Schokbrekers
-
- Beginner
- Berichten: 3
- Lid geworden op: vr 2 jun, 2006 21:49
- Locatie: Sliedrecht
Schokbrekers
Mijn eend veert wel erg ver door, zowel voor als achter.
Wie kan mij adviseren?
Alleen 4 nieuwe schokbrekers of ook de veerpotten vervangen?
Bij wie kan je deze kopen?
Wie heeft hier ervaring mee?
Wie kan mij adviseren?
Alleen 4 nieuwe schokbrekers of ook de veerpotten vervangen?
Bij wie kan je deze kopen?
Wie heeft hier ervaring mee?
Laatst gewijzigd door RenéLigthart op vr 9 sep, 2016 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
René Ligthart
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 310
- Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
- Locatie: Wijhe
Re: Schokbrekers
Begin maar eens met je schokbrekers. Dat kan al enorm schelen!RenéLigthart schreef:Mijn eend veert wel erg ver door, zowel voor als achter.
Wie kan mij adviseren?
Alleen 4 nieuwe schokbrekers of ook de veerpotten vervangen?
Bij wie kan je deze koepen?
Wie heeft hier ervaring mee?
Als je veerpoten niet kraken of verrot zijn zou ik hier niets aan doen. Als ze kraken kun je het beste wonder olie gebruiken. Hier heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik heb er volgens mij goede reacties over op dit forum gelezen. Wonder olie is volgens mij verkrijgbaar bij de drogisterij. De zoek functie van het forum zou je misschien het beste kunnen gebruiken om meer info te verkrijgen.
Als je schokbrekers goed zijn moet hij als je je eend voor of achter indrukt niet meer dan twee keer op en neer bewegen voor hij weer stilhangt/staat.
Als je eend blijf nadeinen/veel meer dan twee keer op en neer blijft gaan als hij in- of uitveert dan zijn je schokbrekers versleten. De staat van de schokbreker kun je ook controleren door hem te demonteren en dan helemaal uit te trekken en in te drukken. Zijn er dan momenten dat de schokbreker geen/nauwelijks weerstand geeft dan is hij versleten. Immers geen weerstand betekent geen demping in dat punt.
Als je nieuwe schokbrekers nodig hebt kun je die bij de verschillende eendenboeren kopen, maar kijk goed uit want ik heb op de Citromobiel nieuwe dempers in mjn handen gehad die bij het in en uittrekken op bepaalde punten geen weerstand hadden. Ik hebt zelf mijn voor schokdempers bij Burton gekocht (merk LIP, als ik me niet vergis) en deze dempers bevallen prima.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Succes en de groetjes, Bart
Als je schokbrekers goed zijn moet hij als je je eend voor of achter indrukt niet meer dan twee keer op en neer bewegen voor hij weer stilhangt/staat.
Als je eend blijf nadeinen/veel meer dan twee keer op en neer blijft gaan als hij in- of uitveert dan zijn je schokbrekers versleten. De staat van de schokbreker kun je ook controleren door hem te demonteren en dan helemaal uit te trekken en in te drukken. Zijn er dan momenten dat de schokbreker geen/nauwelijks weerstand geeft dan is hij versleten. Immers geen weerstand betekent geen demping in dat punt.
Als je nieuwe schokbrekers nodig hebt kun je die bij de verschillende eendenboeren kopen, maar kijk goed uit want ik heb op de Citromobiel nieuwe dempers in mjn handen gehad die bij het in en uittrekken op bepaalde punten geen weerstand hadden. Ik hebt zelf mijn voor schokdempers bij Burton gekocht (merk LIP, als ik me niet vergis) en deze dempers bevallen prima.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Succes en de groetjes, Bart
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
of AVO's



2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
Ik heb ook Lip onder m'n eend gemonteerd. Nou ja op het nieuwe chassis dan want de eend is nog niet af. Ik had mazzel want kon ze kopen voor 18 euro/ stuk nieuw 
Schijnt gewoon goed te zijn. Merk als ik het chassis laat veren dat het deinen na 1 1/4 keer meteen over is.
