Oliespuiter bij oliefilter
-
- Gebruiker
- Berichten: 92
- Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 09:24
- Locatie: Grijpskerk
Oliespuiter bij oliefilter
Ola!
Afgelopen zondag reed ik weg bij vrienden van mij, en na ongeveer 1 kilometer gereden te hebben begon het oliedrukzenderlampje op te lichten. Tevens begon zich een geur van verbrande olie te verspreiden in de voiture.
Noodstopje enz.. ff checken --> olie weg, door een spuiter bij het oliefilter.
De oliedruk heeft de rubberen keerring tussen flens en oliefilter eruit gedrukt, en daarlangs zich van de olie ontdaan.
Kwalitatief Uitermate Teleurstellend, aangezien het blok slechts 8000 Km gelopen heeft na volledige revisie.
Na controle van het olieschema volgens Haynes, ben ik tot de volgende mogelijke oorzaken van het probleem gekomen.
1. Oliefilter kapot. ivm drukklep in oliefilter
2. Bypass klep kapot. (niet verwijderbaar / niet te controleren)
3. Overdrukventiel vast/kapot.
4. Zuigerve(e)r(en) kapot.
5. Een oliekanaal verstopt.
6. Olievulpijp kapot.
Na foutopsporing zijn de volgende mogelijkheden weg te strepen.
1. Oliefilter, heb ik vervangen, en drukklep getest met luchtdruk (is goed)
2. Bypass klep, uitgesloten? na demontage van flens en overdrukventiel luchtdruk gezet op de oliekanalen en geven geen weerstand, behalve op de aanvoer van de olie vanaf de oliepomp na (is logisch want oliepomp geeft weerstand)
3. Overdrukventiel, gedemonteerd, is gangbaar, en schoon.
4. Zuigerveren, uitgesloten? want motor aan de loop gehad met olievulpijp geopend, wanneer hand boven olievulpijp (+ 10cm) blaast ie (het membraam werkt dan nog niet) , Hand op olievulpijp, je voelt hem zuigen. dus geen overdruk in het carter.
5. Oliekanaal, alle bekende kanalen doorgeblazen met lucht. luchtdruk 6bar continue. maar lucht ontsnapte wel.
6. Olievulpijp, lijkt me stug want onderdruk in carter. zie punt 4.
Verder diagnostisch onderzoek:
Oliedruk meter aangesloten op plaats van oliedrukzender. Dit geeft bij stationair met minimum olie 1 Bar druk. bij 6000 rpm 3bar druk
Motor 15 minuten afgezet. Olie bijgevuld. opnieuw gecontroleerd, zelfde waarden. en geen problemen. (gesloten olievulpijp)
Hoe warmer de olie hoe lager de druk, (logisch, dunnere olie is moelijker op druk te houden) stationair 0.8bar. 6000rpm 2.9bar
Na 2 uur met uitgeschakelde motor. opnieuw getest, motor starten.. stationair 2 bar, gas erbij. druk richting 3bar en bij ongeveer 3.3bar PLOF wederom een spuiter bij het oliefilter.
rara politiepet, hoe kan dit?
Ik hoop dat jullie iemand mij hiermee kan helpen. want het zonnetje schijnt zo mooi. en volgende week vrijdag moet ik ermee naar kampen voor een trouwerij.
Merci voor het doorlezen van dit enorme epistel. en alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Klaas Jan Franssen
Afgelopen zondag reed ik weg bij vrienden van mij, en na ongeveer 1 kilometer gereden te hebben begon het oliedrukzenderlampje op te lichten. Tevens begon zich een geur van verbrande olie te verspreiden in de voiture.
Noodstopje enz.. ff checken --> olie weg, door een spuiter bij het oliefilter.
De oliedruk heeft de rubberen keerring tussen flens en oliefilter eruit gedrukt, en daarlangs zich van de olie ontdaan.
Kwalitatief Uitermate Teleurstellend, aangezien het blok slechts 8000 Km gelopen heeft na volledige revisie.
Na controle van het olieschema volgens Haynes, ben ik tot de volgende mogelijke oorzaken van het probleem gekomen.
1. Oliefilter kapot. ivm drukklep in oliefilter
2. Bypass klep kapot. (niet verwijderbaar / niet te controleren)
3. Overdrukventiel vast/kapot.
4. Zuigerve(e)r(en) kapot.
5. Een oliekanaal verstopt.
6. Olievulpijp kapot.
Na foutopsporing zijn de volgende mogelijkheden weg te strepen.
