Bijna vastloper? vreemd verhaal

Plaats reactie
Freek
Gebruiker
Gebruiker

Bijna vastloper? vreemd verhaal

Bericht door Freek » ma 21 aug, 2006 22:58

Eerst maar even opnieuw voorstellen! Vorig jaar heb ik hier wat berichtjes gepost over mijn toenmalige eend, toen een tijd "a-type-loos", maar nu met een Ami 8 "to stay"!

Hoewel... ze is er nu 5 dagen, en vandaag ging er iets op een vreemde manier mis. Ik moest ( :D ) 500 kilometer op pad om een GSA-blokje te halen. Na 10 kilometer viel de motor uit, d.w.z. reageerde minder en daarna niet meer op het gas. Ik heb haar, nog in z'n 4 en gekoppeld, naar de vluchtstrook gestuurd terwijl ik gas gaf in de hoop dat ze zou oppakken.

Ineens remde ze wel HEEEEL hard op de motor! De boel blokkeerde voor mijn gevoel nog net niet. Met het woord 'vastloper' in mijn hoofd wilde ik snel de koppeling inrammen, maar toen kwam ze ook ineens weer los en tokkelde rustig op de motor remmend uit.
Op de vluchtstrook: niet afgeslagen, maar vrolijk stationair! Goed reageren op het gas! Ik zag niks geks onder de kap, en ben maar doorgereden. Dat ging vervolgens 490 kilometer goed....

Sinds dat rare moment is er een niet al te harde maar onmiskenbare tik hoorbaar, afhankelijk van het toerental maar niet van de belasting. Als ze flink op toeren is hoor je het bijna niet. Bij onbelast draaien wel. De motor functioneerde verder prima: volt door de heuvels in de grensstreek rond Doetinchem met twee man erin, en een GSA-blok van meer dan 100 kilo in de kofferbak, dit alles zonder de tweede trap van de carb aan te spreken (doe ik dat wel, dan gaat ze namelijk pingelen. Dringend een beurt nodig, tot die tijd doe ik het kalm aan en waak ervoor onder de "pingelgrens" te blijven).

Ter zake: kan ik toch een zuigerveer gebroken hebben? Er staan meer van dit soort verhalen op het forum, maar dan waren de symptomen steeds veel ernstiger! Kan iemand nog een andere theorie (van het rare voorval maar ook van het tikken) bedenken?

Dank en groeten, Freek

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » wo 23 aug, 2006 01:20

ehm... voor op de zuigerveer in te gaan eerst ff zoiets als: DOE DIE GROTE BEURT, enneh dan als je een kappotte zuigerveer hebt, forget it dan maakt ze geen tikjes maar maakt ze herrie als een geschoren schaap en krijg je d'r echt heel moeilijk de bergen door.

Wat die tik betrefd: had ik bij de charleston, ik overal kijken bleek de uitlaat los te hangen, recht onder je linkervoet, tikte ook als een gek. Maar ik ga daar eigenlijk niet van uit, de tik kan ik moeilijk verklaren. Kijk eerst gewoon maar ff of het helpt een grote beurt te geven en loop de auto ff na op gekkigheid.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door jeroentje » wo 23 aug, 2006 06:46

Klinkt idd als een warmloper. Dat tikken kan meerdere oorzaken hebben. Het zou een kras in de cilinderwand kunnen zijn, of idd gebroken zuigerveren. Maar het is idd nooit onverstandig om eerst het standaard onderhoud te doen.

Als je het zeker wilt weten haal je even de cilinder eraf aan de kant waar die tikt.

Freek
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Freek » wo 23 aug, 2006 20:08

Dank jullie voor de reacties!

Natuurlijk hebben jullie gelijk: moeilijk over motoren praten als het standaard onderhoud niet gedaan is, en dat stond al zeer op de planning.

Mijn vraag stelde ik omdat de tik is ontstaan op de dag van de "warmloper". Misschien kennen jullie het: inmiddels vertrouw ik mijn gehoor ook niet meer. De diagnose varieert inmiddels van "heel erg hard rotgeluid" tot "mwah, valt eigenlijk ook wel mee".

Buiten kijf staat dat de motor nog steeds functioneert als een tierelier, niet rookt, geen olie verbruikt en onmiddelijk start. Dat doet me twijfelen aan de diagnose zuigerveren. Bovendien gooit een versleten druklager ook nog wat bijgeluid in de strijd.

Ik meld me als ik mijn handen aan de basis heb vuilgemaakt!

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » wo 23 aug, 2006 21:38

wellicht dat 1 blad van de ventilator ergens tegenaan tikt?
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Freek
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Freek » vr 25 aug, 2006 21:18

Dat laatste is het niet, daar heb ik al naar gekeken...

Het geluid dooft ook uit. Nog in 25% van de tijd hoor ik getik, vooral kort na het (warm of koud) starten. Voor de rest klinkt ze als een nieuwe... "grote beurt pakket" bijna gearriveerd, dan zien we verder!

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Hassie » vr 25 aug, 2006 21:51

Freek schreef:Dat laatste is het niet, daar heb ik al naar gekeken...

Het geluid dooft ook uit. Nog in 25% van de tijd hoor ik getik, vooral kort na het (warm of koud) starten. Voor de rest klinkt ze als een nieuwe... "grote beurt pakket" bijna gearriveerd, dan zien we verder!
Niemand heeft het over de koppeling en bak; kan daar het kwaad niet zitten???
vrgrt
Hassie.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » za 26 aug, 2006 14:54

Aan de bak kan het niet echt liggen als het alleen bij het opstarten is bij een warme dan wel koude motor liggen. Maar ik wacht liever de grote beurt af, en dan niet die van veronica ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 27 aug, 2006 10:31

als je zuigerveren verdenkt, dan compressie meten.

Kan ook nog een uitgelopen drijfstang lager zijn.

Bij lage toeren heb je minder oliedruk.

Maar doe eerst die grote beurt maar, klinkt gek, maar dan loop je zoveel dingen na, oa klepspeling!
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Plaats reactie