Poedercoaten
Poedercoaten
Ik heb diverse onderdelen die ik wil laten poedercoaten.
Velgen, bumper, stoelframes, stuur jaren 60
Heeft iemand ervaring met poedercoaten en de duurzaamheid?
Wat is de beste keus voor deze onderdelen spuiten of poedercoaten
Velgen, bumper, stoelframes, stuur jaren 60
Heeft iemand ervaring met poedercoaten en de duurzaamheid?
Wat is de beste keus voor deze onderdelen spuiten of poedercoaten
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
Kijk eens op het forum van solex.nl:
http://forum.solex.nl/showflat.php?Cat= ... art=2&vc=1
In deze link worden allerlei voors en tegens genoemd, als je de zoekfunctie gebruikt vind je nog meer, inclusief bedrijven en prijzen.
http://forum.solex.nl/showflat.php?Cat= ... art=2&vc=1
In deze link worden allerlei voors en tegens genoemd, als je de zoekfunctie gebruikt vind je nog meer, inclusief bedrijven en prijzen.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
Over de kwetsbaarheid ook. Niet zozeer over hoe snel het beschadigt, maar meer over herstel van schade aan de coatinglaag. Schade is bij een laklaag wat makkelijker onzichtbaar te herstellen. Ik ken het poedercoaten ook van motorframes, heb geen idee hoe dit zich houdt op velgen (en hoe snel het er afspat als je eens een stoepje meeneemt )
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
poedercoaten
Ik heb hele goede ervaringen met poedercoaten! de coating is hard dik en toch redelijk flexiebel. Plaatwerk kan je beter niet laten coaten, misschien de koeltunnel. Maar zeker geroeste velgen komen dankzij de goede vullende eigenschappen van de coating echt super mooi terug.
De coating kan ongeveer het zelfde hebben wat temperatuur betreft als autolak. Schade kan je ook bijwerken met lak. Het is te flexiebel om van je velgen af te kunnen spatten, maar niks is bestand tegen n stoeprand natuurlijk!
Een nadeel kan wel zijn dat als je een beschadiging hebt waar het dan gaat roesten dat het onder de coating gaat roesten. Lak bolt dan duidelijk op of bladdert af. Maar bij coating zie je dat minder. Beetje opletten dus. Spontaan roesten onder de coating, zoals met lak wel es gebeurd, heb ik nog niet meegemaakt. mijn velgen zijn 2 jaar geleden gecoat en nog als nieuw.
Mijn advies is, alles wat van n beetje dik staal is gemaakt (dun materiaal is moeilijk stralen) zoals koplampbeugel, velgen , stoelframes, bumpers.. lekker coaten. Ik ben er echt tevreden over.
De coating kan ongeveer het zelfde hebben wat temperatuur betreft als autolak. Schade kan je ook bijwerken met lak. Het is te flexiebel om van je velgen af te kunnen spatten, maar niks is bestand tegen n stoeprand natuurlijk!
Een nadeel kan wel zijn dat als je een beschadiging hebt waar het dan gaat roesten dat het onder de coating gaat roesten. Lak bolt dan duidelijk op of bladdert af. Maar bij coating zie je dat minder. Beetje opletten dus. Spontaan roesten onder de coating, zoals met lak wel es gebeurd, heb ik nog niet meegemaakt. mijn velgen zijn 2 jaar geleden gecoat en nog als nieuw.
Mijn advies is, alles wat van n beetje dik staal is gemaakt (dun materiaal is moeilijk stralen) zoals koplampbeugel, velgen , stoelframes, bumpers.. lekker coaten. Ik ben er echt tevreden over.
Tja.....duzzz
Re: poedercoaten
Ik heb er ook over gedacht de koplampsteun te laten poedercoaten, maar ik ben bang dat het verstelmechanisme dan "vastgebakken" wordt.Stieno schreef:Mijn advies is, alles wat van n beetje dik staal is gemaakt (dun materiaal is moeilijk stralen) zoals koplampbeugel, velgen , stoelframes, bumpers.. lekker coaten. Ik ben er echt tevreden over.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
Vooral bij t stralen kan er heel wat beschadigd worden. Maar als je het naar iemand brengt die vaak met klassiekers te maken heeft komt t wel goed. Moet gewoon niet te grof gebeuren.
Ik heb de assen en draagarmen van m'n 2cv laten stralen, poedercoaten en laten spuiten in de kleur zwart. Ziet er goed uit. Hoe duurzaam het is weet ik niet. Ziet er zoiezo goed uit.
Misschien is het ook wel een idee voor de velgen. Alleen denk ik dat nieuwe velgen goedkoper zijn dan het hele proces doorlopen.
Ik heb de assen en draagarmen van m'n 2cv laten stralen, poedercoaten en laten spuiten in de kleur zwart. Ziet er goed uit. Hoe duurzaam het is weet ik niet. Ziet er zoiezo goed uit.
