In het "boek" staat dat je bij afstellen van het ontstekingstijdstip met een stroboscooplamp, een merkteken moet maken op de nok van hetb huis van de startmotor en een tand van het vliegwiel.
Indien deze, bij stationaire motor, in lijn liggen zou de afstelling juist zijn.
Geprobeerd, maar ik zie geen merktekens tegenover elkaar komen. Iemand hier ervaring mee? Staat er geen standaard merktekens op starterkrans/vliegwiel (met vervroegingsaanduiding)?
En ook gezellig de contacthoek getracht te meten met een dwellmeter.
Zou zo'n zeg maar 55 O moeten zijn, maar bij verder dan ca 30 O denkt de motor zoek het zelf maar uit.
Is statisch afstellen en de ouderwetse voelermoet het beste?
Oh ja, het gaat om een 2CV 6 uit 1986.
Afstellen met strobolamp en contacthoekmeter
-
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:55
- Locatie: Den Helder
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
ten eerste de contacthoek, deze wordt bepaalt door de maximale asftand tussen de contactpuntjes. Deze is dus constant mbt het toerental en is te meten met een dwell meter of contacthoek meter.
Als dit niet klopt staat de contactpunt afstand niet goed!
Vervolgens kun je met de stroboscoop aan de slag. Er staan 'd origine geen merktekens op het vliegwiel. Die moet je dus zelf zetten. Mbv de pen in het vliegwiel weet je 8 graden voor bdp (even uit m'n hoofd). Als je nu kijkt naar de vervroegingskurve dan kun je zien wat de maxmimale vervroeging is, deze teken je af op het vliegwiel (tanden tellen) en als je dan de motor start en je gaat met de strobo aan de gang dan zie je of je merktekens overeen komen. Omdat de nokkenas 2x zo traag draait als de krukas zul je per nokkenas omwenteling 2 vliegwiel merktekens voorbij zien komen. Het verschil tussen de 2 merktekens is het verschil tussen de 2 nokken op nokkenas die de contactpuntjes bedienen. bedoeling is dat de 2 overeen komen.
Als dit niet klopt staat de contactpunt afstand niet goed!
Vervolgens kun je met de stroboscoop aan de slag. Er staan 'd origine geen merktekens op het vliegwiel. Die moet je dus zelf zetten. Mbv de pen in het vliegwiel weet je 8 graden voor bdp (even uit m'n hoofd). Als je nu kijkt naar de vervroegingskurve dan kun je zien wat de maxmimale vervroeging is, deze teken je af op het vliegwiel (tanden tellen) en als je dan de motor start en je gaat met de strobo aan de gang dan zie je of je merktekens overeen komen. Omdat de nokkenas 2x zo traag draait als de krukas zul je per nokkenas omwenteling 2 vliegwiel merktekens voorbij zien komen. Het verschil tussen de 2 merktekens is het verschil tussen de 2 nokken op nokkenas die de contactpuntjes bedienen. bedoeling is dat de 2 overeen komen.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:55
- Locatie: Den Helder
Ah, dank je voor de hulp.
Dus zo eerst even de pen in het gat van het vliegwiel een merkteken zetten op het vliegwiel en nok van het startmotorhuis. Dan heb ik 8 o voor BDP, bij stationair toerental (zeg 700 /800 tpm).
Ik begrijp het nu.
Maar wat de contacthoek betreft. Ik heb deze met een dwellmeter gemeten, maar kwam niet verder dan 30 O. Bij verder openen van de punten kwam ik bij de opgeveven 50/55 ) in de buurt maar toen was het pruttel,hoest,pruttel en afslaan. De puntjes staan dan bij nameting met een voelermaat te wijd.
Ik ga nog maar eens oefenen van het weekend.
Dus zo eerst even de pen in het gat van het vliegwiel een merkteken zetten op het vliegwiel en nok van het startmotorhuis. Dan heb ik 8 o voor BDP, bij stationair toerental (zeg 700 /800 tpm).
Ik begrijp het nu.
Maar wat de contacthoek betreft. Ik heb deze met een dwellmeter gemeten, maar kwam niet verder dan 30 O. Bij verder openen van de punten kwam ik bij de opgeveven 50/55 ) in de buurt maar toen was het pruttel,hoest,pruttel en afslaan. De puntjes staan dan bij nameting met een voelermaat te wijd.
Ik ga nog maar eens oefenen van het weekend.
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
30 O?
volgens mij is dwell in %?
Heb je wel de goeie instelling van de meter te pakken?
In mijn beleving moeten de puntjes nauwer als je zou denken om een goede dwell waarde te krijgen. Verder, kijk even of het boek het heeft over tijd dat de puntjes open staan of dicht bij contacthoek, en wat je meter denkt dat het is, dat wil wel eens verschillen...
volgens mij is dwell in %?
Heb je wel de goeie instelling van de meter te pakken?
In mijn beleving moeten de puntjes nauwer als je zou denken om een goede dwell waarde te krijgen. Verder, kijk even of het boek het heeft over tijd dat de puntjes open staan of dicht bij contacthoek, en wat je meter denkt dat het is, dat wil wel eens verschillen...
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:55
- Locatie: Den Helder
Ja ik had wel de goede instelling van de meter. Ik dacht dat ie de contacthoek in graden meette. Kan ook % zijn hoor. Moet ik even op het metertje kijken.
Ik duik dit weekend weer ondfer de motorkop van het 6-je.
Maar eerst proberen mijn AZAM weer te laten lopen.
Misschien een nieuw topic, maar hiervan staat de vlotterkamer steeds droog, terwijl de pomp goed opbrengt en de carburateur is gereinigd.
Na 17 keer stilstand dit weekend laat ik 'm even een weekje rusten. Is ook beter voor mijn humeur
Ik duik dit weekend weer ondfer de motorkop van het 6-je.
Maar eerst proberen mijn AZAM weer te laten lopen.
Misschien een nieuw topic, maar hiervan staat de vlotterkamer steeds droog, terwijl de pomp goed opbrengt en de carburateur is gereinigd.
Na 17 keer stilstand dit weekend laat ik 'm even een weekje rusten. Is ook beter voor mijn humeur