Zekeringenkastje

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
Gesloten
Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Zekeringenkastje

Bericht door Frank Deusjevoo » di 13 jun, 2006 21:04

Ik ben vandaag langs de automaterialenhandel geweest en heb daar wat onderdeeltjes gekocht waaronder een zekeringenkastje.

Nu heb ik een aantal vragen:

- Alle toekomstige zekeringen die erin zitten hebben een vaste 12 volt aansluiting nodig. Nu wil ik dus niet elke keer weer een draad trekken vanaf de accu voor elk zekeringetje. Hoe kan ik dat mooi aansluiten?

- Wat voor zekering moet er tussen een reguliere radio en de accu, en wat bijvoorbeeld bij die sirenes die ik verkoop? Of is dit allemaal een standaard amperage?

- Is het handig om voor elke stroomverbruiker een aparte zekering aan te leggen? Ik heb in het zekeringenkastje ruimte voor 8 zekeringen, dit lijkt me in principe genoeg.

- Hoe kan ik de draden mooi aan de accu aansluiten? En wat voor draad is handig/mooi om te gebruiken voor de stroom?

Nou voor zover geen vragen meer...

Alvast bedankt!

Frank



Verder:
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Re: Zekeringenkastje

Bericht door CitRoel » wo 14 jun, 2006 13:39

Frank Deusjevoo schreef: - Alle toekomstige zekeringen die erin zitten hebben een vaste 12 volt aansluiting nodig. Nu wil ik dus niet elke keer weer een draad trekken vanaf de accu voor elk zekeringetje. Hoe kan ik dat mooi aansluiten?
Ik denk dat het mooiste is om één dikke draad vanaf de accu naar je zekering kastje te leggen en die daar pas splitsen.
Frank Deusjevoo schreef: - Wat voor zekering moet er tussen een reguliere radio en de accu, en wat bijvoorbeeld bij die sirenes die ik verkoop? Of is dit allemaal een standaard amperage?
Dat ligt eraan wat je eraan hangt, meestal is 10A genoeg voor een radio. Maar als je er ook nog versterkers en dat soort spul aan hangt heb je kans dat er misschien wel een 30 of 40A zekering tussen moet. Een compressor van een luchthoorn trekt best veel, ik zou daar een 20 of 25 A zekering tussen hangen.
Frank Deusjevoo schreef: - Is het handig om voor elke stroomverbruiker een aparte zekering aan te leggen? Ik heb in het zekeringenkastje ruimte voor 8 zekeringen, dit lijkt me in principe genoeg.

Nee, je kan kleine verbruikers ook wel samen aan één zekering hangen. Maar dingen zoals luchthoorns en versterkers die veel vragen zou ik wel apart doen.
Frank Deusjevoo schreef: - Hoe kan ik de draden mooi aan de accu aansluiten? En wat voor draad is handig/mooi om te gebruiken voor de stroom?

Met van die klem stekkertjes of schuifjes, je kan die zo aan het uiteinde van de draad vastklemmen. Maar mooi is niet het belngrijkste, storingsvrij is belangrijker. Netjes werken met draadjes voorkomt een hoop gez##k.

Succes!!
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Edwin
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 8 sep, 2004 15:29
Locatie: Heerenveen (Fryslân)
Contacteer:

