ploffende caberateur
ploffende caberateur
al een hele lange tijd loopt mijn eendje goed ook naar het vervangen van mijn 123 voor originele punten. nu is het zo dat ik gisteren na het tanken een geplof hoorde op de snelweg, en de hele eend schudde. ik zou graag willen weten waar dat aan ligt. ik heb ooit mijn vlotterhoogte gestelt naar 20 mm liep hij veel beter op en verzoop niet meer en de CO schroef hoe kan ik die het beste stellen want daar is ook door alleman aan gedraait. hij ploft nu heel erg bij een koude moter en een enkele keer bij een warme moter.
Stationair schroef (=co-schroef) maakt geen reet uit. In ieder geval nauwelijks iets. Is alleen voor stationair lopen van je motor...
De rest kan van alles zijn, dus ff weer de standaard dingen:
- staat van bougies? (kun je van aflezen hoe je motor het doet, kijk maar es op die kleurenplaat in de haynes. Staat ook wel ergens op internet)
- staat van de bougiekabels?
- kleppen?
- puntjes?
Het standaard werk zeg maar.
Ga daarna pas aan de carburateur sleutelen. Eerder niet. Zorgen dat je randvoorwaarden goed zijn, da's het belangrijkste.
Daniel
De rest kan van alles zijn, dus ff weer de standaard dingen:
- staat van bougies? (kun je van aflezen hoe je motor het doet, kijk maar es op die kleurenplaat in de haynes. Staat ook wel ergens op internet)
- staat van de bougiekabels?
- kleppen?
- puntjes?
Het standaard werk zeg maar.
Ga daarna pas aan de carburateur sleutelen. Eerder niet. Zorgen dat je randvoorwaarden goed zijn, da's het belangrijkste.
Daniel
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen
Al je antwoorden op je vragen
heb mijn 123 weer ingebouwd rijd heerlijk. had ook ondekt dat ik een scheur heb in de slang van cab naar luchtfilter dus ook vervangen. maar nu geplof is minder maar niet helemaal weg dus ik denk dat ik toch maar eens naar mijn kleppen ga kijken. kan iemand mij een stappen plan geven hoe ik precies te werk moet gaan, heb het wel vandaag gezien hoe het zit maar snap niet echt hoe ik ze moet stellen (ene dicht ander open ofzo) alle hulp is welkom.
Je hebt geluk! De webmasters hebben een pagina op onze site er over gevonden! Onder publicaties staat een pagina vol met plaatjes en beschrijvingen en dergelijke over kleppenstellen!Ramon2cv schreef: maar nu geplof is minder maar niet helemaal weg dus ik denk dat ik toch maar eens naar mijn kleppen ga kijken. kan iemand mij een stappen plan geven hoe ik precies te werk moet gaan, heb het wel vandaag gezien hoe het zit maar snap niet echt hoe ik ze moet stellen (ene dicht ander open ofzo) alle hulp is welkom.
Daniel
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen
Al je antwoorden op je vragen
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 432
- Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
- Locatie: Ovezande (zeeland)
Op de site staat inderdaad een beschrijving voor kleppe stellen.
De manier waarop men het uitlegt is echter niet helemaal juist.
Er zijn overigens geen meerdere manieren waarop je je kleppen kunt stellen.
Er is maar één moment waarop de speling zuiver te stellen is. Dit geldt niet
alleen voor eenden motoren maar ook voor andere motoren.
De juiste manier is alsvolgt: (ik zal je ook uitleggen waarom de beschreven manier
niet helemaal de juiste is)
Draai de motor in de stand zodat een willekeurige klep volledig geopend is.
Stel dezelfde klep van de samenwerkende cilinder. (bij een eend dus gewoon
de andere) (bijv. uitlaatklep cilinder 1 volledig open, dan uitlaatklep
cilinder 2 stellen) Herhaal dit voor alle kleppen.
Bij motoren met meerdere cilinders (AMI super / GS e.d.) dient dus eerst
worden nagegaan welke cilinders samenwerken (bijvoorbeeld 1-3 & 2-4)
Ieder nok op de nokkenas heeft een aanloopvlak en een afloop vlak (openen en
sluiten)
Op het moment waarop een klep geheel geopend is staat de nok op de nokkenas
in lijn met de stoterstang (dus op het hoogste punt) De tegenovergestelde
nok staat op dat moment precies tegenovergesteld en gaat in de aankomende
halve slag van de nokkenas de desbetreffende klep openen. (let op; de
nokkenas draait 1 maal rond als de krukas 2 maal rond gaat)
Je stelt de klepspeling dus in vóórdat de klep gaat openen (vóórdat het
aanlooptraject belopen wordt), en niet nadat de klep geopend is geweest.
(als het afloopvlak belopen wordt).
Als je de kleppen stelt op het BDP (zoals men hier voorschrijft) dan zit de
inlaatklep nog in het afloopvlak van de nokkenas. (De nok heeft op dat punt
welliswaar ongeveer dezelfde radius als op het punt tegenover het hoogste
punt, dus je zult redelijk in de buurt zitten . Maar je zit pas zuiver als
je precies tegenover het hoogste punt zit.)
De uitlaatklep zit op dat moment al in het aanloopvlak van de nokkenas, en
zal dus ook zeer spoedig de klepspeling afnemen. Voor nauwkeurigheid geldt
hetzelfde als de inlaatklep.
Bjorn
De manier waarop men het uitlegt is echter niet helemaal juist.
Er zijn overigens geen meerdere manieren waarop je je kleppen kunt stellen.
Er is maar één moment waarop de speling zuiver te stellen is. Dit geldt niet
alleen voor eenden motoren maar ook voor andere motoren.
De juiste manier is alsvolgt: (ik zal je ook uitleggen waarom de beschreven manier
niet helemaal de juiste is)
Draai de motor in de stand zodat een willekeurige klep volledig geopend is.
Stel dezelfde klep van de samenwerkende cilinder. (bij een eend dus gewoon
de andere) (bijv. uitlaatklep cilinder 1 volledig open, dan uitlaatklep
cilinder 2 stellen) Herhaal dit voor alle kleppen.
Bij motoren met meerdere cilinders (AMI super / GS e.d.) dient dus eerst
worden nagegaan welke cilinders samenwerken (bijvoorbeeld 1-3 & 2-4)
Ieder nok op de nokkenas heeft een aanloopvlak en een afloop vlak (openen en
sluiten)
Op het moment waarop een klep geheel geopend is staat de nok op de nokkenas
in lijn met de stoterstang (dus op het hoogste punt) De tegenovergestelde
nok staat op dat moment precies tegenovergesteld en gaat in de aankomende
halve slag van de nokkenas de desbetreffende klep openen. (let op; de
nokkenas draait 1 maal rond als de krukas 2 maal rond gaat)
Je stelt de klepspeling dus in vóórdat de klep gaat openen (vóórdat het
aanlooptraject belopen wordt), en niet nadat de klep geopend is geweest.
(als het afloopvlak belopen wordt).
Als je de kleppen stelt op het BDP (zoals men hier voorschrijft) dan zit de
inlaatklep nog in het afloopvlak van de nokkenas. (De nok heeft op dat punt
welliswaar ongeveer dezelfde radius als op het punt tegenover het hoogste
punt, dus je zult redelijk in de buurt zitten . Maar je zit pas zuiver als
je precies tegenover het hoogste punt zit.)
De uitlaatklep zit op dat moment al in het aanloopvlak van de nokkenas, en
zal dus ook zeer spoedig de klepspeling afnemen. Voor nauwkeurigheid geldt
hetzelfde als de inlaatklep.
Bjorn
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
alles had te maken met onderdruk? pompen van olie in mijn luchfilter je kent het wel nokkenas was niet goed meer enz, nu loopt hij nog wel maar binnen 1 minuut zit er geen olie meer in mijn blokje dus: vervangen, ben nu opzoek naar een goed draaiend niet lekkent blokje.
en iemand die zijn vrije zaterdag of zondag wil inruilen voor een kratje bier ( om samen met mij te sleutelen)
Ik woon op dit moment in Amsterdam zonder internet dus ik zit elke dinsdag en woensdag online als ik thuis ben. niet vaak dus
en iemand die zijn vrije zaterdag of zondag wil inruilen voor een kratje bier ( om samen met mij te sleutelen)
Ik woon op dit moment in Amsterdam zonder internet dus ik zit elke dinsdag en woensdag online als ik thuis ben. niet vaak dus