Poedercoaten

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Poedercoaten

Bericht door AK350 » wo 16 aug, 2006 16:55

Ik heb diverse onderdelen die ik wil laten poedercoaten.
Velgen, bumper, stoelframes, stuur jaren 60

Heeft iemand ervaring met poedercoaten en de duurzaamheid?
Wat is de beste keus voor deze onderdelen spuiten of poedercoaten
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door leo top » wo 16 aug, 2006 17:46

Ik heb de eendenvelgen voor mijn Patron laten stralen en poedercoaten, zien er als nieuw uit! is is iedere (ral) kleur te doen. Over houdbaarheid kan ik niets zeggen, de Patron rijdt nog niet.....

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » wo 16 aug, 2006 17:57

Kijk eens op het forum van solex.nl:
http://forum.solex.nl/showflat.php?Cat= ... art=2&vc=1
In deze link worden allerlei voors en tegens genoemd, als je de zoekfunctie gebruikt vind je nog meer, inclusief bedrijven en prijzen.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door AK350 » wo 16 aug, 2006 18:59

Ik heb inderdaad op de forums gezocht.
Het poedercoaten is bij motorrijders zeer populair.
Het wordt ook veel gedaan bij lichtmetalen velgen.
Over het poedercoeten van stalen velgen verschillen de meningen.

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » wo 16 aug, 2006 19:40

Over de kwetsbaarheid ook. Niet zozeer over hoe snel het beschadigt, maar meer over herstel van schade aan de coatinglaag. Schade is bij een laklaag wat makkelijker onzichtbaar te herstellen. Ik ken het poedercoaten ook van motorframes, heb geen idee hoe dit zich houdt op velgen (en hoe snel het er afspat als je eens een stoepje meeneemt ;) )
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Stieno
Beginner
Beginner

poedercoaten

Bericht door Stieno » wo 16 aug, 2006 19:56

Ik heb hele goede ervaringen met poedercoaten! de coating is hard dik en toch redelijk flexiebel. Plaatwerk kan je beter niet laten coaten, misschien de koeltunnel. Maar zeker geroeste velgen komen dankzij de goede vullende eigenschappen van de coating echt super mooi terug.

De coating kan ongeveer het zelfde hebben wat temperatuur betreft als autolak. Schade kan je ook bijwerken met lak. Het is te flexiebel om van je velgen af te kunnen spatten, maar niks is bestand tegen n stoeprand natuurlijk!

Een nadeel kan wel zijn dat als je een beschadiging hebt waar het dan gaat roesten dat het onder de coating gaat roesten. Lak bolt dan duidelijk op of bladdert af. Maar bij coating zie je dat minder. Beetje opletten dus. Spontaan roesten onder de coating, zoals met lak wel es gebeurd, heb ik nog niet meegemaakt. mijn velgen zijn 2 jaar geleden gecoat en nog als nieuw.

Mijn advies is, alles wat van n beetje dik staal is gemaakt (dun materiaal is moeilijk stralen) zoals koplampbeugel, velgen , stoelframes, bumpers.. lekker coaten. Ik ben er echt tevreden over.
Tja.....duzzz

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Re: poedercoaten

Bericht door AK350 » wo 16 aug, 2006 20:45

Stieno schreef:Mijn advies is, alles wat van n beetje dik staal is gemaakt (dun materiaal is moeilijk stralen) zoals koplampbeugel, velgen , stoelframes, bumpers.. lekker coaten. Ik ben er echt tevreden over.
Ik heb er ook over gedacht de koplampsteun te laten poedercoaten, maar ik ben bang dat het verstelmechanisme dan "vastgebakken" wordt.

TB
Moderator

Bericht door TB » vr 18 aug, 2006 19:12

Vooral bij t stralen kan er heel wat beschadigd worden. Maar als je het naar iemand brengt die vaak met klassiekers te maken heeft komt t wel goed. Moet gewoon niet te grof gebeuren.

Ik heb de assen en draagarmen van m'n 2cv laten stralen, poedercoaten en laten spuiten in de kleur zwart. Ziet er goed uit. Hoe duurzaam het is weet ik niet. Ziet er zoiezo goed uit.

