Afstellen ontsteking

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Afstellen ontsteking

Bericht door Delfosso » di 13 jun, 2006 19:23

Ben bezig mijn onsteking juist aftestellen.

Dus ventilator enzo gedemonteerd, boortje in gaatje in vliegwiel gezet. Doosje is ook open geschroevd, controlelampje aangesloten. Vervolgens moet ik het huisje wanneer ik de 2 bouten verwijderd naar links en recht kunnen kantelen totdat het lampje aanspringt. Echter is dit bij mij niet mogelijk, het huisje blijft muurvast zitten. Zit heel veel troep enzo omheen. Is dit een bekend probleem of ben ik nog iets vergeten??
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84

A3
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: di 14 okt, 2003 11:08
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door A3 » di 13 jun, 2006 20:21

2 boutjes naast het huisje moet je beetje losser zetten, en dan met een nylon hamertje of iets dergelijks tikken

Zit gewoon los, soms beetje vastgekoekt

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 13 jun, 2006 20:35

Misschien handig om alles sowieso ff te demonteren en schoon te maken. Kun je het straks ook makkelijker afstellen als alles weer soepel loopt. :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » di 13 jun, 2006 21:04

Mijn motorblok is daar een olie bende. Heb met de hamer het erafgeslagen was eerst te voorzichtig. Nu ff beetje alles schoonmaken de koelribben van de oliekoeler waren ook dichtgeslipt. Contactpunten blijken ver heen te zijn de bovenste is een kratertje ipv een puntje. Nu maar hopen als morgen de nieuwe erin zitten en nieuwe condensator dat het pingelen en nadieselen verholpen is.
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 13 jun, 2006 21:16

Is je keerring dat niet lek?

Anders zou je die ook kunnen vervangen. Wel een K. klusje.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » wo 14 jun, 2006 07:39

Als het huisje zo vast zit, is het geruime tijd niet gedemonteerd geweest. Dit betekend, dat de contactpunt geruime tijd niet zijn vervangen.
Waarom zou je dan de voorontsteking gaan afstellen ??????????
Zet er eerst even nieuwe punten in , maak het geheel schoon , stel de punten af en daarna de voorontsteking.

Daffy
Laatst gewijzigd door Daffy op vr 16 jun, 2006 07:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » wo 14 jun, 2006 07:50

Daffy schreef:Als het huisje zo vast zit, is het geruime tijd niet gedemonteerd geweest. Dit betekend, dat de contactpunt geruime tijd niet zijn vervangen.
Waarom zou je dan de voorontsteking gaan afstellen ??????????
Zet er eerst even nieuwe punten in , maak het geheel schoon , stel de punten af en daarna de voorontsteking.

Daffy
Ik ga er ook nieuwe inzetten. En daarna afstellen natuurlijk.
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » wo 14 jun, 2006 13:29

Zo dat is al even geleden dat die los geweest is. Ik ben benieuwd of de problemen opgelost zijn. Succes!
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 14 jun, 2006 13:43

Punky schreef:Is je keerring dat niet lek?

Anders zou je die ook kunnen vervangen. Wel een K. klusje.
als die keering lek is heb je een redelijk probleem als je dat namelijk wil oplossen moet er een nieuwe nokkenas in, het is namelijk een zo gehten labirint keering

maar als die daar een beetje lekt is niet heel erg toch, als je je punten maar schoonhoud en/of je 123 die zou ik afkitten op de naden met vloeibare pakking, anders loopt er olie in je 123 en dan gaat het ooit een keer mis, toen mijn eerste 123 er mee op hield kwam er een bakje olie uit gelopen!

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 14 jun, 2006 23:42

Ik had het over de krukaskeerring. Deze kan lekt eerder en olie kan zo ook richting je ontsteking lopen. Maar dat is makkelijk te zien als de ventilator eraf ligt.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » do 15 jun, 2006 22:38

Het is opzich allemaal gelukt voor een beginneling. De nieuwe contactpunten en condensator zitten erin. Contactpunten zijn netjes gesteld op 0,4mm en 2x gecontroleerd. Ook het ontstekingstijdstip is gecontroleerd met een controle lampje en boortje in gaatje van vliegwiel . Het lampje brand op het juiste moment

Dus alles weer gedemonteerd en starten en rijden. Nu eerste ritje was geen succes want de ventilator was er af gelopen dus draaide de dynamo niet en werd de motor warm. Dit was spoedig opgelost.

Opzich rijd de eend goed alleen het nadieselen is gebleven wel klinkt de motor wat anders dan voorheen.

Kan ik nog iets niet goed gedaan hebben waardoor het nadieselen nog niet weg is of zal het eerder aan verkoling van de cilinder liggen??
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » vr 16 jun, 2006 16:15

Welke benzine heb je getankt?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » vr 16 jun, 2006 17:25

CitRoel schreef:Welke benzine heb je getankt?
Altijd 98, Heb vandaag een langere proefrit gemaakt (naar mijn werk) De eend heeft wel meer vermogen maar dieselt dus nog steeds na bij stationair schud de auto af en toe ..... dat schudden deed de auto niet voordat ik de puntjes had vervangen

Of zou ik ook de kleppen moeten stellen?
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » vr 16 jun, 2006 17:28

Hmmm 98 moet goed zijn... kleppenstellen is altijd goed.
Wat voor 'n bougies heb je erin? Zouden deze de verkeerde waarde kunnen hebben? Ik noem maar iets, ik weet niet of het er aan zou kunnen liggen. Welke kleur hebben ze trouwens?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Ruben
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: do 1 jun, 2006 11:52
Locatie: Hoofddorp

Bericht door Ruben » vr 16 jun, 2006 22:08

Zo te lezen heeft je eendje een lange tijd geen onderhoud gehad :?

Als dat zo is zeker kleppen stellen en eigenlijk het hele onderhoudsplan doen 8) (nieuwe bougies, olie + filter, misschien nieuwe bougiekabels).
Carburateur schoonmaken?

Heb je met de puntjes ook de condensator vervangen?

Ben wel benieuwd wat het nu eigenlijk is :?:

Succes
Ruben
Nog zoekend naar een leuke rij eend.....

Plaats reactie