Ik heb een eend met visa motor.
Nou heb ik enkele vragen rondom de computer en de motor.
Ik heb een V06/630 motor met een VA4/VD4 computer, de motor loopt lekker, maar heeft niet echt de 'power'die ik verwachtte. Ik rijd nu op euro 95 met loodvervanger erin (voor de zekerheid)
Nu is mijn vraag of ik dit alles juist doe ofdat ik met eebn andere computer/brandstf moet gaan rijden. Kan het kwaad om zo door te rijden?
Hiernaast heb ik momenteel een brandstofverbruik van ongeveer 1:11 wat ik ook aan de hoge kant vind. Heeft iemand tips van waar ik naar moet kijken.
Bedankt alvast
JanDirk
VISA vragen
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
ik heb zelf een VA1 / VD1 computer, deze mag volgens mij niet op 95 rijden (beter van niet, er zijn wel types die dat wel kunnen, waaronder misschien die van jou ?) loodvervanger hoef je niet te gebruiken.
(over die computers is een topic geweest... maar waar?)
het brandstof gebruik moet veel zuiniger kunnen, als je redelijk normaal rijd, omdat een visa iets meer pit heeft, kan ie het allemaal wat makkelijker doen! zelf heb ik op de snelweg 110 km/h constand 1 op 18 eens gehaald!
verwacht niet dat je met een visa blok ineens veelharder rijd, volgens berekeningen op het Cat's net (zie mijn web site, onder links ) rij je nog langzamer als een orgineel eenden blok. dit omdat een visa zijn koppel meer onderin de toeren heeft zitten, wat wel voortreffelijk rijd! vind ik..
blok trekt dus veel beter als het goed is, dan een orgineel eendenblok...
verder goed afstellen doet wonderen! heb je een orgineel lucht filter? sproeiers?
succes!
(over die computers is een topic geweest... maar waar?)
het brandstof gebruik moet veel zuiniger kunnen, als je redelijk normaal rijd, omdat een visa iets meer pit heeft, kan ie het allemaal wat makkelijker doen! zelf heb ik op de snelweg 110 km/h constand 1 op 18 eens gehaald!
verwacht niet dat je met een visa blok ineens veelharder rijd, volgens berekeningen op het Cat's net (zie mijn web site, onder links ) rij je nog langzamer als een orgineel eenden blok. dit omdat een visa zijn koppel meer onderin de toeren heeft zitten, wat wel voortreffelijk rijd! vind ik..
blok trekt dus veel beter als het goed is, dan een orgineel eendenblok...
verder goed afstellen doet wonderen! heb je een orgineel lucht filter? sproeiers?
succes!
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
Allereerst bedankt voor de snelle reacties...
Maar als ik het goed begrijp mag ik de loodvervanger dus weglaten..? dus voortaan gewoon 98 loodvrij tanken?
Ik heb trouwens zojuist de computer gewisseld voor een vd1 type, ook heb ik de carburateur gewisseld, de oude leek een beetje te lekken door de vlotterbakpakking.
Net wezen testrijden hij rijdt al beter voor mijn gevoel...Nu maar afwachten of hij ook zuiniger loopt... Ik heb trouwens een soort eigengemaakt ;powertube'systeem, waarschijnlijk wel bij jullie bekend. Gaat de auto hierdoor ook meer verbruiken?
Bedankt
JanDirk
Maar als ik het goed begrijp mag ik de loodvervanger dus weglaten..? dus voortaan gewoon 98 loodvrij tanken?
Ik heb trouwens zojuist de computer gewisseld voor een vd1 type, ook heb ik de carburateur gewisseld, de oude leek een beetje te lekken door de vlotterbakpakking.
Net wezen testrijden hij rijdt al beter voor mijn gevoel...Nu maar afwachten of hij ook zuiniger loopt... Ik heb trouwens een soort eigengemaakt ;powertube'systeem, waarschijnlijk wel bij jullie bekend. Gaat de auto hierdoor ook meer verbruiken?
Bedankt
JanDirk
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
je kunt gewoon loodvrij rijden ja, die VA4/VD4 computer die je eerst had, daarmee kan het wezen dat er een ander tijdstip van onsteking in is geprogameerd, (om het zo maar te zeggen) waardoor er 95 kan worden gereden.. maar hoe dit allemaal zit weet ik niet
die computer die je nu hebt kan je gewoon 98 tanken dus en ongelood rijden.
zo power tube kan natuurlijk wel meer benzine gaan kosten, als dit in verband gaat met grotere sproeiers, maar die zijn orgineel volgens mij bij jou, of niet??
het komt heel nou met die bezetting, zonder tube, kan het zijn dat ie veel beter trekt onderin, of boven in bijvoorbeeld.. dus als je een power tube monteerd zou ik ook eens gaan proberen met iets grotere sproeiers.
ik heb zelf ooit eens aan het vogelen geweest met een K&N filter, waarvan de aanzuig buis geribbeld was... (waarschijnlijk teveel weerstand i.v.m. de luchtstroom) als ik de buis 25 cm korter maakte reed ik ineens veel harder, dus dit kan heel nou steken..
die computer die je nu hebt kan je gewoon 98 tanken dus en ongelood rijden.
zo power tube kan natuurlijk wel meer benzine gaan kosten, als dit in verband gaat met grotere sproeiers, maar die zijn orgineel volgens mij bij jou, of niet??
het komt heel nou met die bezetting, zonder tube, kan het zijn dat ie veel beter trekt onderin, of boven in bijvoorbeeld.. dus als je een power tube monteerd zou ik ook eens gaan proberen met iets grotere sproeiers.
ik heb zelf ooit eens aan het vogelen geweest met een K&N filter, waarvan de aanzuig buis geribbeld was... (waarschijnlijk teveel weerstand i.v.m. de luchtstroom) als ik de buis 25 cm korter maakte reed ik ineens veel harder, dus dit kan heel nou steken..
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
een VD1 computer is voor de 630 en 644 blokjes, waarmee je dan 98 tankt.
(over loodvervanger ga ik even geen uitspraken doen, die discussie is al zooooo vaak aan de orde geweest en iedereen zegt toch wat anders)
de VD4 computer is voor de 665 blokjes waar je 95 loodvrij tankt.
de VD1 heeft een andere ontstekingscurve dan de VD4, de ontstekingscurve van een VD4 is speciaal voor 95 ontwikkeld, terwijl bij Citroën daarvoor er altijd van benzine met octaangetal 98 uitgegaan werd bij het ontwikkelen van de (boxer)motoren.
welk luchtfilterhuis gebruik je?
Voor een optimaal motorloop zou je het originele visa-luchtfilterhuis moeten gebruiken die dan gevoedt wordt dmv je ventilator.
In de visa zit normaal een "tuitje" waar door de rijwind de lucht "ingeduwd" wordt.
(over loodvervanger ga ik even geen uitspraken doen, die discussie is al zooooo vaak aan de orde geweest en iedereen zegt toch wat anders)
de VD4 computer is voor de 665 blokjes waar je 95 loodvrij tankt.
de VD1 heeft een andere ontstekingscurve dan de VD4, de ontstekingscurve van een VD4 is speciaal voor 95 ontwikkeld, terwijl bij Citroën daarvoor er altijd van benzine met octaangetal 98 uitgegaan werd bij het ontwikkelen van de (boxer)motoren.
welk luchtfilterhuis gebruik je?
Voor een optimaal motorloop zou je het originele visa-luchtfilterhuis moeten gebruiken die dan gevoedt wordt dmv je ventilator.
In de visa zit normaal een "tuitje" waar door de rijwind de lucht "ingeduwd" wordt.
Ami 8 break