Rijden met half geopend dak
Rijden met half geopend dak
Net als de Dyane waarmee ik in de jaren '70 reed, is mijn huidige 2cv 6 een binnensluiter.
Toen ik voor het eerst half open ging rijden, bleek het dak vanaf 60-70 km/u enorm te gaan klapperen... iets wat ik met mijn Dyane nooit had gehad. Het enige verschil qua dakconstructie lijkt te zijn dat het dak van de Dyane boven beide B-stijlen met een drukknop aan de koets was bevestigd, terwijl bij de 2cv een plaatje met een gleuf erin, over een aan de daklijst gelast plaatje schuift.
Een en ander brengt echter mee dat in half open stand, de elastieken in de dakrand niet meer onder spanning staan, waardoor de achterste helft van het dak slap hangt en de wind er vrij spel in krijgt.
Hoe los je dit op, misschien m.b.v. drukknoppen zoals bij de Dyane... maar waar vind je die? Of weet iemand daar een andere oplossing voor?
Toen ik voor het eerst half open ging rijden, bleek het dak vanaf 60-70 km/u enorm te gaan klapperen... iets wat ik met mijn Dyane nooit had gehad. Het enige verschil qua dakconstructie lijkt te zijn dat het dak van de Dyane boven beide B-stijlen met een drukknop aan de koets was bevestigd, terwijl bij de 2cv een plaatje met een gleuf erin, over een aan de daklijst gelast plaatje schuift.
Een en ander brengt echter mee dat in half open stand, de elastieken in de dakrand niet meer onder spanning staan, waardoor de achterste helft van het dak slap hangt en de wind er vrij spel in krijgt.
Hoe los je dit op, misschien m.b.v. drukknoppen zoals bij de Dyane... maar waar vind je die? Of weet iemand daar een andere oplossing voor?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
het half openen van het dak van een eend zou ik afraden bij snelheden boven de 80.
Als je een zonneklep hebt dan kan het wel, die voert de wind dan net boven je geopende dakje uit.
Bij een eend is het dak, als het half open is, hoger dan de voorruit, dus vang je veel wind, bij een dyane, die recht is van voor naar achter, heb je dat niet. Niet alleen kan je je dak zo scheuren, maar ik heb al eens meegemaakt dat bij iemand zijn achterruit er zo uit ging, eerst heel, en toen ie op straat kwam wassie stuk, lol.
zo'n zonneklep, er is niet eenvoudig aan te komen, zoek ff op hier op het forum, met de zoeken knop bovenin het menu.
Half open gebruik ik wel eens als het net wel, net niet lekker weer is, en ik rustig aan het cruisen ben in de bebouwde kom ofzo, verder eigenlijk nooit.
Greatnix Spookeend
Als je een zonneklep hebt dan kan het wel, die voert de wind dan net boven je geopende dakje uit.
Bij een eend is het dak, als het half open is, hoger dan de voorruit, dus vang je veel wind, bij een dyane, die recht is van voor naar achter, heb je dat niet. Niet alleen kan je je dak zo scheuren, maar ik heb al eens meegemaakt dat bij iemand zijn achterruit er zo uit ging, eerst heel, en toen ie op straat kwam wassie stuk, lol.
zo'n zonneklep, er is niet eenvoudig aan te komen, zoek ff op hier op het forum, met de zoeken knop bovenin het menu.
Half open gebruik ik wel eens als het net wel, net niet lekker weer is, en ik rustig aan het cruisen ben in de bebouwde kom ofzo, verder eigenlijk nooit.
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
hier ff een linkje www.2cv.nl/interactief/forum/viewtopic.php?t=3853Spookeend schreef:
zo'n zonneklep, er is niet eenvoudig aan te komen, zoek ff op hier op het forum, met de zoeken knop bovenin het menu.
Greatnix Spookeend
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet
Bedankt voor de plausibele uitleg!Spookeend schreef:Bij een eend is het dak, als het half open is, hoger dan de voorruit, dus vang je veel wind, bij een dyane, die recht is van voor naar achter, heb je dat niet. ..
Nu heb ik vóór de Dyane nog een tweedehandse 2cv van 1959 gehad, een buitensluiter dus: zo'n dakje dat je ook voor de half open stand moest oprollen. Het half opgerolde dak werd dan m.b.v. elastieken die in de voorste daklijst ingewerkt zaten, aan haken boven de b-stijlen bevestigd.