Re: Zekeringenkastje

Bericht door Edwin » wo 14 jun, 2006 21:51

CitRoel schreef:
Frank Deusjevoo schreef: - Alle toekomstige zekeringen die erin zitten hebben een vaste 12 volt aansluiting nodig. Nu wil ik dus niet elke keer weer een draad trekken vanaf de accu voor elk zekeringetje. Hoe kan ik dat mooi aansluiten?
Ik denk dat het mooiste is om één dikke draad vanaf de accu naar je zekering kastje te leggen en die daar pas splitsen.
Idd gewoon een dikke draad (4mm) naar je zekeringenkastje trekken en vanaf daar opdelen. Die dikke draad moet je doen omdat hier alle spanning door heen loopt wat allemaal op je zekeringenkastje is aangesloten.
CitRoel schreef:
Frank Deusjevoo schreef: - Wat voor zekering moet er tussen een reguliere radio en de accu, en wat bijvoorbeeld bij die sirenes die ik verkoop? Of is dit allemaal een standaard amperage?
Dat ligt eraan wat je eraan hangt, meestal is 10A genoeg voor een radio. Maar als je er ook nog versterkers en dat soort spul aan hangt heb je kans dat er misschien wel een 30 of 40A zekering tussen moet. Een compressor van een luchthoorn trekt best veel, ik zou daar een 20 of 25 A zekering tussen hangen.
De 'toeters' die jij verkoopt zijn niet zo zwaar dat je daar een zekering van 20 a 25 A voor nodig hebt! Zelf zou ik er zo licht mogelijk indoen, iets van 10A. En als dat wel te weinig zou zijn, merk je dat vanzelf en plaats je een zwaardere :wink: .
Vermogen van die 'toeters' is 20W (P)
Spanning is 12V (U)
Ampère is dan I = P / U --> 20 / 12 = 1.6 A
CitRoel schreef:
Frank Deusjevoo schreef: - Is het handig om voor elke stroomverbruiker een aparte zekering aan te leggen? Ik heb in het zekeringenkastje ruimte voor 8 zekeringen, dit lijkt me in principe genoeg.

Nee, je kan kleine verbruikers ook wel samen aan één zekering hangen. Maar dingen zoals luchthoorns en versterkers die veel vragen zou ik wel apart doen.
Ik zou inderdaad radio en eventuele versterkers wel allemaal apart zekeren. Maar bij die 'toeters ' kun je best nog wel meer lichte dingen aansluiten.
CitRoel schreef:
Frank Deusjevoo schreef: - Hoe kan ik de draden mooi aan de accu aansluiten? En wat voor draad is handig/mooi om te gebruiken voor de stroom?

Met van die klem stekkertjes of schuifjes, je kan die zo aan het uiteinde van de draad vastklemmen. Maar mooi is niet het belngrijkste, storingsvrij is belangrijker. Netjes werken met draadjes voorkomt een hoop gez##k.
Ik zou gebruik gaan maken van 2 kleuren, dit houdt het namelijk duidelijk! Rood voor de + (plus) en Zwart voor de - (min). Hiervoor kun je bijvoorbeeld luidspreker kabel gebruiken wat bij de bouwmarkt verkrijgbaar is.

Veel succes :D
---Zwarte 2CV6 Club uit 1987---
Vanalles 2CV

Site Burton400

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » do 15 jun, 2006 08:59

Ik wist niet hoeveel Watt die toeters waren dus ik ging ervan uit dat ze zwaar waren. Maar inderdaad als ze zo ligt zijn ben ik het met je eens.
En die twee kleuren draden ging ik eigenlijk vanuit dat ik dat niet hoefde te zeggen, maar goede aanvulling is het wel.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » do 15 jun, 2006 18:45

en de stakkertjes altijd vastzetten met een speciale moment tang, bij conrad oid kosten die niet heel veel. met die tangen die de praxis verkoopt blijf je klooien.

groet

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » do 15 jun, 2006 18:52

Bedankt voor de informatie!

Ik ben nog aan het uitdenken hoe ik het mooi kan maken, maar ik ben zo al een heel eind op weg!

Nu nog op zoek naar een geisoleerd kunstoffen plaat waar alle kabels in komen en de zekeringen ed.. Ideeen? Eentje die afgesloten kan worden zodat dit ook niet zo snel problemen geeft! ;)

Die tang heb ik al ;) .. alleen wel van de gamma, maar werkt prima tot nu toe!

Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » do 15 jun, 2006 19:52

zo een moet je dus net hebben:
Afbeelding

maar zo een
Afbeelding

die vind je hier

groet

frank

Edwin
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 8 sep, 2004 15:29
Locatie: Heerenveen (Fryslân)
Contacteer:

Bericht door Edwin » do 15 jun, 2006 22:31

Een handige site om te berekenen wat voor kabel dikte je moet hebben is deze: http://home.debitel.net/user/norbert.hu ... /index.htm (is wel duits..)

