is centrifugaalkoppeling gelijk aan een semi automaat
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
is centrifugaalkoppeling gelijk aan een semi automaat
hallo,
als je een eend met centrifugaalkoppeling hebt dan kun je hem bij stilstand in 1 zetten en optrekken door gas te geven zonder koppeling.
Kun je ook naar andere versnellingen schakelen zonder gebruik van de koppeling of gaat dit alleen op bij stationair toerental ??
met andere woorden kun je hem rijden als semi automaat ??
grt, Jeroen
als je een eend met centrifugaalkoppeling hebt dan kun je hem bij stilstand in 1 zetten en optrekken door gas te geven zonder koppeling.
Kun je ook naar andere versnellingen schakelen zonder gebruik van de koppeling of gaat dit alleen op bij stationair toerental ??
met andere woorden kun je hem rijden als semi automaat ??
grt, Jeroen
-
- Beginner
- Berichten: 40
- Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 17:10
- Locatie: Hoofddorp
Je kunt de eerste versnelling kiezen zonder te koppelen. Als je gas geeft grijpt de koppeling aan en rijdt je probleemloos weg.
Lees, je kan onmogelijk de motor af laten slaan bij het wegrijden.
Daarna gewoon koppelen om naar andere versnellingen te gaan.
Tijdens het remmen terug schakelen is niet ok voor de centrifugaal koppeling overigens.
Lees, je kan onmogelijk de motor af laten slaan bij het wegrijden.
Daarna gewoon koppelen om naar andere versnellingen te gaan.
Tijdens het remmen terug schakelen is niet ok voor de centrifugaal koppeling overigens.
Dyane 6, 1977
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
- Locatie: Zandvoort
Hier hoort dit beter thuis denk ik.... de laatste 2 posts (vreemde advertenties):
De centrifugaal is tot juli 1981 als optie leverbaar geweest, sinds dien alleen nog op een 2cv special E (met de E van zuinig, geleverd tot juli 1983). En aangezien de 2cv4 maar tot september 1978 is gemaakt zullen er wel dus 2cv6-jes origineel met centrifugaal hebben moeten bestaan....
Frank Deusjevoo schreef:Geplaatst: Vr 18 Aug, 2006 12:32
--------------------------------------------------------------------------------
Heb jij ook zo'n koppeling in je 2cv, Ramon?
En is deze ook leverbaar geweest voor de 2cv6?
Frank
Anyway, Ik heb wat zitten zoeken en vind het volgende.Jeroen-citroen schreef:Geplaatst: Vr 18 Aug, 2006 12:36
--------------------------------------------------------------------------------
Ik weet wel een dyane 6 uit 78 te koop die er een centrifugaal in heeft zitten. Maar of dat origineel is.......
FF aan Michiel vragen
De centrifugaal is tot juli 1981 als optie leverbaar geweest, sinds dien alleen nog op een 2cv special E (met de E van zuinig, geleverd tot juli 1983). En aangezien de 2cv4 maar tot september 1978 is gemaakt zullen er wel dus 2cv6-jes origineel met centrifugaal hebben moeten bestaan....
Geen eend, geen onderschrift
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
- Locatie: Zandvoort
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
- Locatie: Zandvoort
Dat zou kunnen, maar ik blijf de zuinigheid en de handigheid van deze koppeling toch betwijfelen...mits je niet alleen maar al filerijdend door de stad beweegt.
Of bestaat er wel een centrifugaal met 4 versnellingen, voor op de grote baan? Dan neem ik namelijk alles terug
Of bestaat er wel een centrifugaal met 4 versnellingen, voor op de grote baan? Dan neem ik namelijk alles terug

Geen eend, geen onderschrift
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 609
- Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
- Locatie: België
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
- Locatie: Zandvoort
Ah. In die advertentie (pfff wel lastig om topics zuiver te houden) stond DRIE versnellingen. Dus ik dacht dat hoort bij de centrifugaal.
Maar met wat nadenken geloof ik dat alle eenden 4 versnellingen hebben gehad (ze zullen de oude overdrive wel niet hebben meegeteld), en neem ik dus alles terug.
Mooi spul zo'n Centrifugaal
Maar met wat nadenken geloof ik dat alle eenden 4 versnellingen hebben gehad (ze zullen de oude overdrive wel niet hebben meegeteld), en neem ik dus alles terug.