1. Oliefilter, heb ik vervangen, en drukklep getest met luchtdruk (is goed)
2. Bypass klep, uitgesloten? na demontage van flens en overdrukventiel luchtdruk gezet op de oliekanalen en geven geen weerstand, behalve op de aanvoer van de olie vanaf de oliepomp na (is logisch want oliepomp geeft weerstand)
3. Overdrukventiel, gedemonteerd, is gangbaar, en schoon.
4. Zuigerveren, uitgesloten? want motor aan de loop gehad met olievulpijp geopend, wanneer hand boven olievulpijp (+ 10cm) blaast ie (het membraam werkt dan nog niet) , Hand op olievulpijp, je voelt hem zuigen. dus geen overdruk in het carter.
5. Oliekanaal, alle bekende kanalen doorgeblazen met lucht. luchtdruk 6bar continue. maar lucht ontsnapte wel.
6. Olievulpijp, lijkt me stug want onderdruk in carter. zie punt 4.
Verder diagnostisch onderzoek:
Oliedruk meter aangesloten op plaats van oliedrukzender. Dit geeft bij stationair met minimum olie 1 Bar druk. bij 6000 rpm 3bar druk
Motor 15 minuten afgezet. Olie bijgevuld. opnieuw gecontroleerd, zelfde waarden. en geen problemen. (gesloten olievulpijp)
Hoe warmer de olie hoe lager de druk, (logisch, dunnere olie is moelijker op druk te houden) stationair 0.8bar. 6000rpm 2.9bar
Na 2 uur met uitgeschakelde motor. opnieuw getest, motor starten.. stationair 2 bar, gas erbij. druk richting 3bar en bij ongeveer 3.3bar PLOF wederom een spuiter bij het oliefilter.
rara politiepet, hoe kan dit?
Ik hoop dat jullie iemand mij hiermee kan helpen. want het zonnetje schijnt zo mooi. en volgende week vrijdag moet ik ermee naar kampen voor een trouwerij.
Merci voor het doorlezen van dit enorme epistel. en alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Klaas Jan Franssen
- Malle Babbe
- Moderator
- Berichten: 1323
- Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 23:57
- Locatie: Wormer
- Contacteer:
-
- Gebruiker
- Berichten: 92
- Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 09:24
- Locatie: Grijpskerk
Was het maar zo makkelijk, ik heb een nieuw filter gekocht om zowieso uit te sluiten dat het probleem in het filter zit.
Het rubber is verder mooi gaaf en de flens vertoont ook geen onregelmatigheden en of scheurtjes.
iig wel bedankt dat je meedenkt ik hoop dat ik er achter kom waar het aan ligt.
Malle Babbe ook jij bedankt voor de mentale hulp
Het rubber is verder mooi gaaf en de flens vertoont ook geen onregelmatigheden en of scheurtjes.
iig wel bedankt dat je meedenkt ik hoop dat ik er achter kom waar het aan ligt.
Malle Babbe ook jij bedankt voor de mentale hulp
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
zuigerveren is het probleem niet, onderdruk in het carter is er en heeft hier niks mee te maken.
Je hebt te hoge oliedruk door een verstopping NA het oliefilter.
Als je de klepdeksels eraf haal, staat daar dan flink olie in? is alles nat?
ALs je start met de klepdeksels eraf (of 1 eraf) zeikt het dan eruit?
Waarschijnlijk blijft de bypas klep hangen, waaschijnlijk doordat er vuil achter zit.
Ik heb even geen manual bij de hand maar waar zit de oliedruksensor in het circuit, ik dacht op het krukas olie deel. ? ik vind 3 bar maar laag eigenlijk. ik dacht dat het oliefilter NA de pomp en krukas komt en voor de oliekoeler en koppen?
Blok is gereviseerd, wat is er gedaan?
Je hebt te hoge oliedruk door een verstopping NA het oliefilter.
Als je de klepdeksels eraf haal, staat daar dan flink olie in? is alles nat?
ALs je start met de klepdeksels eraf (of 1 eraf) zeikt het dan eruit?
Waarschijnlijk blijft de bypas klep hangen, waaschijnlijk doordat er vuil achter zit.
Ik heb even geen manual bij de hand maar waar zit de oliedruksensor in het circuit, ik dacht op het krukas olie deel. ? ik vind 3 bar maar laag eigenlijk. ik dacht dat het oliefilter NA de pomp en krukas komt en voor de oliekoeler en koppen?
Blok is gereviseerd, wat is er gedaan?
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Gebruiker
- Berichten: 92
- Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 09:24
- Locatie: Grijpskerk
8000 km geleden is het blok volledig uitelkaar geweest.
Hierbij zijn echt alle onderdelen vervangen.
