Cilinderkapjes visa- vs eendmotor

Alles over visa-conversies.
Plaats reactie
Hannes de geitjesboer
Beginner
Beginner

Cilinderkapjes visa- vs eendmotor

Bericht door Hannes de geitjesboer » di 6 dec, 2005 19:55

Bij de opbouw van mijn visamotor kom ik nu tot de vraag zoals in de titel vermeld:
Passen de cilinderkapjes van een 600 cc motor op een 650cc motor?
Dit omdat degene die op de motor zaten echt smerig, vuil en roest tegelijk waren. Als ze onderling uitwisselbaar zijn dan kan ik ze van een vriend voor niks krijgen, indien niet dan zal ik ze wss moeten kopen, wie o wie weet het hier?
Zoals de geitjes mekkeren bij ons, mekkeren ze nergens

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 6 dec, 2005 22:03

goeie vraag, ik weet dat de cilinders van de visa groter zijn in diameter, maar in hoeverre ze afwijkend zijn?

En kopen dat is ook een goeie, waar hebben ze die voor de visa?

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » di 6 dec, 2005 22:07

Op de rubbere versie van de eend staat de inhoud van de cilinders afgedrukt. Misschien dat dat bewust gedaan is ivm de maat.

Misschien weet Rusty het? Die zit in de 2cv en visa blokken. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Hannes de geitjesboer
Beginner
Beginner

Bericht door Hannes de geitjesboer » di 6 dec, 2005 22:36

Die maataanduiding zou ook wel eens goed kunnen zijn voor als er ooit iets gebeurt, let's hope not, maarja, je weet nooit.
Als er bij expertise gezien wordt dat de cilinders 600 zijn zogezegd, zal men nooit aan een visa-motor denken. Want verzekeringen vinden alle kleine redenen goed om de schuld in je schoenen te schuiven en niet te betalen, zelfs een ietsje zwaardere motor mag niet.
Zoals de geitjes mekkeren bij ons, mekkeren ze nergens

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » di 6 dec, 2005 22:37

Een Visablok is op andere punten ook te onderscheiden hoor. :wink:
PuNk RoCK LosEr

robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door robin2cv » wo 7 dec, 2005 16:55

hey
ik dacht wel dat ze uitwisselbaar zijn. Nu je gaat het gewoon moeten proberen denk ik
cu

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » vr 7 apr, 2006 17:26

De A-type cilinderbeplating past gewoon op de Visa, de bevestigingspunten zitten iig op dezelfde plaats.

Van de week ga ik eens een setje omwisselen om t te passen. maar zopals het eruit ziet zijn ze vrijwel hetzelfde kwa afmetingen.
Ami 8 break

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » ma 10 apr, 2006 10:07

hoi,

heb eht nog niet geprobeerd, maar volgens mij moet het passen, alleen is de oliekoeler van een visa kleiner dus je zal van de voorste kap een deel dicht moeten maken of die van de eend erop zetten.

let wel ff op bij het monteren dat de afstand tussen de cilinders met de visa en eende kappen gelijk is, anders zou je onverhoopt met een erg warm blokkie langs de weg kumen te staan.

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Ronald » za 23 sep, 2006 18:56

Vanmiddag in een optimistische bui geprobeerd om cilinderkapjes van een eend op een visablok te monteren.
Bij mij past dat dus niet...
De onderste helft krijg ik sowieso niet op z'n plaats, omdat het carter in de weg zit (steekt wat hoger uit). En na wat passen & meten bleek dat de omvang v/d cilinders toch net te groot is voor die kappen, ik hou een kier over van zo'n 5 centimeter.

Nu vraag ik me af hoe anderen dat hebben gedaan.
Ik lees in dit topic ook iets over rubberen kapjes. Zijn die flexibel genoeg om ze over de cilinders heen te rekken? En zit dat dan uiteindelijk nog een beetje? Kan dat rubber trouwens wel tegen de temperatuur van de cilinder, of wordt dat niet zo warm?

Groet, Ronald

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 24 sep, 2006 00:57

Rubbers zijn vrij dik dus of ze meegeven. Vaak zijn de onderste half verteerd door de olie die erop lekt en de warmte. Je kunt denk ik beter op zoek gaan naar Visa-kappen.
PuNk RoCK LosEr

TB
Moderator

Bericht door TB » zo 24 sep, 2006 10:44

Ik zou zeggen: de kappen van het visablok kaal maken met een staalborstel op een boormachine, schuurpapiertje eroverheen. Lichtjes in de primer en dan aflakken met hittebestendige lak. Kost je bij elkaar denk 20-30 euro materiaal maar dan heb je ze netjes en passend!

Zo heb ik dat bij m'n eend ook gedaan.

Trouwens... verzekeringsgezeik... hoef je niet bang voor te zijn. Want van het RDW hoef je pas te laten herkeuren bij een bepaald vermogenstoename (uit m'n hoofd gezegd 30-40% maar dat zou je op moeten zoeken voor de zekerheid). Dat win je met een visablok nooit. Dus waar wil een verzekeringsmaatschappij moeilijk over doen dan?

Gr. Tom.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 25 sep, 2006 09:24

zoveel replies en niemand die het weet.

Ja, de beplating van de 602 past op een 650.
2 dingen, de meeste 650ccers (met name de latere versies) hebben een kleinere oliekoeler als die van een 602. Dus is het gat daarvoor in de koelbeplating ook anders.

De visa heeft ook ingebouwde olieretour pijpen dus de onderste plaat is iets anders, kwestie van wat buigen en/of knippen.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Plaats reactie