Edwin
---Zwarte 2CV6 Club uit 1987---
Vanalles 2CV

Site Burton400

Edwin
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 8 sep, 2004 15:29
Locatie: Heerenveen (Fryslân)
Contacteer:

Bericht door Edwin » zo 18 jun, 2006 21:07

Frank Deusjevoo schreef:Bedankt voor de informatie!

Ik ben nog aan het uitdenken hoe ik het mooi kan maken, maar ik ben zo al een heel eind op weg!

Nu nog op zoek naar een geisoleerd kunstoffen plaat waar alle kabels in komen en de zekeringen ed.. Ideeen? Eentje die afgesloten kan worden zodat dit ook niet zo snel problemen geeft! ;)

Die tang heb ik al ;) .. alleen wel van de gamma, maar werkt prima tot nu toe!

Frank
Op de Burton paasshow dit jaar zag ik een Burton met een 'kistje' onder de motorkap waar hij alle elektronica inhad, volgens mij was het een soort van gereedschapskistje. Deze kon hij ook afsluiten.
Afbeelding
Neem anders een contact met hem op: http://www.markdejongh.nl/burton/ :wink:

Edwin
---Zwarte 2CV6 Club uit 1987---
Vanalles 2CV

Site Burton400

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 3 mei, 2006 20:11
Locatie: Delft

Bericht door Steffan » zo 18 jun, 2006 21:12

wordt dat niet warm in dat kistje? als je al die elektronica in een kleine afgesloten ruimte doet?
of zat er net als bij een computer een ventilator in.

Edwin
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 8 sep, 2004 15:29
Locatie: Heerenveen (Fryslân)
Contacteer:

Bericht door Edwin » zo 18 jun, 2006 21:19

Steffan schreef:wordt dat niet warm in dat kistje? als je al die elektronica in een kleine afgesloten ruimte doet?
of zat er net als bij een computer een ventilator in.
Zoveel warmte komt er toch niet vrij bij al die kabels lijkt mij, mocht dat wel zo zijn dan zou er iets niet goed zijn denk ik. Bij een 'gewone' auto zitten toch ook alle draden dicht bijelkaar achter een platic dashboard.
Het is mij iig niet opgevallen dat er een ventilator bij inzat...
---Zwarte 2CV6 Club uit 1987---
Vanalles 2CV

Site Burton400

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 3 mei, 2006 20:11
Locatie: Delft

Bericht door Steffan » zo 18 jun, 2006 21:25

das waar, bij een computer is et natuurlijk vooral de processor die zo heet wordt

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » zo 18 jun, 2006 21:41

Natuurlijk wordt dat niet warm! Er zitten geen verbruikers tussen, dus is er ook geen warmte-ontwikkeling!

Dat ziet er wel erg professioneel uit zeg dat kistje, maar ik wil het ook wel mooi doen, moet nog even zien hoe het mooiste/functioneelste is. Rustig uitdenken en rustig fabriceren. Nu nog erg druk met stagelopen (45 uur in de week :S) .. dus doordeweeks komt daar weinig van.

Verder ook een beetje aan het toeren met de eend, heerlijk genieten! ;)

Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » wo 5 jul, 2006 11:40

Om weer nieuw leven in dit topic te krijgen:

Ik meende dat Ramon ook iets met stroom had gemaakt, een mooie schakelaar oid tussen de verbruikers had gezet.

Dat wil ik ook, en daarna alles zekeren. Ik heb een zekeringenkastje gekocht, maar die ga ik niet gebruiken. Ik vind het originele zekeringenkastje van de 2cv wel mooi en ik denk dat ik er nog een van in ga bouwen!

Als je nog een kastje over hebt oid, laat het dan aub even weten!

Het mooiste is dat er een dikke kabel van de accu naar een verdeelstation gaat, daar wordt verdeeld onder kleinere kabeltjes en daarna allemaal apart gezekerd wordt. + en - gaat allemaal bekabeld, massa is niet altijd super weet ik nu.

Dus nog iemand ideeen suggesties?

Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

Gesloten