- nieuwe nokkenas (origineel)
- gereviseerde krukas (overmaatse lagers)
- nieuwe stoterstangeleiders en stoterstangen
- nieuwe cilinders en zuigers
- cilinderkoppen gereviseerd bij proffesioneel bedrijf (ESA MARUM)
- Carterhelften van binnen en buiten gereinigd
- nieuwe oliekoeler
- nieuwe olieleiding naar cilinderkoppen
(ja dit heeft een lieve duit gekost)
Alles in het blok is dus nieuw of zo goed als nieuw. Onderdelen gekocht bij Le Patron Ophemert.
De methode die jij aandraagt voor wat betreft de kleppendeksels lijkt mij een goede en zal ik morgen meteen proberen. Verder zat ik ook te denken aan de bypass valve maar weet ik niet waar ik luchtdruk op kan zetten om deze schoon te maken.
De oliedruksensor zit inderdaad behoorlijk aan het eind van het oliecircuit
Ik denk dat ik stukje bij beetje het circuit moet afgaan om zo te achterhalen waar hij evt verstopt zit.
Ik hoop zo dat ik dit voor vrijdag gereed krijg...
Hierbij zijn echt alle onderdelen vervangen.
- nieuwe nokkenas (origineel)
- gereviseerde krukas (overmaatse lagers)
- nieuwe stoterstangeleiders en stoterstangen
- nieuwe cilinders en zuigers
- cilinderkoppen gereviseerd bij proffesioneel bedrijf (ESA MARUM)
- Carterhelften van binnen en buiten gereinigd
- nieuwe oliekoeler
- nieuwe olieleiding naar cilinderkoppen
(ja dit heeft een lieve duit gekost)
Alles in het blok is dus nieuw of zo goed als nieuw. Onderdelen gekocht bij Le Patron Ophemert.
De methode die jij aandraagt voor wat betreft de kleppendeksels lijkt mij een goede en zal ik morgen meteen proberen. Verder zat ik ook te denken aan de bypass valve maar weet ik niet waar ik luchtdruk op kan zetten om deze schoon te maken.
De oliedruksensor zit inderdaad behoorlijk aan het eind van het oliecircuit
Ik denk dat ik stukje bij beetje het circuit moet afgaan om zo te achterhalen waar hij evt verstopt zit.
Ik hoop zo dat ik dit voor vrijdag gereed krijg...
Hoi Klaas-Jan,
Ik weet zo snel niet waar het aan kan liggen, maar 3 bar oliedruk is volgens mij echte te laag. Ik heb in het verleden met Burtons gereden daar monteren ze het oliedruk sensor ook op de plaats waar normaal de standaard oliedruk schakelaar zit. En bij flink veel toeren ging de olie druk naar 8 bar.
Succes en groetjes, Bart
Ik weet zo snel niet waar het aan kan liggen, maar 3 bar oliedruk is volgens mij echte te laag. Ik heb in het verleden met Burtons gereden daar monteren ze het oliedruk sensor ook op de plaats waar normaal de standaard oliedruk schakelaar zit. En bij flink veel toeren ging de olie druk naar 8 bar.
Succes en groetjes, Bart
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
bij 8 bar gaat er ook iets niet goed maar ik geloof dat de bypass klep opengaat bij 5 bar oid.
5 bar moet je kunnen zien bij een koude motor naar mijn idee.
maar staat allemaal in het werplaatshandboek
5 bar moet je kunnen zien bij een koude motor naar mijn idee.
maar staat allemaal in het werplaatshandboek
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Gebruiker
- Berichten: 92
- Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 09:24
- Locatie: Grijpskerk
Inderdaadcatscit schreef:
maar staat allemaal in het werplaatshandboek
Het probleem is dan ook niet dat ik niet weet welke druk er in het blok moet heersen maar dat er ergens iets in het blok zit waardoor mijn druk niet hoog genoeg komt bij mijn oliedrukzender.
Daarentegen is de druk ter plaatse van het oliefilter ruim te hoog
Morgen zal ik de ideeen van catscit uitvoeren en verder heb ik vandaag nog een idee gekregen nl:
Achter in het blok zit nog een imbusbout waarmee je toegang krijgt tot een oliekanaal die zal ik ook nog eens proberen door te spuiten met lucht alleen moet je dan wel eerst het blok voor de versnellingsbak weghalen.
-
- Gebruiker
- Berichten: 92
- Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 09:24
- Locatie: Grijpskerk
ik heb de kleppendeksels gecontroleerd en zijn zoals verwacht gewoon nat van de olie en ook als ik start geeft dit een lekkere hoeveelheid olie die eruit zeikt.
