Eend hangt naar links
Eend hangt naar links
OK, ik weeg 100 kg, maar daarom hoeft onze eend van 560 kg niet overdreven naar links te gaan hangen. Ook niet als 'ie stil staat.
Ik vermoed dat het iets is met het afstellen van de wagenhoogte (maar weet het dus niet zeker...).
[b]Wie weet hoe ik de auto L/R weer netjes in evenwicht krijg?[/b]
Ik vermoed dat het iets is met het afstellen van de wagenhoogte (maar weet het dus niet zeker...).
[b]Wie weet hoe ik de auto L/R weer netjes in evenwicht krijg?[/b]
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
met de trekstangen, maar ik denk dat als je niet weet waar je moet zoeken, dat je beter iemand opzoekt die wel echt weet hoe en wat.
Meestal zetten ze eenden aan de bestuurders kant iets hoger dan aan de bijrijders kant. Meestal (in mijn geval) zit je alleen in de eend, en staat ie dan precies recht. Bij jouw lijkt het andersom te zijn???
Was dit al toen je m kocht/kreeg?? of is het opeens gekomen? Als het opeens gekomen is, dan moet er zeker even goed naar gekeken worden.
Greatnix Spookeend
Meestal zetten ze eenden aan de bestuurders kant iets hoger dan aan de bijrijders kant. Meestal (in mijn geval) zit je alleen in de eend, en staat ie dan precies recht. Bij jouw lijkt het andersom te zijn???
Was dit al toen je m kocht/kreeg?? of is het opeens gekomen? Als het opeens gekomen is, dan moet er zeker even goed naar gekeken worden.
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
oftewel, begin het klusje door de trekstangen eens goed te bekijken en het schroefdraad (gaat het oog in) te zoeken, dit even schoon te boenen (dus alle smeer en tectyl eraf) en deze goed in te spuiten met wd 40.Ramon2cv schreef:nee hoor als alles los zit is het een eitje. Maar als er maar een vast gerot zit kan het wel eens erg moeilijk worden
als je dit een aantal keer gedaan heb, hoop ik dat het een beetje gangbaar is. de wagenhoogte afstellen is op zich geen moeilijke klus (behalve dus idd als alles vast zit)
meet eerst op een vlakke ondergrond de wagenhoogte voor en achter, links en rechts. deze meet je tussen de twee traverse bouten (waar je assen mee aan het chassis vast zitten) loodrecht tov de vloer. (rijklaar: reservewiel in de bak, boardgereedschap en ca 5 liter inde tank. bron werkplaatshandboek ;-) laat je auto even veren en tot rust komen voor je meet.
deze maten horen te zijn (voor een 2cv4 en 6 van na 69): voor: 195 +/- 2,5 mm, achter: 280 +/- 2,5 mm.
je stelt dit af door de auto aan de betreffende kant op de krikken zodat de wielen (nagenoeg) los van de vloer komen. (gebruik dus een hydraulische garage krik en niet dat meegeleverde ding, die je zoieso beter niet kunt gebruiken) draai nu de trekstangen in of uit door met steeksleutel (evt griptan, maar kijk uit voor beschadigingen) in het "hapje" in de trekstang, rond te draaien.
zet de auto weer neer en meet na en herhaal dit tot je de juiste hoogte hebt. ik hoop dat dit duidelijk is en anders hoor ik het wel.
suc6! douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Gebruik hydraulische krik: betekend dit de wagen opkrikken onder de assen aan het chassis? Of is er een andere plaats waar je met de hydraulische krik moet krikken (veel krik in deze zin)?
Gelukkig kan ik pas zaterdag met de eend aan de gang, zodat het krik-mysterie nog voor die tijd beantwoord kan worden. Bedankt alvast!
Gelukkig kan ik pas zaterdag met de eend aan de gang, zodat het krik-mysterie nog voor die tijd beantwoord kan worden. Bedankt alvast!
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ik heb een groot blok hout wat onder het chassis komt tussen de verstevigingsstukken van de veerpotophanging. Blok hout zit dan op de onderste chassisplaat, net naast de veerpot. Met een krik krijg ik dan beide wielen de lucht in en kun je overal goed bij. Wel ff wat jacks-stands plaatsen.
Om de wagenhoogte af te stellen moeten namelijk beide wielen aan 1 zijde de lucht in, om de veren te ontspannen. Opkrikken op een wielarm heeft dus geen zin, want dan komt de veer net onder druk te staan.
Tip begin een paar dagen van te voren alvast met het inspuiten van de verbinding tussen de trekstang en het trekoog met kruipolie. Deze zitten namelijk vaak muurvast.
Om de wagenhoogte af te stellen moeten namelijk beide wielen aan 1 zijde de lucht in, om de veren te ontspannen. Opkrikken op een wielarm heeft dus geen zin, want dan komt de veer net onder druk te staan.
