kortsluitings beveiliging

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

kortsluitings beveiliging

Bericht door Ramon » di 17 okt, 2006 14:58

bestaat er een soort grote zekering die je kan beschermen dat je een niet affikt

bv tussen de min en grote zekering plaatsen ofzo?

je weet nooit of inwendig je kabelboom aan het slijten is en stel je voor dat het sluiting gaat maken. pff

wil niemand bang maken maar het kan zomaar gebeuren.

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » di 17 okt, 2006 15:12

je kunt ook een hoofdstroom schakelaar monteren, dan kun je in een keer alle stroom uitschakelen, heb je ook een soort diefstalbeveiliging.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 17 okt, 2006 15:14

ja die ken ik al die zit er ook op bij mij

maar een soort van zekering die er uit klapt als er kortsluiting word gemaakt

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 17 okt, 2006 15:32

Best goed idee eigenlijk, zo'n zekering voor dikke audio kabels zou ook best aan één van je accu draden passen. Maar moet ie dan aan de + of de -?
Zo'n hoofdstroomschakelaar is wel leuk maar dan moet je elke keer je radio zenders zoeken.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 17 okt, 2006 15:44

Die moet je op de + draad zetten dan.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 17 okt, 2006 15:49

maakt niet uit toch dan!!

als je er een zkering inzet maakt het niet uit voor je radio, wel als je er een hoofdschakelaar tussen gaat zetten.

maar dan zet je je radio gewoon op de pluspool van je accu en dan is dat het enige wat niet gezekerd is

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » di 17 okt, 2006 15:56

Vergeet niet dat de startmotor hier ook op zit. Dus of de startmotor niet afzekeren of zo een dikke zekering dat het geen beveiliging meer is.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 17 okt, 2006 16:09

hoe kan je je startmoter niet afzkeren dan?
of moet je hem dan plaatsen vanaf de startmoter

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » di 17 okt, 2006 16:19

Je startmotor trekt erg veel stroom. Dit zit in de regionen meer dan 100A gok ik. Ga je een soort van hoofdzekering maken dan zal deze nog hoger moeten zijn, en beschermt deze niet meer tegen brand.

Dus startmotor niet afzekeren. (of alleen de startmotor, maar dan ga je zo drastisch aan de gang dat je beter een nieuwe kabelboom koopt/maakt)

Nieuwe kabelboom is zowiezo geen slecht idee.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 17 okt, 2006 16:24

nee als ik nou die blauwe draad die vanaf je starmoter in je kabelboom gaat afzekert dan zit je startmoter direct op je accu maar de rest is dan gezekert

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 17 okt, 2006 17:01

CitRoel schreef:Best goed idee eigenlijk, zo'n zekering voor dikke audio kabels zou ook best aan één van je accu draden passen. Maar moet ie dan aan de + of de -?
Zo'n hoofdstroomschakelaar is wel leuk maar dan moet je elke keer je radio zenders zoeken.
Dat zei ik ook.

Maar inderdaad een zekering ná je startmotor, deze doet toch niks als ie niet bekrachtigd wordt. En kortsluiting zie ik die niet gauw maken.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » di 17 okt, 2006 17:33

Schiet me net te binnen, bij een eend loopt al een losse dikke kabel van de + naar de startmotor, zeker je die niet af. Zelfde geld voor draad naar de dynamo. Maar als het goed is zitten de zekeringen al zeer dicht bij de accu. (dacht ik) Dus schiet je er niks mee op.

Dit uit het hoofd en als ik het me goed herinner. Kabelboom namaken van een Mehari was (tot nu toe) nog niet zoveel werk. Neem aan dat het voor een eend niet veel moeilijker zal zijn.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 17 okt, 2006 17:40

Ik meen dat die van de mehari zelfs ingewikkelder is, omdat je een boom hebt voor het voorframe en een voor het achterframe.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » di 17 okt, 2006 17:46

Bij een AK heb je ook een losse boom naar achteren (evenals bij de snoek), lijkt me dat het bij een eend niet veel anders is.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 17 okt, 2006 20:45

Nadel van zo'n 'alle-stroom-uit' schakelaar is dat je radio dan zonder stroom komt te staan. En sommige modene radio's springen dan op de beveiliging. Ik zou zelf overal een zekering tussen zetten en een 'alle-stroom-uit' schakelaar. Echter, de radio weer niet op zo'n 'alle-stroom-uit' schakelaar.
Afblijven.

Plaats reactie