Olie

MatthijsH
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 27 mar, 2006 10:52
Locatie: Utrecht

Olie

Bericht door MatthijsH » zo 21 mei, 2006 15:45

Hoi,

Ik heb een eend uit 1984 en ik moet mijn olie verversen, maar ik weet niet precies welke olie ik daarvoor moet gebruiken. Wie kan mij het antwoord hierop geven?
Citroen 2cv transat bezitter

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » zo 21 mei, 2006 17:08

gooi er 10w40 in en je hebt zeker geen problemen...
vroem vroem

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » zo 21 mei, 2006 19:06

Voor zover ik weet is 15W40 ook oké (en goedkoper :wink: ). Transat-bezitter lees ik? Leuk! :D

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 21 mei, 2006 21:27

in een eend hoort 15W50.
W40 is te dun, zeker als de motor er al een ton of meer op heeft zitten.
Zie ook de vraagbaak op deze site
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 21 mei, 2006 22:48

Ik doe er altijd 20W50 in. Dat is speciaal voor klassiekers. Bevalt me goed.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 21 mei, 2006 22:56

15W50 of 20W50 maakt weinig uit. Zie de vraagbaak. In de winter kun je bij zeer lage temperaturen met 20W50 een probleem hebben om te starten.

Als dat achterste getal maar 50 is, is het goed.
40 is ECHT te dun, je ziet dan zeer lage oliedruk bij warme motor en lage toeren.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 21 mei, 2006 22:59

Daar had ik wel last van. Maar in de zomer was het soms ook wat moeilijk starten.

Maar ik heb net de 123 eruit gehad de zooi schoongemaakt en de 123 opnieuw afgesteld. Ook nog olie ververst en kleppen gesteld en hij start al beter lijkt het. Dus ik vermoed dat het daar aan gelegen heeft.

Had ik al zeker 2 jaar niet naar omgekeken, omdat ik steeds zei dat er een ander blok kwam. Die komt er nog wel, maar nu toch deze maar ff aangepakt.

Ben nu spullen aan het verzamelen en klaarmaken, maar dat nieuwe blok wordt denk ik winterwerk. :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Malle Babbe
Moderator
Berichten: 1323
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 23:57
Locatie: Wormer
Contacteer:

Bericht door Malle Babbe » zo 21 mei, 2006 23:07

ooit!
Malle Babbe

Leef, heb lief, lach en wees gelukkig !!!
;)

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 21 mei, 2006 23:08

Er zit nu al schot in de zaak.

Basis blok is er. Koppen zijn al gedaan. Moet alleen plaatwerk nog aanpakken en de onderdelen voor de revisie druppelen ook binnen.

De mehari is af, en de garage waarin het moet gebeuren is er inmiddels ook.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » zo 21 mei, 2006 23:23

catscit schreef:in een eend hoort 15W50.
W40 is te dun, zeker als de motor er al een ton of meer op heeft zitten.
Zie ook de vraagbaak op deze site
Bedankt voor je opmerking. Ik heb een aantal vraagbaken/instructieboekjes nagekeken; meestal (maar niet altijd) wordt idd W50 aangeraden. Dat halve litertje 15W40 dat ik nog heb liggen, dat verbrand ik wel in de komende paarduizend km :? en daarna gaat er 20W50 of 15W50 in m'n blok.

Gebruikersavatar
Malle Babbe
Moderator
Berichten: 1323
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 23:57
Locatie: Wormer
Contacteer:

Bericht door Malle Babbe » zo 21 mei, 2006 23:35

Lekker!
En bedankt!!!
:?
Malle Babbe

Leef, heb lief, lach en wees gelukkig !!!
;)

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » ma 22 mei, 2006 06:45

Graag gedaan MB! :twisted:
Maar serieus; ik heb nog nooit wat anders gekocht dan 15W40 en dat ging altijd prima. Volgens mij zijn Eendenmotortjes niet zo kieskeurig hoor; die lusten àlles :wink: . Alleen: als 20W50 béter is, dan gooi ik dat er vanaf nu in.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 22 mei, 2006 21:49

een eendemotor loopt ook op aldi olie dus als "lopen" het enige criterium is dan moet je dat kopen.

Als je echter nog lang wilt genieten van je eend en je bereid bent daar wat voor over te hebben dan is 20W50 of 15W50 het allerbeste wat je je eendje kunt geven. Je motortje draait dan nog beter, kan beter tegen de warmte e zal gemiddeld langer meegaan.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » di 23 mei, 2006 22:34

ja bij mij het zelfde... al dik 20 jr lang 15 W 40.. :roll: en nog steed lekker draaiende..

dik een ton heeft ie al zeker gehad :lol: tijd om nu misschien 15 W 50 in te gooien :idea:
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » wo 24 mei, 2006 09:07

Misschien wil je je olieverbruik bijhouden? Dan kunnen we vanuit de praktijk bewijzen dat ie minder olie verbruikt met dikkere olie.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Plaats reactie