kortsluitings beveiliging

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » wo 18 okt, 2006 13:03

Je zou een hoofdstroom schakelaar in de + kabel kunnen zetten en over het contact van deze schakelaar een (lichte) zekering. De lichte zekering zorgt dat je radio wel stroom krijgt (en eventuele andere gebruikers ook.), als de schakelaar uit staat.
Probeer je nu te starten of zet je teveel gebruikers aan dan zal de zekering kapot gaan, en ook als er een sluiting in je bedrading zit.

jdh
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 24 sep, 2006 11:45
Locatie: Leusden

Extra zekering geen overbodige luxe

Bericht door jdh » wo 25 okt, 2006 23:04

Eergisteren kortsluiting gehad in een kabelboom. Wel even schikken want er komt dan veel rook van onder de motorkap en uit het dashboard. Gelukkig geen brand.

Nader onderzoek, samen met de wegenwacht, leerde dat de voedingsdraad naar de bobine kortsluiting maakte op een metalen ophangbeugeltje. Resultaat: schade aan de kabelboom en een niet functionerend contactslot. Na een beetje prutsen met nieuw getrokken draden kon ik weer op pad.

Uit het electrischschema (elders op deze site) blijkt dat enkele draden rond het contactslot niet zijn afgezekerd. Weet iemand hiervoor de reden? Gezien mijn ervaring wil ik hier wel een zekering plaatsen. Ook maar even de kabelboom ophangen met kunstof ophang dingen (tie-wrap?).

Mensen met soortgelijke ervaringen? Hoe hebben jullie dit opgelost?

Ik lees het wel.

Groet,
Jack

flashnr1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: di 27 jun, 2006 23:02
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Bericht door flashnr1 » do 26 okt, 2006 07:19

er bestaan zekeringen die je op de pluspool van de accu zet tot wel 200amp die plaats je op de pluspool en daar schroef je dan weer de originele kabel op (moet dan wel een oog aan gesoldeerd worden dus de gewone klem zaag je eraf de zekeringen zijn verkrijgbaar bij de grotere automateriaalzaken of bij vrachtwagen carrosserie bedrijven (voor laadkleppen) ik denk dat je aan een 100amp wel genoeg heb voor het starten sucses groetjes flash

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 26 okt, 2006 13:35

flashnr1 schreef:er bestaan zekeringen die je op de pluspool van de accu zet tot wel 200amp die plaats je op de pluspool en daar schroef je dan weer de originele kabel op (moet dan wel een oog aan gesoldeerd worden dus de gewone klem zaag je eraf de zekeringen zijn verkrijgbaar bij de grotere automateriaalzaken of bij vrachtwagen carrosserie bedrijven (voor laadkleppen) ik denk dat je aan een 100amp wel genoeg heb voor het starten sucses groetjes flash
en dat heeft dus geen zin, want een zekering van 100 ampere beschermd je kabelboom dus niet. (zoals eerder iemand al schreef)

ik denk dat het belangrijkste wat je kunt en moet doen is zorgen dat de kapelboom tiptop is qua isolatie en zorgen dat ie goed is opgehangen. dus zo dat ie wel "losjes" hangt maar dat ie niet "trekt" maar wel zo vast dat ie absoluut niet tegen de uitlaat of spruitstuk kan komen (heb ik gehad en daar wordt je niet vrolijk van) of door kan schuren of zo iets dergelijks. let ook op de draad naar de dynamo. die zit ook erg dicht bij het spruitstuk.

er zijn ook plastic accu bevestigings strips, die lijken me ook wel een stuk veiliger dan die metalen

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

dretje
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 15 dec, 2006 10:25

Bericht door dretje » vr 15 dec, 2006 12:52

moderne radio in eend
hihi

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » vr 15 dec, 2006 15:34

-je startmotor heeft een eigen dikke kabel, het dunne kabeltje is slechts voor het startrelais.
-Dubbel zekeren lijkt me een beetje overbodig verhoogt de weerstand alleen onnodig. Een eend heeft echter bepaalde circuits die niet gezekerd zijn (o.a. verlichting) en het is natuurlijk veiliger om die ook te zekeren.
-Veel aparte zekeringen zijn veiliger dan 1 grote: er kan misschien wel 50 A stroom lopen wanneer je veel toeters en bellen inbouwt en alles tegelijk aanzet. Dit betekent dat je zekering dan minimaal 50A moet zijn, of alle schakelaartjes en draadjes 50 A kunnen is maar de vraag.
-zorg dat je bij alles wat je inbouwt (radio, achterruitverwarming, dvd-speler etc) dat je een (zwevende) zekering opneemt in de stroomkring.

B

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » vr 15 dec, 2006 19:22

Bullit schreef: -zorg dat je bij alles wat je inbouwt (radio, achterruitverwarming, dvd-speler etc) dat je een (zwevende) zekering opneemt in de stroomkring.
B
Klopt!!! Ik heb net achterruitverwarming geplaatst in de Land Rover en de eerste rit zonder zwevende zekering eindigde in een spannende tocht naar huis omdat ik niet meer kon zien hoe vol / leeg de tank was ... brrrrrr. Is goed gekomen en die zwze zit er nu wel in!
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » wo 12 feb, 2014 20:43

Zwevende zekeringen zou ik zelf niet snel meer voor kiezen. Het is een zwak punt in je stroom circuit, beter is om een degelijke zekeringkast te maken. Deze blokjes kun je voor een paar euro kopen, van 4 tot 8 zekeringen. Ben je meteen van die rare glazen zekeringen af. Daar kun je dan de moderne vierkante zekeringen in doen. ALLE draadjes verbindingen en losse punten zorgen voor meer weerstand en DUS minder stroom en slechte massa
(= problemen)

Plaats reactie