Rol kooi in eend.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » ma 29 mei, 2006 17:45

Ik heb bij mijn eend orginele 4 cilinder papieren.
kennelijk kun je het wel zover krijgen dat je er 4-cilinder papieren bij krijgt, waarom zou je er geen 2 cilinder 110 pk papieren bij kunnen krijgen? Die 4 cilinder had toch maar 5 pk minder?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 29 mei, 2006 17:49

die eend heeft een chassis waar een 4 cilinderblok op mag.
Op een standaard eendenchassis krijg je never nooit goedkeuring voor een 4 cilinder.

BMW blok heeft meer dan 40% vermogenstoename. Hierdoor moet er een weg/gedragtest in lelystad worden uitgevoerd, en dat is prijzig.

Op autopapieren staat niks over vermogen, alleen het aantal cilinders. Voor de APK moet de auto aan het aantal cilinders voldoen.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » ma 29 mei, 2006 18:00

Ok dan ben ik iig apk gekeurd. Ik hoop dat als je in lelijkstad een nieuwe weg/gedragstes moet ondergaan, dat je dan wel je kentekenplaten houd???
Namelijk net zo'n moeite gedaan om er een van vóór 78 te pakken te krijgen...

Weg/gedragstest komt ie verder wel door, komt nog een stabilisator op van een [ff uit het hoofd] ami oid.
MyAmi Spring Break

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 29 mei, 2006 18:19

als je EN met een nieuw gegalvaniseerd chassis, EN met een gegalvaniseerde koets EN een BMW blok aan kot zetten bij de RDW kun je het zoiezo schudden.
Dan heb je een nieuwe auto gebouwd.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » ma 29 mei, 2006 19:11

Dus als ik bij de rdw aan kom zetten met mijn citroënblokje, en de koets alvast geschilderd heb zodat 't niet opvalt dat 'ie gegalvaniseerd is, en pas na de tijd de bmw er in frot, dán kan ik door de keuring? Of merken ze dat er wat met de koets gebeurt is?

Of kan ik m eerst laten keuren met een gewone koets en nieuw chassis, daarna nógmaals keuren als ik zeg dat ik de koets gegalvaniseerd heb, en vervolgens [3x is scheepsrecht] nog eens langskomen vanwege een vermogensaanpassing?

Of denk je dat ik toch beter ff naar engeland kan om m te keuren, daar zijn ze wat soepeler schijnt het...
MyAmi Spring Break

A3
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door A3 » ma 29 mei, 2006 19:16

Ik zou niet weten hoe ze moeten aantonen dat die koets niet de orginele is die erop hoort?

Dus alleen gaan voor chassis wissel.

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 29 mei, 2006 19:21

voor chassiswissel moet de eend officieel geschouwd worden. Oude en nieuwe chassis, koets en blok worden dan van een zegel voorzien. En die zegel willen ze graag terug zien bij herinslag...
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

catscit
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 29 mei, 2006 19:23

ik zou zelf eerst het chassis wisselen en dat langs de rdw brengen en dan de motor (en daarmee niet langs de rdw...)

A3
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door A3 » ma 29 mei, 2006 19:26

Dat je koets verzegeld wordt dat wist ik niet?

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » ma 29 mei, 2006 19:27

Tom Duckpower schreef:voor chassiswissel moet de eend officieel geschouwd worden. Oude en nieuwe chassis, koets en blok worden dan van een zegel voorzien. En die zegel willen ze graag terug zien bij herinslag...
Bij de mijne niet, die is van 1974. Bij latere modellen zit er een popnagelplaatje onder het kleurnummer, bij mij zit dat nog op de voorste chassisbalk. Ik denk idd dat het misschien slimmer is niet met de motor naar de RDW te gaan, als je zeker weet dat je je verzekering nooit hoefd aan te spreken........
MyAmi Spring Break

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jacobus_XIII » vr 5 jan, 2007 22:08

catscit schreef:ALs je een rolkooi wilt bouwen waarmee de achterbank gehandhaafd blijft dan krijg je toch een probleem om het stevig te maken in de eende koets.
Hoofd bestanddeel van een rolkooi is die beugel achter de voorstoelen, waar wil je die neer zetten dan?
En als je passagiers wilt meenemen, waar heb je dan een rolkooi voor nodig?
Misschien een hersenkronkel van mij hoor :oops: , maar waarom plaatsen een 2cv cross rolkooi de diagonaal (1) niet verder naar achteren?

