Het gaat dus om een special die bijna volledig origineel is en ook moet blijven/worden. Het enige is dat er een club interieur in stond toen ik de eend kocht. Ik heb de eend gekocht 'met werk aan het chassis'. De APK liep na 2 weken af en vanaf dat moment heb ik de eend geschorst en ben ik eraan begonnen. Dat was op 4 november 2005. Ik ben nu dus alweer bijna een half jaar bezig eraan. De eend is eigenlijk helemaal uit elkaar gehaald. (het enige probleem is de stuurassen op de vooras, die zitten verrekte vast en moet ik dus nog even wat op gaan verzinnen of bij iemand wat gereedschap vandaan zien te halen).
Ik heb een nieuw chassis gekocht en die staat alweer een tijdje te wachten op t koetsje. Ook de koets heb ik laten doen bij blaauw 2cv cars in Renswoude. Er zijn nieuwe dorpels, bodemplaten en een voetenbak binnen en buiten in gekomen. Ook is/ zijn de voorruitstijl, motorkapscharnier, staartstukken en achterbak hersteld door er nieuwe stukken in te lassen. Dit waren allemaal kleine plekjes. De koets was voor een eendenkoets in goede staat. Maar ja, ik heb het gewoon laten doen omdat ik geen half werk wil. Doe je het, dan doe je het gewoon gelijk goed denk ik maar. De koets staat nu een in glazen kas bij een boer te wachten tot ie naar de spuiter toe mag en weer gemonteerd kan worden. Maar dan eerst het chassis rollend krijgen.
De draagarmen heb ik eraf en de assen ook. Deze moeten allemaal naar de straler. De brug bij de tank uiteraard ook. Ook de velgen ga ik laten stralen en opnieuw spuiten in de originele kleur (wel bizar, ik heb franse en spaanse velgen onder de eend vandaan gehaald...)
Momenteel heb ik voor het chassis veel onderdelen nieuw. Remleiding, benzineleiding, rubbers, klemmetjes, borgplaatjes etcetera. Ook heb ik wat gereedschap aangeschaft (dop voor de schokbreker bouten, deze ga ik hergebruiken vanwege de nieuwprijs die ze kosten en ze zijn nog in goede staat. Ook heb ik een dop 44 voor de achterremtrommels gekocht). Schokbrekers heb ik ook nieuw liggen. En ik zal in de loop van het project vast nog wel wat dingen aanschaffen. Ik heb ook een hele eend aan reserverplaatwerk liggen (aanhangwagen vol van een eend die nu als burton door t leven gaat).
De meeste vrije uurtjes ben ik aan de eend bezig en vind het een leuke hobby. M'n zwager heeft me aangestoken met het eendenvirus. Hij heeft zelf ook een special uit 1984. Ik was met hem en zijn eend op de meeting bugs meet ducks. Daar stond een schitterende rode eend te stralen. Echt superstrak, nou zo gaat de mijne dus ook worden. Ja de eend wordt weer rood! Dat is gewoon DE kleur haha.
Ik ben van plan om ook nog een website te gaan maken over de restauratie. Misschien dat ik daar binnenkort al een begin zodat het project te volgen is voor iedereen die dit ook graag wil doen.
Ik doe alles in een garagebox die ik bij mij in de straat heb. Gereedschap genoeg voorhanden incl. perslucht en luchttol (erg handig net als WD40 haha).
Ik hou jullie op de hoogte!!