Olie

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » za 29 jul, 2006 14:07

OnsEendje2 schreef:
thomaaas schreef:syntetisch of semi synthetisch? en multigrade of monograde.
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah dacht ik het net te snappen.... :?
puur synthetisch is geloof ik niet zo goed als ik alles zo doorlees, maar is er dan ook naast semi synthetisch, puur mineraal? En wat is multigrade of monograde nuweer?
HELP!
monograde is alleen w4o bijvoorbeeld en multi is dan b.v 15w40 correct me iff i'm wrong maar volgens mij had je vroeger alleen monograde , je had dan zomer en winter olie.

de getallen geven de dikte van de olie aan als ik het goed heb maar ik weet niet of 15 nu dik is en 40 dun of andersom
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » za 29 jul, 2006 14:13

over de getallen x en y (xWy) staat hier
http://www.cats-citroen.net/eendmeel/vr ... .html#olie

en hier wordt alles uitgelegd:
http://www.chris-longhurst.com/carbible ... bible.html

Maar er wordt ook gewaarschuwd voor mixen, maar dan hebben ze het niet over bijvullen...

Het gaat ookmaak over max een half litertje (hij staat nu net onderaan de peilstok), dus veel maakt het niet uit als ik 15W50 semi-synthetisch neem... denk ik :?
Laatst gewijzigd door OnsEendje2 op za 29 jul, 2006 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » za 29 jul, 2006 14:14

@ thomaas
een zelf sleutelen boekje uit 1970 geeft voor de 4 SAE 20 w 40 op, maar gezien de discussie omtrent olie zeg ik er duidelijk bij dat dit uit het boekje komt
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » za 29 jul, 2006 14:25

:idea: @ onseendje2

Bel gewoon ff met S.A te W :wink:
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » za 29 jul, 2006 15:24

Ja en het garage handboek van een kennis van mij zegt 15W40 maar omtrent de discussie hier geloof ik eigenlijk meer in 20W50 of 15W50. Ik weet iig dat het mineraal moet zijn want anders dan lost het vuil erin op en komt dat overal in de oliekanalen terecht. In het boekje "how to restore a citroen 2cv" staat weer dat je SAE 30 moet nemen....

Ik flikker er wel boter in ofzo, dan weet ik tenminste zeker dat ik hetverkeerde heb
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » za 29 jul, 2006 16:47

wordt idd wel ingewikkeld; synthetisch is beter, maar dat durf ik nu er ook niet meer in te gooien. motortje is hard toe aan olie verversing maar heeft volgens mij nooit wat fatsoenlijks binnen gekregen (had nog geen tijd om dat te doen :oops: ).
dus dan maar 15w50...
of hoe kun je het beste je blok 'schoon'spoelen?
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » za 29 jul, 2006 17:02

bartje2212 schreef:of hoe kun je het beste je blok 'schoon'spoelen?
Door vaak (elke 7500 km) je olie te vervangen. De kwaliteit van de olie maakt niet zo gek veel uit, de dikter moet inderdaad wel .w50 zijn. Er is niets zo belangrijk voor een auto als verse olie.
La vie est belle.

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » za 29 jul, 2006 17:15

omdat het zo hard nodig is, ben ik van plan om eerst alle olie af te tappen en uit laten lekken, daarna nieuwe erin doen, ff mee rijden/motor laten lopen en dan nog eens aftappen en weer nieuwe olie erin doen. Maarnu: eerste keer verversen ook meteen het filter vernieuwen of dit pas bij tweede keer doen? of twee filters gebruiken? (beetje zonde?)
(Aangzien ik toch een kan van 5 liter ga halen wil ik het igg zo goed ogelijk doen.)
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » zo 30 jul, 2006 14:15

Eerst je auto ff warm laten lopen, maar niet heet. Dan neemt die alle olie mee. Op hetmoment dat je alle olie eruit hebt gewoon het filter verversen. Het heeft geen zin om een half uur later de olie dan opnieuw te verversen, ik zou daar een kleine 500 tot 1000 km mee wachten dan, want olie heeft de tijd nodig om het geheel schoon te spoelen zeg maar.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » zo 30 jul, 2006 16:52

