olie lek, hoe fix ik dat

Rutgerrrr
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Rutgerrrr » ma 7 aug, 2006 16:41

abr2cv schreef:Een vettige onderkant is niet zo erg, zolang er geen druppels aan hangen zou ik me geen zorgen maken.
(gelukkig, nog meer mensen met olieprobleempjes)

Als ik een lang stuk gereden heb, vallen er (ongeveer) 7 druppels olie onder mijn motor vandaan :?

Is dit heel erg? De onderkant van de motor is bij mij ook vettig, en dit was ooit schoon. Ik weet niet waar de olie vandaan komt. Overigens verbruikt mijn auto weinig olie. Ik peil dat regelmatig.

Waar moet ik beginnen?
hum hum

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » ma 7 aug, 2006 16:43

Rutgerrrr schreef: Waar moet ik beginnen?
Dat hangt ervanaf wat je wilt doen ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Rutgerrrr
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Rutgerrrr » ma 7 aug, 2006 17:27

thomaaas schreef:
Rutgerrrr schreef: Waar moet ik beginnen?
Dat hangt ervanaf wat je wilt doen ;)
Nou, als 7 druppels niet erg is, dan doe ik natuurlijk niks! Hoort dan gewoon bij de kleine gebreken van mijn autootje :-) (die heeft elke eend, toch?)

Maar als dit dus wel ernstig is, dan moet het wel gemaakt worden....
hum hum

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 7 aug, 2006 17:46

Het is pas ernstig als je meer aan olie kwijt bent per km rijden dan aan benzine.

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door abr2cv » ma 7 aug, 2006 20:31

Blokje zal niet zo heel snel gaan roesten (eigenlijk corrosie natuurlijk) maar als je eendje een tijdje stil staat kan het wel gebeuren. Ik ben ook BX carters gewend, vandaar.. Al heb ik nog geen schone BX carters gezien... Mijn BX lekt niet maar is wel lekker vettig van onderen.

Bij olielekkage wordt het pas ernstig als er een plasje olie op de grond ligt onder de eend. Als je elke week een halve liter olie moet bijvullen wordt het toch wel tijd om er aandacht aan te besteden.
Maar zolang je het niet erg vindt dat je blokje een beetje olie verliest hoef je er toch niks aan te doen? Zo lang het olieniveau boven het minimum blijft is er niks aan de hand.

Als een frans motorblok geen olie lekt dan heb je een probleem, dan zit er geen olie meer in. (aldus mijn collega's die amerikaanse automobielen rijden)
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » wo 9 aug, 2006 14:01

Hahaaaa bij een BX is het vaak niet de olie die als eerste gaat lekken :roll:

Maar een paar druppels maakt niet echt veel uit idd. Vette smeur op je chassis ook neit, dat komt uit je kleppendeksels als je je kleppen stelt.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door abr2cv » wo 9 aug, 2006 20:59

Bij een BX is het idd niet olielekkage maar LHM lekkage.. Ik heb inmiddels alle retourleidingen van mijn BX vervangen (1,5 dagen werk)..
Maar misschien komt er binnenkort een Mehari bij. Opknapper uiteraard, die kant en klare dingen zijn niet leuk.

Vette smeur beschermt je chassis ook weer tegen roest! Dus niet schoonmaken maar gewoon laten zitten.
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

Plaats reactie