Mooi spul zo'n Centrifugaal

Geen eend, geen onderschrift
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
Ok, centrifugaal is tot begin 80er jaren een optie geweest op alle a typen behalve de mehari (dacht ik. nog nooit een mehari gezien met centrifugaal).
Ik heb zelf een 73er ami 8 gehad met centrifugaal (en wat oude eenden).
De centrifugaal stamt af van de 12pk AZ uit 1954 die altijd met centrifugaal geleverd werd.
Probleem is dat de constructie te zwak is voor een 602cc motor, zeker als je een beetje stevig doorrijdt. Sommige onderdelen zijn nog identiek aan de 54er 12pk az!
De centrifugaal werkt enkel bij wegrijden, dus behalve in de file of stadsverkeer heb je er niks aan. Maar de centrifugaal moet wel werken anders kun je niet rijden, het is een 2e koppeling tussen motor en bak, centrifugaal kapot (segmenten afgebroken of versleten) en je komt niet van de plaats.
Nee je kunt niet in de 3 wegrijden zonder dat ie afslaat, moet je ook niet willen en wat is het nut? Maar met zo'n vraag kun je beter eens een boek opzoeken wat uitlegt hoe een versnelligsbak werkt.
nee, een centrifugaal is geen halfautomaat. Een halfautomaat heeft geen koppelings pedaal, en een automatische koppeling, je hoeft (en kunt) nooit koppelen. Bij de centrifugaal moet je wel koppelen.
Verder kun je wel degelijk de motor laten afslaan met wegrijden, het is alleen iets meer werk
De versnellingsbak is identiek aan een gewone bak, maar de prise as moet schroefdraad hebben (dus voor eenden tot mei 82). Dus een 3 bak is lariekoek, het is gewoon een 4 bak zoals alle atypes gehad hebben.
Verder zit er een ander toplager in de krukas en niet alle krukassen hebben hier plaats voor. Dan heb je nog het speciale vliegwiel, de segmenten ring en de trommel nodig waar de 3 vinger koppeling op geschroeft wordt. De hele handel is erg zwaar dus je moet rustiger schakelen (zwaarder als een "zwaar" vliegwiel), dus heel snel optrekken kost je koppelingsplaten en in het moderne verkeer vinden de meeste mensen dit niet meer fijn rijden.
Ik heb zelf een 73er ami 8 gehad met centrifugaal (en wat oude eenden).
De centrifugaal stamt af van de 12pk AZ uit 1954 die altijd met centrifugaal geleverd werd.
Probleem is dat de constructie te zwak is voor een 602cc motor, zeker als je een beetje stevig doorrijdt. Sommige onderdelen zijn nog identiek aan de 54er 12pk az!
De centrifugaal werkt enkel bij wegrijden, dus behalve in de file of stadsverkeer heb je er niks aan. Maar de centrifugaal moet wel werken anders kun je niet rijden, het is een 2e koppeling tussen motor en bak, centrifugaal kapot (segmenten afgebroken of versleten) en je komt niet van de plaats.
Nee je kunt niet in de 3 wegrijden zonder dat ie afslaat, moet je ook niet willen en wat is het nut? Maar met zo'n vraag kun je beter eens een boek opzoeken wat uitlegt hoe een versnelligsbak werkt.
nee, een centrifugaal is geen halfautomaat. Een halfautomaat heeft geen koppelings pedaal, en een automatische koppeling, je hoeft (en kunt) nooit koppelen. Bij de centrifugaal moet je wel koppelen.
Verder kun je wel degelijk de motor laten afslaan met wegrijden, het is alleen iets meer werk

De versnellingsbak is identiek aan een gewone bak, maar de prise as moet schroefdraad hebben (dus voor eenden tot mei 82). Dus een 3 bak is lariekoek, het is gewoon een 4 bak zoals alle atypes gehad hebben.
Verder zit er een ander toplager in de krukas en niet alle krukassen hebben hier plaats voor. Dan heb je nog het speciale vliegwiel, de segmenten ring en de trommel nodig waar de 3 vinger koppeling op geschroeft wordt. De hele handel is erg zwaar dus je moet rustiger schakelen (zwaarder als een "zwaar" vliegwiel), dus heel snel optrekken kost je koppelingsplaten en in het moderne verkeer vinden de meeste mensen dit niet meer fijn rijden.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net