Afbeelding

Dan maak je het chassis pas echt stug lijkt mij? Ik kan me voorstellen dat ze de boel extra stevig willen maken zodat bij een crash van achteren de bestuurder "veilig" zit, maar dan snap ik weer niet waarom ze geen extra balk (3) van de diagonale balk (1) naar de verticale balk (2) hebben gelast.

Ik wil in mijn 4 cilinder eend ook een rolkooi bouwen. Vandaar dat ik me een beetje aan het verdiepen ben in rolkooi-constructies.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » vr 5 jan, 2007 23:49

Hoi Jacobus,
op zich is dat niet zo'n gekke gedachte en zeker die balk 3 lijkt mij slim. De poten van een rolkooi worden niet helemaal naar achter (zeg maar tot de achter lichten) doorgetrokken omdat de achter poten niet zo stijf zijn. Tevens is het volgens mij zo dat de rolkooi volgens recente race regelgeving tussen de assen moet zitten en dan is tot de achterlichten gewoon te ver. Overigens betwijfel ik of ze daarom bij de cross de poten niet verder naar achteren plaatsen, maar dat geheel terzijde...

Ik heb ooit voor een stage aan rolkooi ontwerp gewerkt en heb daarvoor een samenvatting gemaakt van de regelgeving die ik toen in het boek van de MSA (engelse KNAF) kon vinden, als je wil kan ik wel eens kijken of ik je dit bestandje nog kan vinden en doorsturen. Ik heb trouwens ook een boek werk van de KNAF zelf van een aantal jaren oud, daarstaan ook zeker de richtlijnen in voor rolkooien.

Groetjes en succes met je project, Bart

catscit
Contacteer:

Bericht door catscit » za 6 jan, 2007 00:19

rolkooi buiten de assen lijkt me weinig nuttig, die pootjes zijn niet stevig genoeg om iets op te schroeven?

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jacobus_XIII » za 6 jan, 2007 08:57

@Bartje: Leesvoer is altijd welkom!

@Catscit: Die achterste poot zit toch net (+/-20cm) achter de achteras? Volgens mij zit deze vastgebout op de beugel van je benzinetank.

Maar welke krachten of "klap" moet die achterpoot opvangen? Ik kan me voorstellen dat bij een frontale botsing de kooi naar achteren gedrukt wordt. Door de achterste poot zal de kooi dan steviger zijn.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » za 6 jan, 2007 09:30

de rolkooi is voor veiligheid van de inzittende en niet (primair) te versterking van je dragenden delen. Dus, de kooi moet in het geval van het plaatje, de bestuurder berschermen. Als de rest van de auto dan de energie van de klap op kan vangen is dat alleen maar beter voor de bestuurder. Als de kooi dan ook nog een deel van die energie krijgt, is dat nadelig voor de inzittenden, lijkt mij. Dus, hoe meer koets werk er "buiten" de rolkooi zit, hoe beter de energie verdeeld wordt denk ik?

Het is bekend, bij mij igg uit persoonlijke ervaring, dat de achterste poten erg ver "opkrullen" bij een aanrijding van achteraf. Dit is onze redding geweest. Was het geheel stijver op de plek waar de auto de eend raakte, dan was de klap voor ons harder aangekomen dan nu het geval was.

Een vriend van mij heeft ook een rolkooi in zijn eend, en heeft dmv van racekuipen en 5 puntsgordel de zijdelings beweging van het hoofd zo veel mogelijk opgevangen. De stoelen zitten ook behoorlijk stevig, en daardoor gaat je hoofd niet alle kanten en kan je niet uit je stoel geslingerd worden. Dus, kun je met je hoofd niet de rolkooi raken.

Op zich, staat een rolkooi al langer op de "wishlist" hier, en ook is toen met behulp van voorbeelden nagedacht over het hoofd en de stalen balken langs je lichaam. Dit is dus redelijk eenvoudig op te lossen door het plaatsen van hele goede stoelen en 5 punts gordels, net als in de racerij. Dat ze in de racerij wel een helm op hebben, tja, hoe veiliger hoe beter.

Bij mij was de rolkooi meer bedoeld om de zijdelingse aanrijding minder heavy te maken (in geval van dan he, liefst natuurlijk helemaal niet). Dit omdat de koets van een eend niet veel zijdelingse kracht kan hebben. En ook omdat de passagiers direct naast de deur zitten. Dit in tegenstelling tot veel moderne auto's waar de deuren zijn voorzien van verstevigingen.

Ik ben ook wel voor dat leesvoer eigenlijk, ben erg benieuwd of mijn manier van redeneren juist is, en dat is leuk "controleren" met kennis van mensen die er voor geleerd hebben.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Plaats reactie