en toen liep het blok kapot
-
- Beginner
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma 27 feb, 2006 16:57
- Locatie: Nieuwleusen
en toen liep het blok kapot
vorige week stapte ik met een optimistisch gevoel in m'n 2cv.
Het was mooi weer, kap eraf en lekker toeren. Halverwege Zwolle-Nieuwleusen ging de eend ineens niet harder dan 80 Km/h.
Natuurlijk stopte ik gelijk, maar tijdens het remmen was het al te laat. Een luide knal, wat gerommel en toen stilte.
Na Het herstarten van de motor kwam er een flink ratelend geluid uit mijn motor en ben ik stapvoets naar huis gereden.
Als ik meer gas geef neemt het geluid toe. Het is dus een inwendig probleem dat met het toerental van de motor gepaard gaat. Ik vrees dat het een krukaslager is, maar ik weet het niet zeker.
Het blok moet in ieder geval wel uit elkaar.
Nu wil ik graag een andere motor in de eend bouwen en de originele reviseren. Ik weet echter niet de prijs van een donor-blok of iets dat daar op lijkt
Ik wil graag weten hoeveel een goed blok kost.
Heeft iemand nog een motorblok op de plank liggen of weet je nog iets, dan zou ik het ook fijn vinden dat je reageert.
Het was mooi weer, kap eraf en lekker toeren. Halverwege Zwolle-Nieuwleusen ging de eend ineens niet harder dan 80 Km/h.
Natuurlijk stopte ik gelijk, maar tijdens het remmen was het al te laat. Een luide knal, wat gerommel en toen stilte.
Na Het herstarten van de motor kwam er een flink ratelend geluid uit mijn motor en ben ik stapvoets naar huis gereden.
Als ik meer gas geef neemt het geluid toe. Het is dus een inwendig probleem dat met het toerental van de motor gepaard gaat. Ik vrees dat het een krukaslager is, maar ik weet het niet zeker.
Het blok moet in ieder geval wel uit elkaar.
Nu wil ik graag een andere motor in de eend bouwen en de originele reviseren. Ik weet echter niet de prijs van een donor-blok of iets dat daar op lijkt
Ik wil graag weten hoeveel een goed blok kost.
Heeft iemand nog een motorblok op de plank liggen of weet je nog iets, dan zou ik het ook fijn vinden dat je reageert.
Had je die eend niet pas? Lullig hoor... Helemaal nu zo in het voorjaar. Een donorblokje moet niet al te veel kosten. Zoek goed rond en dan moet er wel wat leuks voor een redelijke prijs te vinden zijn. Max 200 euro? Hangt beetje van de staat van het blokje af natuurlijk. Gelukkig is de 2cv techniek niet al te ingewikkeld dus een motorblok vervangen moet niet al te lastig zijn. 't kost wel ff wat tijd echter. Succes!!!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 749
- Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48
Een gebruikt blok lijkt mij een goed idee, ze staan regelmatig op internet te koop. Het is alleen een kwestie van goed vertrouwen. Je kunt het blok pas testen nadat je het hebt ingebouwd.
Het oude blok reviseren; Schroef het eerst maar eens uit elkaar. Als er meerderre onderdelen beschadigd zijn en het blok vol metaalsplinters zit zou ik dit als verloren beschouwen.
Het oude blok reviseren; Schroef het eerst maar eens uit elkaar. Als er meerderre onderdelen beschadigd zijn en het blok vol metaalsplinters zit zou ik dit als verloren beschouwen.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
mmm, hoe zou zoiets eigenlijk kunnen gebeuren? olie gebrek, ouderdom, kleppen lang niet gesteld
ben benieuwd wat nu eigenlijk de geest heeft gegeven

ben benieuwd wat nu eigenlijk de geest heeft gegeven
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 749
- Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48
-
- Beginner
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma 27 feb, 2006 16:57
- Locatie: Nieuwleusen
motorolie!!
Ik heb dit weekend een donorblok uit een sloopeend gesleuteld, (75 eurootjes bij de sloop), en ik heb het oude blok eens nader bekeken en beluisterd.
Na het openen van de olieplug en en aftappen van de motorolie bleek er zulke dikke olie uit het blok te komen (bijna zo dik als stroop
), dat ik denk dat dit de oorzaak is geweest.
Ik heb de eend een half jaar geleden gekocht en de olie keurig ververst.
Volgens mij is de olie zo dik geweest dat de oliepomp/oliefilter het niet meer aan kon (verstopping o.i.d)
Uiteindelijk bleek inderdaad een krukaslager volledig verwoest te zijn.
Na het openen van de olieplug en en aftappen van de motorolie bleek er zulke dikke olie uit het blok te komen (bijna zo dik als stroop

Ik heb de eend een half jaar geleden gekocht en de olie keurig ververst.
Volgens mij is de olie zo dik geweest dat de oliepomp/oliefilter het niet meer aan kon (verstopping o.i.d)
Uiteindelijk bleek inderdaad een krukaslager volledig verwoest te zijn.
-
- Beginner
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma 27 feb, 2006 16:57
- Locatie: Nieuwleusen
Het oude nieuwe blok loopt overigens ook niet
, ik heb geen vonk.
Kunnen de puntjes vies zijn o.i.d?
De bobine is nog de oude, evenals de bougies en de bougiekabels.
Weet iemand ook een goede tip hoe ik de koelvin van het blok kan krijgen?
Deze zit na het loshalen van de centrale bout nog steeds muurvast (ook na het geven van een aantal ferme tikken)

Kunnen de puntjes vies zijn o.i.d?
De bobine is nog de oude, evenals de bougies en de bougiekabels.
Weet iemand ook een goede tip hoe ik de koelvin van het blok kan krijgen?
Deze zit na het loshalen van de centrale bout nog steeds muurvast (ook na het geven van een aantal ferme tikken)
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 310
- Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
- Locatie: Wijhe
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 310
- Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
- Locatie: Wijhe
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 749
- Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48
Haha ja dat is wel zo makkelijk.. maar .. kan je niet beter de vorige motor opbouwen met de nieuwe krukas? Als het alleen de krukas is..Jacobus_XIII schreef:Dat is inderdaad een goede aanvulling!!Jimmy schreef:Maar niet te hard anders sla je in dit blok ook de krukas kapot

Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
lange dop erin van een dopsleutel set, en rustig met een klein hamertje rond om tikken, dan moet ie van zelf wel een keer los schieten...
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/