Olie

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » wo 24 mei, 2006 16:26

'k gooi er nu al nooit geen druppel in.. altijd op pijl nog steeds..

alleen een keer controleren als ik het buitenland in ga.. dus eigenlijk heb ik weinig bij te houden kwa verbruik :wink:
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » wo 24 mei, 2006 17:17

Tsja als ie niet echt iets verbruikt kan je het ook niet echt bijhouden...

Misschien iemand anders die er nu dunne olie in heeft en er dikkere in gaat doen? Transat misschien?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » do 25 mei, 2006 01:39

Ik zal het eens bijhouden, want de mijne verbruikt wel wat olie ja :? . Oliepeil staat nu nog net onder max en ik heb nog een halve liter 15W40. Daarna pas over op ..W50.
Dus ik moet nog enkele duizenden km rijden om een beetje goed ordeel te kunnen geven. Wordt vervolgd.... :wink:

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 25 mei, 2006 08:35

Je gaat toch wel eerst die 15W40 aftappen, voordat je de 20W50 erin doet he??? :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » vr 26 mei, 2006 19:56

Aftappen?! Dat was ik niet van plan nee.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » vr 26 mei, 2006 21:30

Transat schreef:Aftappen?! Dat was ik niet van plan nee.
Olie bijvullen is wat anders dan olie vervangen hoor. Olie moet minimaal eens per jaar vervangen worden, omdat het dan gewoon 'op' is. Niet vervangen betekent een dramatisch inkorting van de levensduur van je motorblok (om maar te zwijgen van de rare kwaaltjes die er gaan 'spontaan -snap er niks van waarom die zuigerveren ineens gaan lekken - optreden).

Code: Selecteer alles

Olie verversen is het belangrijkste aspect van het onderhoud aan uw auto. De levensduur en de prestaties van de motor worden voor een groot deel bepaald door de smering ervan. De juiste olie en een optimale smering zorgen ervoor dat de motor goed kan functioneren, continu topprestaties kan leveren, langer meegaat en in een perfecte conditie blijft. Daarom is het belangrijk om een goede motorolie te gebruiken.

Waarom is olie verversen zo belangrijk?
Het oliefilter vangt al het zweefvuil op dat in de olie komt, toch moet de olie van tijd tot tijd worden vervangen. Olie heeft een aantal eigenschappen die door het gebruik worden aangetast. Vooral bij veel korte ritten zal de kwaliteit van de olie sneller achteruitgaan.

Wanneer olie verversen en oliefilter vervangen?
In het onderhoudsboekje dat bij uw auto hoort staat precies aangegeven welke interval u dient aan te houden. Volg dit schema nauwgezet; het is van groot belang voor de levensduur van uw motor.
Dat is bij een 2cv dus 7500 km of eens per jaar.
La vie est belle.

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » vr 26 mei, 2006 22:17

ik gebruik 15W40 en wordt elke 5000km ververst :lol:
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » vr 26 mei, 2006 22:21

en als je dan even deze thread doorleest dan weet je waarom je beter 15W50 kunt gebruiken...
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 27 mei, 2006 08:20

Transat schreef:Aftappen?! Dat was ik niet van plan nee.
Ik zou niet gaan mixen. Dan eerst de oude meuk eruit en dan pas de nieuwe erin. Ook meteen ff je oliefiltertje mee vervangen. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » za 27 mei, 2006 10:24

OK, goed: het beste is natuurlijk om de hele boel te vervangen, maar dat is net gebeurd (vraag me niet welke soort trouwens :roll: )! Dus voorlopig ga ik lekker mengen.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » za 27 mei, 2006 10:36

waarom mengen? verbruikt ie zoveel olie dan? Ik hoef nooit olie bij te vullen tussen 2 beurten... Als je dat wel moet is misschien de olie te dun!
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2675
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 27 mei, 2006 10:37

mij dyane gebruikt ook geen druppel olie. erg prettig :D
Verbruik: Afbeelding

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » za 27 mei, 2006 10:47

Gewoon olie bijvullen ipv aftappen en nieuwe olie er in doen betekent dat al het vuil in je blok blijft hangen én dat je de goede eigenschappen van je nieuwe olie voor een deel alweer teniet doet, nog voordat je weer gaat rijden na je grote beurt.
Met een goedbetaalde baan als de jouwe maken die paar euri toch niet uit ;) ? En een revisie is uiteindelijk duurder dan 10 jaar iets vaker (en evt. iets duurdere olie) erin knikkeren.
(ook ooit eens gezien bij een frietpan waarvan het vet al jaaaaren niet verschoond was. Die figuur gooide er af een toe een nieuw blokkie vet in en was er verbaasd over dat dat de smaak niet enorm ten goede kwam.. Los van de 3 cm zwarte drab onderin de pan.)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Bericht door Pieter-Jan » zo 28 mei, 2006 12:48

In de groene gebruiksaanwijzing van een 2cv staat toch gewoon 15w50? Als citroën zegt dat het 15w50 is of in het VK 20w50 zou ik dat er toch gewoon indoen. Zoveel meer kost dat niet. Ik gebruik valvoline 15w50 en dat kost 20 euro voor 5 liter. Voor de goedkoop moet je geen auto nemen vind ik. 15w50 is in België vind ik moeilijk te vinden maar in de Gamma verkopen ze die nog.
Gewoon de voorschriften van Citroën volgen en een 2pk blijft rijden.

Het eerste jaar heb ik er ook 15w40 in gedaan, nu zit er 15w50 in en ik vind dat de motor rustiger loopt, dat kan wel aan mij liggen.
Sempre o dois cavalos

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » zo 28 mei, 2006 18:02

Hoeveel liter gaat er eigenlijk in het blok?? (Moet ook binnenkort vervangen namelijk! ;))

Rens

Plaats reactie