graag!
Bij mij precies t zelfde. Moet ook naar de straler toe en opnieuw in de tectyl worden gespoten daarna.Jorg schreef:Omdat ik alle tectyl wil verwijderen (dus ook van de vooras), zal ook het schuifmechanisme eraf moeten. Als alles los en schoon is, dan gaat het hele gebeuren naar de straler. Het moet worden gestraald en gescopeerd. Daarna alles in de RX5 en RX10 en dan weer monteren.
Helaas ben ik nog niet zover en blijf ik 'steken'bij de demontage ervan.
Als iemand mij hiermee verder kan helpen, graag!
Ben met een volledige restauratie bezig en is natuurlijk geen gezicht als ik alleen de voorasbuis zo vies laat...
Mja.... ondertussen ben ik lekker de remmen aan t reviseren Genoeg te doen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Eindelijk ... de stuurstangen zijn los! Van mijn broertje een kogeltrekker geleend. Met dit stuk gereedschap is het een makkie. Binnen twee minuten beide stangen gedemonteerd.
Hieronder een foto van de kogeltrekker:
Misschien dat er nog andere manieren zijn om het los te maken, maar dit was wel erg gemakkelijk. Volgens mij kan het ook met een steeksleutel (tussen de stuurstang en de vooras); beetje wrikken en met een hamer tegen de zijkant van de stuurstang aantikken. Wel continu spanning zetten op de steeksleutel (koevoet zou ook kunnen), zodat de stuurstang uiteindelijk losschiet van de vooras.
Ik hoorde net wel dat de vooras beter niet naar de straler kan, omdat er zeer fijn zand wordt gebruikt, dat in de vooras kan blijven zitten. Dit zou de levensduur van de vooras (en stuurhuis) aanzienlijk verminderen. Dat moet niet de bedoeling zijn.
Hieronder een foto van de kogeltrekker:
Misschien dat er nog andere manieren zijn om het los te maken, maar dit was wel erg gemakkelijk. Volgens mij kan het ook met een steeksleutel (tussen de stuurstang en de vooras); beetje wrikken en met een hamer tegen de zijkant van de stuurstang aantikken. Wel continu spanning zetten op de steeksleutel (koevoet zou ook kunnen), zodat de stuurstang uiteindelijk losschiet van de vooras.
Ik hoorde net wel dat de vooras beter niet naar de straler kan, omdat er zeer fijn zand wordt gebruikt, dat in de vooras kan blijven zitten. Dit zou de levensduur van de vooras (en stuurhuis) aanzienlijk verminderen. Dat moet niet de bedoeling zijn.