Tip begin een paar dagen van te voren alvast met het inspuiten van de verbinding tussen de trekstang en het trekoog met kruipolie. Deze zitten namelijk vaak muurvast.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
idd, wat je kan doen om de wielen aan 1 zijde de lucht in te krijgen is de krik onder 1 van de bevestigingspunten te zetten van de veerpotten (hier zit een soort platte steun.) als je ver genoeg krikt, komen beide wielen wel los. wel een plankje of balk hout gebruiken om het chassis te beschermen.Punky schreef:Ik heb een groot blok hout wat onder het chassis komt tussen de verstevigingsstukken van de veerpotophanging. Blok hout zit dan op de onderste chassisplaat, net naast de veerpot. Met een krik krijg ik dan beide wielen de lucht in en kun je overal goed bij. Wel ff wat jacks-stands plaatsen.
Om de wagenhoogte af te stellen moeten namelijk beide wielen aan 1 zijde de lucht in, om de veren te ontspannen. Opkrikken op een wielarm heeft dus geen zin, want dan komt de veer net onder druk te staan.
Tip begin een paar dagen van te voren alvast met het inspuiten van de verbinding tussen de trekstang en het trekoog met kruipolie. Deze zitten namelijk vaak muurvast.
leg wel even 2 wielen (dus met velg) onder de auto om je hoofd te beschermen als ie toch plots naar beneden komt.
douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
lukt het niet, kom gerust even langs .. wij hebben ervaring met de hoogte van de eendjes
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 472
- Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 22:25
- Locatie: s heerenbroek
hoogte en laagte.
NO LIFE LIKE LOW LIFE
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
cool! maar heb je nog iets gedaan om te zorgen dat de auto minder veert? (ik bedoel dus dat de banden niet de spatborden doorboren of het chassis op de grond klapt bij een flinke hobbel of een lekker genomen bocht?)THE SPITFIRE schreef:hoogte en laagte.
eigenlijk zou je op een of andere manier 2 standen moeten kunnen instellen; de normale hoogte voor klinkerwegen ed en de verlaagde stand.
heb je meer fotoos van dit soort "tuning" (mag evt via pm)
douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Beste lui, bedankt voor alle tips (en het aanbod) om de eend weer in evenwicht te krijgen!
Vrijdagavond de draadeinden met benzine goed schoongemaakt en kruipolie gespoten. Zaterdag wilde ik de auto opkrikken zoals hierboven besproken, maar... de krik bleek defect :-(
Toch maar de originele eend-krik gebruikt (je moet wat) en kreeg ik beweging in de draadstang voor (sleutel 9 erop en de steeksleutel verlengd met een pijp). Ingeschroefd met een griptang, want met een steeksleutel kom je niet rond. Achter kreeg ik ook beweging in de draadstang, maar moest ik de veerpot ronddraaien om de draadstang in te schroeven. Uiteindelijk voor 5 slagen ingedraaid en achter 6.
De auto staat nu aardig in balans; misschien dat ik de boel nog een beetje nastel, en daarna tectyl gebruik ter bescherming van de trekstangen.
Ik ben blij (en ga sparen voor een nieuwe hydraulische krik).
Vrijdagavond de draadeinden met benzine goed schoongemaakt en kruipolie gespoten. Zaterdag wilde ik de auto opkrikken zoals hierboven besproken, maar... de krik bleek defect :-(
Toch maar de originele eend-krik gebruikt (je moet wat) en kreeg ik beweging in de draadstang voor (sleutel 9 erop en de steeksleutel verlengd met een pijp). Ingeschroefd met een griptang, want met een steeksleutel kom je niet rond. Achter kreeg ik ook beweging in de draadstang, maar moest ik de veerpot ronddraaien om de draadstang in te schroeven. Uiteindelijk voor 5 slagen ingedraaid en achter 6.
De auto staat nu aardig in balans; misschien dat ik de boel nog een beetje nastel, en daarna tectyl gebruik ter bescherming van de trekstangen.
Ik ben blij (en ga sparen voor een nieuwe hydraulische krik).
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
wees niet bang dat de voorwielen de spatborden doorboren, dit kan niet gebeuren i.v.m. de draagarm stopper die er zit..
als je je een flink omklaag schroef hangt ie al minder in de bochten, en leunt zij op die rubber stoppen.. als je dan echt te snel drempels pakt, kan het op den duur gebeuren dat het steuntje waar deze rubber stop op zit scheurd.. niet echt een ramp, maar pas wel op dat ze er niet af scheuren!
dit gebeurd echt niet snel hoor, dan moet je heel sclechte schokbrekerts hebben, en heel hard jagen over bulten..
ik heb nu voorop verstelbare schokbrekers uit de racerij, een wereld van verschil! harder over drempels dan de hoogste eend
succes met de afstelling, (te laag stuurd zwaar..)
als je je een flink omklaag schroef hangt ie al minder in de bochten, en leunt zij op die rubber stoppen.. als je dan echt te snel drempels pakt, kan het op den duur gebeuren dat het steuntje waar deze rubber stop op zit scheurd.. niet echt een ramp, maar pas wel op dat ze er niet af scheuren!
dit gebeurd echt niet snel hoor, dan moet je heel sclechte schokbrekerts hebben, en heel hard jagen over bulten..
ik heb nu voorop verstelbare schokbrekers uit de racerij, een wereld van verschil! harder over drempels dan de hoogste eend
succes met de afstelling, (te laag stuurd zwaar..)
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/