Misschien is het ook wel een idee voor de velgen. Alleen denk ik dat nieuwe velgen goedkoper zijn dan het hele proces doorlopen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door AK350 » ma 9 okt, 2006 21:15

Vandaag de spullen bij ALCO in Belgie afgehaald.
Ik heb uiteindelijk dus gekozen voor poedercoaten, ik heb alles op het werk kunnen stralen en blank afgeleverd.
Omdat ik alles zelf gestraald heb heeft het poedercoaten alleen 100 euro gekost.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Met het resultaat ben ik redelijk tevreden, waar ik niet kapot van ben is dat de velgen in een ketting worden gehangen, misschien dat dit voor motorvelgen gebruikelijk is die zijn van lichtmetaal. Maar 2cv velgen zullen hier roesten, hier moet ik dus toch nog met de kwast overheen.

Afbeelding

Ook heb ik bij hetzelfde bedrijf mijn bouten e.d. afgegeven om te laten galvaniseren. Hier ben ik niet tevreden over.
Voor trommelverzinken rekenen ze 31 euro je mag dan max 60 klio aanleveren.

Afbeelding Afbeelding

Helaas zijn ook veel spullen nog steeds geroest, volgens het galvaniseerbedrijf waren deze spullen te zwaar geroest.
Mij lijkt het eerder dat ze alles wat langer in het zuurbad hadden moeten laten liggen.

Afbeelding Afbeelding

Green-Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Green-Duckman » ma 9 okt, 2006 21:23

Wow Wat mooi zeg dat is toch wel de moeite waard!! ziet er heel netjes uit!! 8) :lol:

Maar kon je die veroeste dingen niet stralen op je werk!!???
2cv Vert Bambou '79

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door AK350 » ma 9 okt, 2006 21:27

Als ik dit van te voren geweten had dan had ik inderdaad wat kunnen stralen, bouten kun je niet stralen i.v.m. de schroefdraad.

Voor het gelvaniseren worden de spullen daarom in een loogbad gedompelt (verdund zoutzuur) dat de roest moet wegbijten.
Volgens mij heeft het galvaniseer bedrijf hier gefaalt door de spullen niet lang genoeg te ontroesten.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » ma 9 okt, 2006 21:44

Op bouten kan je moeren draaien of je wikkelt ze in een paar lagen ducktape. Dan kan je in ieder geval de kop stralen.
Afblijven.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 9 okt, 2006 21:45

ja en nee, want ze gooien alles er in en dan kunnen sommige delen weer te veel aangevreten worden. In deze ben je in mijn ogen zelf schuldig door de zwaar verroeste delen zelf niet eerst voor te behandelen.

Zo heb ik het allemaal wel gedaan en bij mij is het goed en mooi terug gekomen. PS ik heb spullen geel laten passiveren.

En 31 euro is niet duur, daar doe je in NL nog niet de helft voor. Dus gewoon ff met mede 2cv'er de 60 kilo bak vol krijgen en de kosten delen. ;)

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 9 okt, 2006 21:48

Overigens de velg is natuurlijk niet zo erg van binnen. Kun je meteen intapen.

En is is de koplampsteun gegaan? daar kan ik weinig van zien en ben toch benieuwd naar. Of kun je deze goed demonteren?

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door AK350 » ma 9 okt, 2006 22:20

backfire schreef:Overigens de velg is natuurlijk niet zo erg van binnen. Kun je meteen intapen.

En is is de koplampsteun gegaan? daar kan ik weinig van zien en ben toch benieuwd naar. Of kun je deze goed demonteren?
Ik heb de splitpen uit de koplampsteun verwijderd voor het stralen.
Daarna heb ik aluminiun tape langs de zijrand geplakt, de koplampsteun teruggeschoven en geborgd met een boutje.
Nu kan ik de tape makkelijk verwijderen, en de steun blijft scharnieren.

Afbeelding Afbeelding

De kabelboom heb ik uiteraard ook uit de koplampsteun verwijderd, ik hoop dat ik hem er weer terug in krijg

Wat het galvaniseren betreft, is dit een goede les voor als ik in de toekomst weer iets breng.
Op deze manier hoop ik dat de overige forumleden hier ook iets van opsteken, en dat hen niet hetzelfde overkomt.

P.s. wat bedoel je met "de velg intapen?"

Plaats reactie