Van dakgeklapper had ik toen eigenlijk ook geen last (maar misschien lag dat wel aan de lagere topsnelheid?).
- Prinses van Bilturg
- Gebruiker
- Berichten: 94
- Lid geworden op: zo 9 jul, 2006 20:02
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar! Leg eens uit!
Ander vraagje over de daken. Ik rijd met mijn dakje open lekker als ik 80 rijd, maar ik ben nog niet boven de 90 gegaan met mijn dakje open. Nu vraag ik me af wat lekkerder is als je harder dan 90 rijdt; dakje open, dakje dicht, dakje half open.
Ik rijd overigens meestal met mijn dakje half open, nu heb ik een Dyane, dus met rechte bovenkant. Toch vraag ik me af of dat wel goed is voor mijn dakje als ik harder dan 80 rijd. Het is volgens mij nog een erg nieuw dakje en ik wil het graag in deze goede staat houden.
groetjes,
de Prinses van Bilturg
Ander vraagje over de daken. Ik rijd met mijn dakje open lekker als ik 80 rijd, maar ik ben nog niet boven de 90 gegaan met mijn dakje open. Nu vraag ik me af wat lekkerder is als je harder dan 90 rijdt; dakje open, dakje dicht, dakje half open.
Ik rijd overigens meestal met mijn dakje half open, nu heb ik een Dyane, dus met rechte bovenkant. Toch vraag ik me af of dat wel goed is voor mijn dakje als ik harder dan 80 rijd. Het is volgens mij nog een erg nieuw dakje en ik wil het graag in deze goede staat houden.
groetjes,
de Prinses van Bilturg
De Prinses van Bilturg heeft een prachtige mintgroene koets!
als het een aardig nieuw dakje is zou ik er geen probleem in zien om niet harder als 80 te rijden. een oud dakje kan al versleten zijn. op plekken waar twee lagen op elkaar zitten kan het gaan loskomen etc. daardoor is harder als 80 met zo'n oud dakje niet aan te raden(ik begin het nu namelijk zelf ook te merken dat het los gaat laten) nieuwe dakjes zijn nog vers en lekker strak gelijmd ik denk dat die wel wat kunnen hebben.
C'est une bonne voiture
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
't is heel gemakkelijk zelf te merken hoor! Bijv. je rijd op een eenbaansweg en je komt een vrachtwagen tegen. Jij gaat 100, de vrachtwagen 81 dus is een snelheidsverschil van 181km/h. Ik heb wel n paar keer gehad dat het dakje dan een heel eind omhoogklappert aan de zijkant, en ik ben dan altijd als de dood dat 't ding eraf waait. Máár als je het dakje helemaal oprolt heb ik nooit ergens last van. Dat klopt ook wel, want er is veel minder "kier" aan de zijkant waar de wind onder kan komen dan wanneer je het dicht hebt.Punky schreef:En waarop is deze waarheid gebasseerd?thomaaas schreef:Als je het dakje helemaal oprolt kun je harder dan wanneer je het dichtdoet hoor!!! Echt waar!!!
Ik zal 't zodra ik m'n eend af heb wel eens bekijken, dan hoop k hard genoeg te kunnen om 't uit te testen.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
- Prinses van Bilturg
- Gebruiker
- Berichten: 94
- Lid geworden op: zo 9 jul, 2006 20:02
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Maar Thomaaas, geldt dat dan niet voornamelijk voor oudere dakjes? Mijn dakje staat superstrak, tis net een gabbertje! Die flappert wel wat als er een vrachtwagen voorbij sjeest, maar dat was het dan ook wel.
Maaruhm, jullie rijden dus gewoon 100 en harder met je dak open? Ik ga het ook maar eens proberen, maar dan doe ik het helemaal open en niet half. Ik ben benieuwd of ik mijn radiootje dan nog hoor...
Groetjes,
de Prinses van Bilturg
Maaruhm, jullie rijden dus gewoon 100 en harder met je dak open? Ik ga het ook maar eens proberen, maar dan doe ik het helemaal open en niet half. Ik ben benieuwd of ik mijn radiootje dan nog hoor...
Groetjes,
de Prinses van Bilturg
De Prinses van Bilturg heeft een prachtige mintgroene koets!