Misschien is het ook wel een idee voor de velgen. Alleen denk ik dat nieuwe velgen goedkoper zijn dan het hele proces doorlopen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Vandaag de spullen bij ALCO in Belgie afgehaald.
Ik heb uiteindelijk dus gekozen voor poedercoaten, ik heb alles op het werk kunnen stralen en blank afgeleverd.
Omdat ik alles zelf gestraald heb heeft het poedercoaten alleen 100 euro gekost.
Met het resultaat ben ik redelijk tevreden, waar ik niet kapot van ben is dat de velgen in een ketting worden gehangen, misschien dat dit voor motorvelgen gebruikelijk is die zijn van lichtmetaal. Maar 2cv velgen zullen hier roesten, hier moet ik dus toch nog met de kwast overheen.
Ook heb ik bij hetzelfde bedrijf mijn bouten e.d. afgegeven om te laten galvaniseren. Hier ben ik niet tevreden over.
Voor trommelverzinken rekenen ze 31 euro je mag dan max 60 klio aanleveren.
Helaas zijn ook veel spullen nog steeds geroest, volgens het galvaniseerbedrijf waren deze spullen te zwaar geroest.
Mij lijkt het eerder dat ze alles wat langer in het zuurbad hadden moeten laten liggen.
Ik heb uiteindelijk dus gekozen voor poedercoaten, ik heb alles op het werk kunnen stralen en blank afgeleverd.
Omdat ik alles zelf gestraald heb heeft het poedercoaten alleen 100 euro gekost.
Met het resultaat ben ik redelijk tevreden, waar ik niet kapot van ben is dat de velgen in een ketting worden gehangen, misschien dat dit voor motorvelgen gebruikelijk is die zijn van lichtmetaal. Maar 2cv velgen zullen hier roesten, hier moet ik dus toch nog met de kwast overheen.
Ook heb ik bij hetzelfde bedrijf mijn bouten e.d. afgegeven om te laten galvaniseren. Hier ben ik niet tevreden over.
Voor trommelverzinken rekenen ze 31 euro je mag dan max 60 klio aanleveren.
Helaas zijn ook veel spullen nog steeds geroest, volgens het galvaniseerbedrijf waren deze spullen te zwaar geroest.
Mij lijkt het eerder dat ze alles wat langer in het zuurbad hadden moeten laten liggen.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1365
- Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 21:04
- Locatie: Zierikzee
Als ik dit van te voren geweten had dan had ik inderdaad wat kunnen stralen, bouten kun je niet stralen i.v.m. de schroefdraad.
Voor het gelvaniseren worden de spullen daarom in een loogbad gedompelt (verdund zoutzuur) dat de roest moet wegbijten.
Volgens mij heeft het galvaniseer bedrijf hier gefaalt door de spullen niet lang genoeg te ontroesten.
Voor het gelvaniseren worden de spullen daarom in een loogbad gedompelt (verdund zoutzuur) dat de roest moet wegbijten.
Volgens mij heeft het galvaniseer bedrijf hier gefaalt door de spullen niet lang genoeg te ontroesten.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
ja en nee, want ze gooien alles er in en dan kunnen sommige delen weer te veel aangevreten worden. In deze ben je in mijn ogen zelf schuldig door de zwaar verroeste delen zelf niet eerst voor te behandelen.
Zo heb ik het allemaal wel gedaan en bij mij is het goed en mooi terug gekomen. PS ik heb spullen geel laten passiveren.
En 31 euro is niet duur, daar doe je in NL nog niet de helft voor. Dus gewoon ff met mede 2cv'er de 60 kilo bak vol krijgen en de kosten delen.
Zo heb ik het allemaal wel gedaan en bij mij is het goed en mooi terug gekomen. PS ik heb spullen geel laten passiveren.
En 31 euro is niet duur, daar doe je in NL nog niet de helft voor. Dus gewoon ff met mede 2cv'er de 60 kilo bak vol krijgen en de kosten delen.
Ik heb de splitpen uit de koplampsteun verwijderd voor het stralen.backfire schreef:Overigens de velg is natuurlijk niet zo erg van binnen. Kun je meteen intapen.
En is is de koplampsteun gegaan? daar kan ik weinig van zien en ben toch benieuwd naar. Of kun je deze goed demonteren?
Daarna heb ik aluminiun tape langs de zijrand geplakt, de koplampsteun teruggeschoven en geborgd met een boutje.
Nu kan ik de tape makkelijk verwijderen, en de steun blijft scharnieren.
De kabelboom heb ik uiteraard ook uit de koplampsteun verwijderd, ik hoop dat ik hem er weer terug in krijg
Wat het galvaniseren betreft, is dit een goede les voor als ik in de toekomst weer iets breng.
Op deze manier hoop ik dat de overige forumleden hier ook iets van opsteken, en dat hen niet hetzelfde overkomt.
P.s. wat bedoel je met "de velg intapen?"
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987