Alleen startmotorrelais vervangen?

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Alleen startmotorrelais vervangen?

Bericht door pcrodent » do 22 jun, 2006 13:15

Nóg geen startprobleem maar voor het echt zover is:

Is het mogelijk om alleen het startrelais van de startmotor te vervangen, of moet er gelijk een hele nieuwe/andere startmotor in?

Ben er namelijk vrij zeker van dat mijn startrelais de strijd aan het staken is...
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 28 jun, 2006 09:22

Je kan het startrelais alleen vervangen,maar of dan het probleem echt
opgelost is blijft een twijfel,omdat het de borstels of het anker ook kunnen
zijn.Ik zou liever voor een andere startmotor gaan.

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » wo 28 jun, 2006 09:24

Bedankt voor je antwoord. Maar we hebben nog 3 startmotoren liggen die het niet meer doen. Als we van 2 van die eentje zouden kunnen maken zou dat weer een nieuwe startmotor (à een eurootje of 100 :( ) besparen... Vandaar. Als het niet werkt kan ik altijd nog op zoek gaan naar een andere.
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » wo 28 jun, 2006 18:25

Kan je 'm niet laten reviseren?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » wo 28 jun, 2006 18:55

Laten? :P
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » wo 28 jun, 2006 18:57

CitRoel schreef:Kan je 'm niet reviseren?
:wink:
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » za 8 jul, 2006 09:22

Nou, de startmotor verklaar ik bij deze officieel voor overleden. Gisteren moest ik het eendje aanduwen dus dat wordt knutselen.... Ik zal hier wel posten hoe het vordert allemaal.
Huidige voortgang: geen :P (startmotoren nog niet in huis)
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » zo 9 jul, 2006 12:10

Gisteren uren bezig geweest met het loshalen van die *&^#% startmotor. Een van de boutjes zat vast en was druk bezig rond te worden ipv zeshoekig. Met behulp van een geleende pijpsleutel (en een hoop verbale intimidatie) heb ik uiteindelijk van het boutje gewonnen.

Vanochtend meteen begonnen met knutselen :cool: en heb een hoop geleerd... Helaas heb ik de "ruil" motoren nog niet hier dus het repareren moet nog even wachten :( Maar toch: het zijn niet de borstels. Sterker nog: tot vandaag wist ik niet eens hoe die eruit zien (ik had een rond zwart borstelig ding verwacht :D maar toen ik bezig was de functie van de dingetjes in de startmotor te ontrafelen kwam ik erachter dat ze er ietsje anders uitzien :D). Maar de borstels zijn dus duidelijk nog goed; het relais is nog steeds de hoofdverdachte.... En gelukkig niet zo moeilijk te vervangen heb ik ontdekt! Dus dat ga ik proberen zodra ik er een binnen heb.

Gerard (of iemand anders...): wat is het anker precies? (ik heb een Valeo trouwens, als het wat uitmaakt). De dingen die ik zag zonder de zwarte cylinder open te hoeven maken zagen er overigens onbeschadigd uit (mocht het een van die dingetjes zijn). Fascinerend hefboomsysteem trouwens, liep me al een tijdje af te vragen hoe dat kleine tandwieltje zich in en uit de starterkrans (toch?) beweegt.
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » zo 9 jul, 2006 14:49

Het anker is het draaiende deel van de startmotor,door via de koolborstel
er een stroom door te voeren zal door de verdraaing van de wikkeling het
anker in het magnetisch veld gaan draaien.Dus zonder relais moet je als
je stroom op de draad die de startmotor in gaat de motor laten draaien
Het tandwiel zal dan dus niet naar huiten komen,maar je weet dan wel of
de motor zelf goed is.

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » zo 9 jul, 2006 22:25

OK dankje voor je antwoord.

Heb ook nog foto's gemaakt vandaag. In chronologische volgorde (ze waren bedoeld om me weer te helpen bij het in elkaar zetten, maar misschien vindt iemand het interessant om zonder zwarte handen te krijgen de binnenkant van z'n startmotor eens te zien):

Gemonteerd en wel (ging me om welk draadje moet waar):
Afbeelding
Afbeelding

Moertje 13 los om kabeltje van relais naar motor los te halen:
Afbeelding
Afbeelding

Kapje eraf:
Afbeelding

Nog een kapje eraf (als je goed kijkt zie je het ingenieuze hefboomsysteem):
Afbeelding
Afbeelding

Het bevrijden van de koolborstels:
Afbeelding
Afbeelding

Een C-ring waarvan het weghalen me niets hielp :D (relais en hefboomding zijn er nu af)
Afbeelding
Afbeelding
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » zo 9 jul, 2006 22:37

Ah! Nu weet ik ook weer hoe een startmotor eruit ziet ;)..

En die koolborstels zijn dus die grijze plaatjes?

Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 10 jul, 2006 07:16

Dan zie je nu dus ook dat de startmotor zonder relais kan draaien,zodat je
weet dat binnen alles in orde is.

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » ma 10 jul, 2006 10:23

Koolborstels zijn die metalen trapezium-achtige dingen met die dikke stukken koperdraad eruit :)
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

Ruben
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: do 1 jun, 2006 11:52
Locatie: Hoofddorp

Bericht door Ruben » ma 10 jul, 2006 20:37

pcrodent schreef:Koolborstels zijn die metalen trapezium-achtige dingen met die dikke stukken koperdraad eruit :)
Alleen zijn ze gemaakt van kool(stof), ook wel bekend als grafiet.

Ruben
Nog zoekend naar een leuke rij eend.....

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » ma 10 jul, 2006 21:21

Ruben schreef:
pcrodent schreef:Koolborstels zijn die metalen trapezium-achtige dingen met die dikke stukken koperdraad eruit :)
Alleen zijn ze gemaakt van kool(stof), ook wel bekend als grafiet.

Ruben
:P Maar ze zien er metalig uit, dat bedoelde ik.
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

Plaats reactie