Punky's Motorrevisie

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 11 jun, 2006 19:01

als de zaak versleten is dan gaat het meteen heel hard en zie je een slot speling van meer als 1mm.
De speling die jij aangeeft is de speling van de zuigerveer in de groef.
Als je de nieuwe zuigerveer met de buitenkant in de groef zet dus als een 8 ahw waar bij 1 o de zuiger is en de andere o de zuigerveer, dan mag de speling boven en onder de zuigerveer maar heel weinig zijn, als de zuigerveer namelijk los in de groef zit gaat ie breken. Maar in dat geval had je ook gebroken veren uit de motor gehaald bij demontage.

1 zuigerveer meten in de cylinder is voldoende.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 11 jun, 2006 19:31

Volgens mij hebben we het over 2 soorten speling. De speling van de groef van de zuiger en de speling (kier) tussen de zuigerveeruiteinden in de cilinder.

Ik heb de nieuwe zuigerveer zoals je zei met de buitenkant in de groef van de zuiger gezet en deze geeft geen speling. Dus de zuigers lijken me nog goed.

Wanneer ik de zuigerveer los in de cilinder klem dan heb ik een kier tussen de 2 uiteinden van de zuigerveer van ongeveer 0,2mm. Weet jij hoeveel deze minimaal moet zijn? Ik neem aan dat hier wel iets van een kier tussen moet zitten, want bij warmte zal de veer uitzetten en moet hij ook een geringe speling hebben om dit te doen en niet vast te klemmen in de cilinder. Of zie ik dit verkeerd??? :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 11 jun, 2006 20:27

Hoeft geen speling in te zitten. dus .02 is goed. (cirkelvormige uitzetting, verschillende materialen etc etc, maakt verder niet uit).
Monteren die handel.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 11 jun, 2006 20:33

Ok, super bedankt.
Ga ik morgen de zuigers in de cilinders proberen te proppen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 11 jun, 2006 20:39

ruim olieen en let op de 120 graden
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 11 jun, 2006 21:15

Ga ik doen. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 12 jun, 2006 09:32

hoe belangrijk is die 120 graden regel????

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 12 jun, 2006 09:36

ligt eraan hoeveel olieverbruik je wilt hebben...
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 12 jun, 2006 13:21

Zo de nieuwe zuigerveren zitten er nu ook in. Zo meteen ff zo'n klem halen om het geheel weer in de cilinder te krijgen.

De zuigerverenset die ik had, had wel een andere olieschraapveer. Deze bestond uit 3 delen. 2 ringen en 1 ring in de vorm van een zeef. Dus het was ff uitzoeken hoe deze er het beste inging.

De eerste veer (chroom) was ook wel wat frutten, omdat deze een stuk stugger is als de tweede, maar ze zitten er nu alle 6 op. :lol:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 12 jun, 2006 13:29

Dit is dus die 120 graden regel:
Gerard Maas schreef:Ik zelf deed het altijd zo.De olieschraap (3 delen) lekker verdelen over de bovenste
helft dus 60ºnaar rechts en 60ºnaar links.De volgende veer weer 60º naar rechts
en de topveer 60º naar links.Dan zitten ze dus netjes 120º verdraaid.En alles op de
bovenste helft.
Dit is een citaat uit een oud topic. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » ma 12 jun, 2006 16:06

Kijk, weet ik meteen wat dat weer te betekenen heeft. Goeie tip!
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 12 jun, 2006 16:38

ooh dat ja, nou dat zal wel goedzitten bij mij want het olie verbruik is NUL

dus dat komt goed

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 19 jun, 2006 22:48

Afgelopen zaterdag gebruik mogen maken van de spuitcabine van Rusty, dus daar mooi al mijn blokplaatwerk en spuitwerk roestvrij kunnen maken. Dit meteen dezelfde avond gespoten in zijn nieuwe kleurtje. Had ff geen zin meer in dat saaie zwart. :lol:
Moet nog wel een 2de laag overheen, is nog niet geheel dekkend. Maar hier wat foto's voor het idee.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

P.S.: Misschien niet zo'n goed nieuws voor volgers, maar ik blijf tot na de meeting van dit seizoen nog ff met mijn oliestokertje rijden. Anders moet ik mijn nieuwe blok met zware belading en rapido in gaan rijden, lijkt me niet zo'n goed idee. Dit blok probeer ik in September dan erin te hangen, zodat hij tijdens de ritten in het najaar ingereden kan worden.
Dus de gasmaskers, mogen nog niet in de kast. :lol:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » di 20 jun, 2006 16:30

mooi hoor! 8)
alleen op dat spruitstuk brand er zo weer af!

ik had lak bestendig tot 850 C. volgens de bus! ja SUPERspul bla bla..
1 x goed gas geven en smelten die rommel!

maar plaatwerk wel mooi gedaan!! ben benieuwd als alle sin elkaar hangt ..
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » di 20 jun, 2006 16:48

Ziet er mooi fris uit dat blauw voor de koelbeplating

Ik heb de koelbeplating gewoon met ijzerverf geverft en dat houd prima. Misschien werkt hittebestendige lak juist niet omdat de koelbeplating niet veel warmer wordt als een 100 tot 150 graden celcius.

Groetjes Bart

Plaats reactie