Bij nieuwe Lip schokbrekers heb ik geen 'loze' momenten gevoeld. Volgens mij worden deze ook het meest gebruikt.

Schijnt gewoon goed te zijn. Merk als ik het chassis laat veren dat het deinen na 1 1/4 keer meteen over is.
Bij nieuwe Lip schokbrekers heb ik geen 'loze' momenten gevoeld. Volgens mij worden deze ook het meest gebruikt.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
- bartje2212
- Regelmatige poster
- Berichten: 472
- Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
- Locatie: Zeist
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1366
- Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 21:04
- Locatie: Zierikzee
Ik heb ook nog ff een vraagje over schok dempers!!
Kan het zo zijn dat de schokdempers gaan rammelen en herrie maken als je over kinderkopjes rijdt?
Het zijn niet mijn veerpotten die janken maar het is echt iets anders in de ophanging!
verders alle ophang punten gecontroleert nerges echt speling geconstateerd. Ook is ie net APK gekeurd bij een eendenboer dus heb ut vermoeden dat alles wel ok is, ook als je de test met inveren doet is ie redelijk goed!! Maar als ik over kinderkopjes rijd of er zitten kleine on effenheden in de weg dan bonkt of rammelt er is wat mij mateloos iriteerd!
Ook in een bocht over zo'n soort weggetje is een ramp, ik heb dan soms echt ut gevoel als ik er een beetje gang in hou dan ik uit de bocht stuitert of rammelt!!
Er is al iemand die zei dat het waarschijnlijk in de schok brekers zit maar dit is me net iets te duur om zomaar uit te proberen!!
Wat is trouwens echt een goed merk schokbreker?
Avo wist ik al maar is me te duur!!
Liefst wel een beetje stug!
Kan het zo zijn dat de schokdempers gaan rammelen en herrie maken als je over kinderkopjes rijdt?
Het zijn niet mijn veerpotten die janken maar het is echt iets anders in de ophanging!
verders alle ophang punten gecontroleert nerges echt speling geconstateerd. Ook is ie net APK gekeurd bij een eendenboer dus heb ut vermoeden dat alles wel ok is, ook als je de test met inveren doet is ie redelijk goed!! Maar als ik over kinderkopjes rijd of er zitten kleine on effenheden in de weg dan bonkt of rammelt er is wat mij mateloos iriteerd!
Ook in een bocht over zo'n soort weggetje is een ramp, ik heb dan soms echt ut gevoel als ik er een beetje gang in hou dan ik uit de bocht stuitert of rammelt!!
Er is al iemand die zei dat het waarschijnlijk in de schok brekers zit maar dit is me net iets te duur om zomaar uit te proberen!!
Wat is trouwens echt een goed merk schokbreker?
Avo wist ik al maar is me te duur!!
Liefst wel een beetje stug!
2cv Vert Bambou '79
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Kijk eens bij de ophanging van je veerpot. Zit dat rubbere blok niet los.
Ik heb dat namelijk ook gehad. Mijn eend was achter te zwaar en daardoor werden de veerpotten naar achter getrokken. Dit maakt bij drempels enzo ongeveer het geluid wat jij beschrijft. Ik dacht toen ook dat alles goed zat. En dat was ook zo volgens de afstelgegevens van Citroen. Eend was toen net een jaar klaar.
Ik heb dat namelijk ook gehad. Mijn eend was achter te zwaar en daardoor werden de veerpotten naar achter getrokken. Dit maakt bij drempels enzo ongeveer het geluid wat jij beschrijft. Ik dacht toen ook dat alles goed zat. En dat was ook zo volgens de afstelgegevens van Citroen. Eend was toen net een jaar klaar.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1366
- Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 21:04
- Locatie: Zierikzee