Zal eerst nog eventjes verder proberen met wat allerhande kleine dingetjes want ik heb nog geen zin om het blok er voor weg te halen.
Iemand verder nog ideeen?
Zal eerst nog eventjes verder proberen met wat allerhande kleine dingetjes want ik heb nog geen zin om het blok er voor weg te halen.
Iemand verder nog ideeen?
-
- Gebruiker
- Berichten: 92
- Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 09:24
- Locatie: Grijpskerk
gisteren dacht ik het probleem te hebben gevonden, het oliefilter was scheef.
Na een nieuwe flens en een nieuw oliefilter te hebben gemonteerd leek alles goed te zijn.
vanochtend opnieuw geprobeert en ook deze gaf een spuiter. en wederom oliefilter scheef.
Nu de oliekoeler gedemonteerd om te controleren of daar ergens iets vastzit. Oliekoeler is mooi schoon en niet verstopt. het afvoerkanaal van de oliekoeler ook niet
Het toevoerkanaal geeft wel tegendruk maar zodra ik de krukas verdraai komt hij op een bepaalde stand waarbij de druk wel wegloopt.
Dit kan volgens mij heel goed kloppen in verband met het lager.
Momenteel alles dus gecontroleerd wat er maar te controleren valt.
waar kan toch het probleem zitten dat ervoor zorgt dat als de oliedruk bij de drukzender 3 bar is het rubber eruit vliegt bij het olifilter?
Ik vermoed dat daar de druk vele malen hoger is dan die 3 bar omdat hij zelfs het oliefilter krom duwt...
Weet iemand overigens een goede manier om de "non removable" bypassvalve te controleren op goede werking?
En weet iemand bij welke druk het overdrukventiel opent?
De 6 bar bij 6000rpm is dat gemeten bij de oliedrukzender of bij het oliefilter?
Graag hulp, hier kom ik toch echt niet meer uit....
Na een nieuwe flens en een nieuw oliefilter te hebben gemonteerd leek alles goed te zijn.
vanochtend opnieuw geprobeert en ook deze gaf een spuiter. en wederom oliefilter scheef.
Nu de oliekoeler gedemonteerd om te controleren of daar ergens iets vastzit. Oliekoeler is mooi schoon en niet verstopt. het afvoerkanaal van de oliekoeler ook niet
Het toevoerkanaal geeft wel tegendruk maar zodra ik de krukas verdraai komt hij op een bepaalde stand waarbij de druk wel wegloopt.
Dit kan volgens mij heel goed kloppen in verband met het lager.
Momenteel alles dus gecontroleerd wat er maar te controleren valt.
waar kan toch het probleem zitten dat ervoor zorgt dat als de oliedruk bij de drukzender 3 bar is het rubber eruit vliegt bij het olifilter?
Ik vermoed dat daar de druk vele malen hoger is dan die 3 bar omdat hij zelfs het oliefilter krom duwt...
Weet iemand overigens een goede manier om de "non removable" bypassvalve te controleren op goede werking?
En weet iemand bij welke druk het overdrukventiel opent?
De 6 bar bij 6000rpm is dat gemeten bij de oliedrukzender of bij het oliefilter?
Graag hulp, hier kom ik toch echt niet meer uit....
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Ik zou het ook niet weten, maar misschien is het raadzaam om voor dit soort dingen naar een garage te gaan [je hebt m toch immers snel weer nodig?] Ik geloof dat eend-it-something in groningen zit, dat is wel in de buurt hoop ik? hun site is geloof ik www.2cv-onderdelen.nl
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- Gebruiker
- Berichten: 92
- Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 09:24
- Locatie: Grijpskerk
ben ik bekend mee, ook goede ervaringen met de garage. Maar ook daar heb ik reeds het probleem uitgelegd en daar was ook zo 123 geen oplossing bedacht
Laatst gewijzigd door Klaas Jan Franssen op vr 7 jul, 2006 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Gebruiker
- Berichten: 92
- Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 09:24
- Locatie: Grijpskerk
dat zou zeker geen probleem zijn geweest maar is mij eigenlijk mijn eer te na!!
Nu is het zo dat de eend mijn tweede auto is en ik er niet afhankelijk van ben om mij te verplaatsen.
Wel was het bijna zo geweest dat hij morgen als trouwauto had moeten fungeren en dan had ik ook zeker een ander blok erin gelepeld!
Nu is het zo dat de eend mijn tweede auto is en ik er niet afhankelijk van ben om mij te verplaatsen.
Wel was het bijna zo geweest dat hij morgen als trouwauto had moeten fungeren en dan had ik ook zeker een ander blok erin gelepeld!