Mijn ervaring met loodvrij euro 95

Gesloten
Gast

Mijn ervaring met loodvrij euro 95

Bericht door Gast » do 27 nov, 2003 23:03

Ik heb de discussies over octaan en loodvrij gevolgd en wil mijn steentje bijdragen met de volgende casus:

Ik heb een dyane met origneel 602 motorblok uit 1971, dus normaal tank ik octaangehalte 98. Maar wat als je op vakantie gaat met je Dyaantje naar de Highlands van Schotland (een aanrader :D !)? Boven Glasgow/Edinburgh kun je dus geen of slechts sporadisch benzine met octaangetal 98 krijgen (en met een origineel tankje van 20 liter kun je ook niet de Highlands rond). In dit geval van overmacht dus maar euro 95 getankt en geduimd voor de goede afloop. :?

Resultaat?
1) de auto is heelhuids teruggekomen in Nederland
2) natuurlijk gelet op pingelen. Wat blijkt? De motor pingelt alleen bij afdalingen als op de motor wordt geremd. Verder is pingelen niet echt duidelijk waar te nemen.

Natuurlijk heb ik ook even in het instructieboekje gekeken. Daar staat niks over octaangetallen, alleen dat ik superbenizne moet tanken. Maar welk octaangetal had de superbenzine van ruim 30 jaar geleden? Normaal bezine zat volgens mij rond de 91/92, maar superbenzine van ELF in Frankrijk rond begin 90 had een octaangetal van 97.

Dus wat is er waar van de verhalen van pingelen met euro 95, slijtage aan de motor etc. etc. en wat zijn de ervaringen van andere mensen? Of heeft er iemand een beter geheugen dan ik en weet welke octaangetallen er horen bij de benzines van 30 jaar geleden.

Conclusie?

Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Re: Mijn ervaring met loodvrij euro 95

Bericht door Handjes » vr 28 nov, 2003 10:50

Anonymous schreef:Ik heb de discussies over octaan en loodvrij gevolgd
Ik denk dat je de discussie octaangetal bedoeld? Loodvrij mogen alle Eenden namelijk.
Anonymous schreef:Resultaat?
1) de auto is heelhuids teruggekomen in Nederland
2) natuurlijk gelet op pingelen. Wat blijkt? De motor pingelt alleen bij afdalingen als op de motor wordt geremd. Verder is pingelen niet echt duidelijk waar te nemen.
Dat wat jij bij afdalen hoort is geen pingelen. Weet niet precies wat het wel is, maar heb ik met alle carburateur auto's in afdalingen.
Er bestaan verschillende soorten pingelen, en ze zijn niet altijd hoorbaar. 'Knikkers in je uitlaat' bij optrekken is de bekendste.
Anonymous schreef:Natuurlijk heb ik ook even in het instructieboekje gekeken. Daar staat niks over octaangetallen, alleen dat ik superbenizne moet tanken. Maar welk octaangetal had de superbenzine van ruim 30 jaar geleden?
98 in Nederland. Maar kijk even naar de compressieverhouding van je motortype. Dat verraadt welk octaangetal het nodig heeft. Een Eend met standaard A06/635 blok heeft een compressie van 8,5:1, en heeft iets van 96/97 nodig. Een Dyane met standaard AM2-blok heeft compressie 9,0:1 en heeft zeker 98 nodig.
Anonymous schreef:Normaal bezine zat volgens mij rond de 91/92, maar superbenzine van ELF in Frankrijk rond begin 90 had een octaangetal van 97.
Dat kan dus prima zijn.
La vie est belle.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bjorn » vr 28 nov, 2003 13:13

ik heb een paar jaar geleden erg lang rondgereden met een pingelende motor. Afgelopen zomer heb ik die motor eens opengeschroefd. De cilinderkoppen en de zuigers zaten vol met putten en gaten.. De cilinderkoppen waren aangetast bij de aansluiting met de cilinder, deze kon ik dus weggooien. (ook reviseren kan dan niet meer)

Pingelen treed 99 van de 100 x op bij het rijden op 95. Dat je het niet altijd hoort is ten tweede! Als je Pingelen echt "hoort", dan moet je echt uit gaan kijken.

Rijdt maar eens een paar jaar op 95, en schroef dan je cilinders eens open. Dan zul je het verschil wel zien.

Overigens kun je, wanneer 98 niet verkrijgbaar is, zelf octaanverhoger toevoegen (Octanebooster oid)

BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door BlueDuck » za 29 nov, 2003 01:57

Ok, danheb je een aantal jaren continu op 95 gereden... Maar wat als ik op vakantie ga en dus iets van 3 weken per jaar op 95 rijd, omdat er geen 98 te krijgen is?? Dat zal dan wel minder dramatisch zijn gok ik zo??

Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Handjes » za 29 nov, 2003 11:51

BlueDuck schreef:Ok, danheb je een aantal jaren continu op 95 gereden... Maar wat als ik op vakantie ga en dus iets van 3 weken per jaar op 95 rijd, omdat er geen 98 te krijgen is?? Dat zal dan wel minder dramatisch zijn gok ik zo??
Is minder dramatisch. Maar bergje en pingelen? Tsja... Toch maar flesje octaanbooster regelen... Is wat anders als loodvervanger trouwens. Niet alle loodvervangers in flesjes zijn octaanboosters.
La vie est belle.

Gesloten