minder toeren stationair door olievulpijp slang

Plaats reactie
Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

minder toeren stationair door olievulpijp slang

Bericht door Robbert. » di 18 jul, 2006 18:42

Ik heb sinds een paar weken het probleem dat mn motor stationair veel trager loopt dan normaal. Wanneer ik de slang die de olievulpijp verbind met het luchtfilterhuis lostrek bij de luchtfilter, gaat ie naar een paar tellen weer normaal lopen. Doe ik de slang er weer op dan gaat ie weer ontzettend traag lopen. Het viel me op dat er door de slang een hete oliedamp kwam en dat er niet alleen lucht geblazen of gezogen werd, maar een soort van trillende combinatie. Misschien hoort dit zo, maar kan iemand mij uitleggen waardoor deze oliewalm komt? en is dit erg slecht voor de motor wanneer ik gewoon rijd? Wat kan ik er aan doen.
Is misschien de klep in de vulpijp kapot?

Bovendien snap ik de functie ook niet van deze slang, misschien een stomme vraag maar wat is het nut van een verbinding tussen luchtfilter en olieklep?
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » di 18 jul, 2006 19:09

Die slang is voor de carterontluchting. Het is normaal dat hier wat oliedamp uitkomt. Een oliebad moet het echter onder in het luchtfilter niet worden. Maar iets vettig is normaal.
Deze dampen mogen vanwege milieu-eisen niet in de openlucht komen en daarom heeft Citroen ze gekoppeld aan het luchtfilter. Zo worden ze door de motor verbrand en komen ze dan pas in de buitenlucht. Dit is de goedkoopste manier om van deze gassen af te komen.

Aangezien er voor een goede verbranding veel zuurstof nodig is en deze het meeste zit in koele lucht, heeft deze carterontluchting dus een nadelig effect. Als is dit minimaal.

Ik denk dat je in jouw geval eerder iets aan de afstelling moet doen van de carb of moet kijken of je luchtfilter(spons) niet te veel vuil/vet is.

Over de werking van de vulpijp is al veel geschreven op dit forum, dus raad ik je aan de zoekfunctie eens te gebruiken.

Suc6.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » di 18 jul, 2006 20:41

Je (schuim) luchtfilter moet zelfs vet zijn, maar niet vuil.
Een nieuw filter moet met olie geïmpregneerd worden, anders werkt het niet goed.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie