is centrifugaalkoppeling gelijk aan een semi automaat

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

is centrifugaalkoppeling gelijk aan een semi automaat

Bericht door Jeroen-citroen » ma 3 jul, 2006 17:04

hallo,

als je een eend met centrifugaalkoppeling hebt dan kun je hem bij stilstand in 1 zetten en optrekken door gas te geven zonder koppeling.

Kun je ook naar andere versnellingen schakelen zonder gebruik van de koppeling of gaat dit alleen op bij stationair toerental ??
met andere woorden kun je hem rijden als semi automaat ??


grt, Jeroen

dyane_ac078
Beginner
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 17:10
Locatie: Hoofddorp

Bericht door dyane_ac078 » ma 3 jul, 2006 19:05

Je kunt de eerste versnelling kiezen zonder te koppelen. Als je gas geeft grijpt de koppeling aan en rijdt je probleemloos weg.

Lees, je kan onmogelijk de motor af laten slaan bij het wegrijden.

Daarna gewoon koppelen om naar andere versnellingen te gaan.
Tijdens het remmen terug schakelen is niet ok voor de centrifugaal koppeling overigens.
Dyane 6, 1977

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » ma 3 jul, 2006 22:28

bedankt voor je reactie dyane

De centrifugaal is dus alleen te gebruiken om op te trekken vanuit stilstand

:idea: Conclusie: het blijft verder gewoon een koppeling die je verder op de normale wijze bedient.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 3 jul, 2006 22:29

jepz, zo is het
Verbruik: Afbeelding

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 4 jul, 2006 15:35

Kan je dan ook in de 3de versnelling wegrijden zonder dat ie afslaat?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » vr 18 aug, 2006 13:42

Hier hoort dit beter thuis denk ik.... de laatste 2 posts (vreemde advertenties):
Frank Deusjevoo schreef:Geplaatst: Vr 18 Aug, 2006 12:32
--------------------------------------------------------------------------------

Heb jij ook zo'n koppeling in je 2cv, Ramon?

En is deze ook leverbaar geweest voor de 2cv6?

Frank
Jeroen-citroen schreef:Geplaatst: Vr 18 Aug, 2006 12:36
--------------------------------------------------------------------------------

Ik weet wel een dyane 6 uit 78 te koop die er een centrifugaal in heeft zitten. Maar of dat origineel is.......
FF aan Michiel vragen
Anyway, Ik heb wat zitten zoeken en vind het volgende.

De centrifugaal is tot juli 1981 als optie leverbaar geweest, sinds dien alleen nog op een 2cv special E (met de E van zuinig, geleverd tot juli 1983). En aangezien de 2cv4 maar tot september 1978 is gemaakt zullen er wel dus 2cv6-jes origineel met centrifugaal hebben moeten bestaan....
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 18 aug, 2006 13:44

centrifugaal was leverbaar als optie inderdaad, voor de dyane geloof ik tot 1978.

overigens,
welke dyane is dat die te koop staat?
Verbruik: Afbeelding

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » vr 18 aug, 2006 13:46

Waarom zou een centrifugaal eigenlijk zuiniger zijn? Een automaat is dat doorgaans toch niet? (zeker niet als hij maar 3 versnellingen heeft)
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 18 aug, 2006 13:50

je geeft nooit teveel gas bij wegrijden vanuit stilstand, omdat de centrifugaalkoppeling koppelt bij een gunstig toerental (behalve als je snel weg probeert te komen natuurlijk)
Verbruik: Afbeelding

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » vr 18 aug, 2006 13:54

Dat zou kunnen, maar ik blijf de zuinigheid en de handigheid van deze koppeling toch betwijfelen...mits je niet alleen maar al filerijdend door de stad beweegt.

Of bestaat er wel een centrifugaal met 4 versnellingen, voor op de grote baan? Dan neem ik namelijk alles terug ;)
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » vr 18 aug, 2006 14:23

OnsEendje2 schreef:Of bestaat er wel een centrifugaal met 4 versnellingen, voor op de grote baan? Dan neem ik namelijk alles terug ;)
Het gaat om de koppeling niet om de versnellingsbak, altijd 4 versnellingen dus.

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » vr 18 aug, 2006 14:39

Ah. In die advertentie (pfff wel lastig om topics zuiver te houden) stond DRIE versnellingen. Dus ik dacht dat hoort bij de centrifugaal.
Maar met wat nadenken geloof ik dat alle eenden 4 versnellingen hebben gehad (ze zullen de oude overdrive wel niet hebben meegeteld), en neem ik dus alles terug. :)
Mooi spul zo'n Centrifugaal :D
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » vr 18 aug, 2006 14:45

Michiel van Ginkel schreef:centrifugaal was leverbaar als optie inderdaad, voor de dyane geloof ik tot 1978.

overigens,
welke dyane is dat die te koop staat?
je hebt een pb tje
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » za 19 aug, 2006 13:10

Is het ook later in te bouwen, zo'n centrifugaal? Of moet je dan ook een ander vliegwiel, drukgroep, koppelingsplaat [of heb je die helemaal niet meer?] hebben?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 25 sep, 2006 09:05

Ok, centrifugaal is tot begin 80er jaren een optie geweest op alle a typen behalve de mehari (dacht ik. nog nooit een mehari gezien met centrifugaal).

Ik heb zelf een 73er ami 8 gehad met centrifugaal (en wat oude eenden).

De centrifugaal stamt af van de 12pk AZ uit 1954 die altijd met centrifugaal geleverd werd.
Probleem is dat de constructie te zwak is voor een 602cc motor, zeker als je een beetje stevig doorrijdt. Sommige onderdelen zijn nog identiek aan de 54er 12pk az!

De centrifugaal werkt enkel bij wegrijden, dus behalve in de file of stadsverkeer heb je er niks aan. Maar de centrifugaal moet wel werken anders kun je niet rijden, het is een 2e koppeling tussen motor en bak, centrifugaal kapot (segmenten afgebroken of versleten) en je komt niet van de plaats.

Nee je kunt niet in de 3 wegrijden zonder dat ie afslaat, moet je ook niet willen en wat is het nut? Maar met zo'n vraag kun je beter eens een boek opzoeken wat uitlegt hoe een versnelligsbak werkt.

nee, een centrifugaal is geen halfautomaat. Een halfautomaat heeft geen koppelings pedaal, en een automatische koppeling, je hoeft (en kunt) nooit koppelen. Bij de centrifugaal moet je wel koppelen.

Verder kun je wel degelijk de motor laten afslaan met wegrijden, het is alleen iets meer werk :)

De versnellingsbak is identiek aan een gewone bak, maar de prise as moet schroefdraad hebben (dus voor eenden tot mei 82). Dus een 3 bak is lariekoek, het is gewoon een 4 bak zoals alle atypes gehad hebben.
Verder zit er een ander toplager in de krukas en niet alle krukassen hebben hier plaats voor. Dan heb je nog het speciale vliegwiel, de segmenten ring en de trommel nodig waar de 3 vinger koppeling op geschroeft wordt. De hele handel is erg zwaar dus je moet rustiger schakelen (zwaarder als een "zwaar" vliegwiel), dus heel snel optrekken kost je koppelingsplaten en in het moderne verkeer vinden de meeste mensen dit niet meer fijn rijden.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Plaats reactie