Jeroen-citroen schreef::idea: @ onseendje2
Bel gewoon ff met S.A te W :wink:
Heb G.M. gebeld (bedankt voor alle info!), maar later ook B. te B. toch aan de lijn gehad. Het ging me erom dat ik niet wist wat er in zat en geen verschillende diktes wilde mengen. (wordt ook afgeraden)
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » zo 6 aug, 2006 22:20

Ik zie iedereen maar praten over bijvullen en oliefilters ed..
De enigste goede manier van olieverversen is (elke 5000 km):
-Olie uit het blok laten lopen
-Altijd nieuw oliefilter monteren!!! (het vuil blijft vooral in het filter zitten, als je het filter niet vervangt heeft olieverversen ook geen zin. Het vuil mengt zich weer met de nieuwe olie)
-Ongeveer 2 liter olie in het motortje gieten
-Controleer op de peilstok of het niveau zo rond het minimum staat of daarboven. Het mag niet boven maximum staan.
-Motor starten en na 10 seconden weer afzetten (dit zorgt voor olie in het filter en daardoor een juist olieniveau op de peilstok)
-Olieniveau peilen en bijvullen tot maximum
Zie daar een oliewissel uitgevoerd.

En dan nog over olie. Het is niet alleen van belang wat de fabrikant (Citroen in dit geval) aanraadt mbt olie. Het is ook van belang wat de oliefabrikant aanraadt. Ik weet dat Mobil voor de eend meerdere typen olie aanraadt, waaronder de 'standaard' 10W40. Dit komt doordat de fabrikant (Citroen) SAE normen voorschrijft en geen W40 of W50. Met SAE normen kan het voorkomen dat W40 en W50 aan de norm voldoet. Oliefabrikanten werken met deze SAE normen, de oliefabrikant weet dus beter welke van zijn olie voldoet of niet.
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

Gebruikersavatar
Bram_2
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 8 jan, 2007 20:39
Locatie: Nijmegen

Bericht door Bram_2 » ma 26 mar, 2007 22:15

bartje2212 schreef:wordt idd wel ingewikkeld; synthetisch is beter, maar dat durf ik nu er ook niet meer in te gooien. motortje is hard toe aan olie verversing maar heeft volgens mij nooit wat fatsoenlijks binnen gekregen (had nog geen tijd om dat te doen :oops: ).
dus dan maar 15w50...
of hoe kun je het beste je blok 'schoon'spoelen?
Grappig. 3000 km geleden heb ik bijgevuld met synthetische olie van Castrol (15w40). Ik heb inmiddels 2 liter van dat spul verbruikt. Ik neem aan dat er minerale olie inzat, want vlak voor mijn bijvullen heeft hij een grote beurt gehad.

Mijn motortje loopt nog prima.... Door alle verhalen ga ik er misschien nu toch maar weer minerale olie in gooien :) En alles maar snel weer eens verversen...

Blijft een vreemd verhaal dus.

Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Robbert. » ma 26 mar, 2007 22:40

Je MOET er minerale olie in doen danwel semisynthetisch. Met synthetische olie rijden is niet verstandig aangezien keerringen en pakkingen hier niet tegen kunnen en een soort van verstenen na een paar duizend km, is mij door een 2cv garage verteld. Desondanks kan de motor goed lopen omdat de olie het motortje wel goed smeert, beter zelfs dan mineraal--> toch wel vervangen!
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 27 mar, 2007 08:25

Tenzij je natuurlijk alle keerringen en pakkingen vernieuwd hebt met nieuwe exemplaren. Maar vuistregel oude motor die ontwikkeld is voor mineraal, gewoon vullen met mineraal of semi syntheet. Semi syntheet is op basis van minerale olie met synthetische toevoegingen.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 27 mar, 2007 08:58

Bram_2 schreef: Grappig. 3000 km geleden heb ik bijgevuld met synthetische olie van Castrol (15w40).
15w40 is geen vol synthetische olie en is dus geen probleem.
Zelfs de 10w40 is nog geen volsyntheet, dat begint bij 5w50 of zoiets.
De discussie over *w40 of *w50 ga ik niet aan.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie